Premiering - eller?
Som nybliven "mormor" till Hjördis fölis, så sitter jag här mitt i natten och funderar på det här med premieringar.
Ska jag anmäla Hjördis och fölet till sommarpremieringen i år eller ej?
Spelar det någon roll ur avelsväderingssynpunkt - hon är ju redan diplomsto och b-prem, samt stamboksförd liksom?
Och vilken klass ska jag anmäla henne och lillfisen till - klassen för föl eller klassen för ston eller finns det en klass för ston med föl?
Behöver/Får Hjördis göra ett körprov - KBI? Finns det någon nytta med att göra det, även om det kanske är frivilligt?
Hjördis är ju inte precis i form nu, men det är säkert bara att spänna för och köra lite grann ett par dagar innan det är dags, så minns hon hur man gör. Och jag också, med lite tur!!!
Jag tycker SHs prop till sommarpremieringen är rätt luddig faktiskt - eller så är jag en korkad människa.
Stryk det som ej önskas! 
Ser fram emot svar från er som vet mer! 
Här är för övrigt proppen från Österbybruk, dit vi kanske tänkt åka - om det inte blir Säfva gård lite längre fram i höst i stället. Han är ju född 7 juni, så det är kanske lite väl tidigt att åka iväg i slutet av juli. Så brått har vi egentligen inte!
http://www.svehast.se/allm/sommar11/Proposition%20Malardalen%202011.pdf
Vi visade vårt dipolmsto 5 år efter att hon fölat. Hon blev inte poängsatt men höjdes direkt till GI. Så man kan göra lite som man vill. Man måste inte visa dem med föl vid sidan för att de ska få sitt GI. Man kan gott vänta tills man intebehöver ha med fölet.

#0 Hjördis 4483 stambokfördes som treåring 2005 och fick då diplom och avelsvärdeklass G. Om du visar henne i sommar eller inte beror på om du vill att hon ska få det GI som hon är meriterad till, eller inte.
Fölungen kan antingen bara följa med mamma, eller så kan du anmäla honom för egen bedömning (fölmönstring) om du tycker det är kul.
Propositionen är väl inte så svår? Fölet (skulle tro att han heter G43515 i Blå Basen) hör till klass 1, och Hjördis till klass 3.
Hjördis får inte göra KBI, körbarhetsintyg är bara för fyraåringar. Men hon får göra ett vanligt frivilligt bruksprov på plats, antingen under ryttare eller i vagn. Läs mer i storeglementet, se SvRAFs plan- och riktlinjer (http://www.gotlandsruss.se/res/Avelsdokument/Plan-och-rikt-inkl-reglementen-2011-2.pdf). Bruksprovet kan ersättas med tävlingsmeriter, och Hjördis har väl såna, från kvalitetsbedömning? Se bara till att meriterna kommer med på protokollet premieringsdagen…
#1 Att ert sto inte poängbedömdes när hon visades för höjning berodde på att hon var 14 år när hon höjdes till GI. Ston 10 år eller äldre poängsätts normalt inte vid avelsvärdering, om inte ägaren uttryckligen bett om det innan.
#2 Stämmer bra det. 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
bruksprov får man tidigast göra vid 3 eller? KAN/FÅR man göra det tidigare?
#4 Dom stamboksförs tidigast vid tre års ålder.
Förlåt om jag stör din tråd men jag har oxå en fråga?
Mitt sto Bessy Sun 4325 f.2001 fick ett föl 2009 som tyvär blev sparkad som ledde till avlivning detta var hennes enda föl. Nu iår har mitt sto gått under 2min. Kan jag anmäla henne till premiering och höja henne på det? Hon premierades 2004 med 87787=37p Klass II eller måste hon ha ett föl vid sidan?
Det är helt ok om du kapar tråden. Är oxå nyfiken på svaret.
Visas utan föl kan de, men om sedan rekord under 2 minuter automatiskt leder till höjning kan jag inte uttala mig om. Men något föl vid sidan behövs inte.

#4 Jag har aldrig hört talas om något sto yngre än tre år som gjort bruksprov, så det skulle jag säga att man inte får.
#6 Det beror på hur gammal fölungen var när den dog. I storeglementet 37.2 (se länken i #2 ovan) står att stoet måste ha "haft minst ett levande föl efter russhingst med betäckningslicens". Definitionen av "levande föl" är nio dygn. Eftersom Bessy Suns fölunge dog oregistrerad behövs ett intyg av någon ojävig person att fölet var X antal dagar gammal när den dog.
#8 Du kan läsa kraven för avelsvärdeklasserna i 37.2 i storeglementet. Bessy Sun har meriter som räcker till GI, förutsatt att hon haft ett levande föl. Det stämmer att det inte krävs att stoet visas fram med årsföl vid sidan för höjning, däremot är det krav på dokumenterat levande föl enligt ovan.

nä, tänkte nog det, men jag har som sagt inte heller läst att det INTE är så…!
Är GI samma som G1 (G Ett) eller är det GI (G plus bokstaven i som i Ingvar)?
Ursäkta en korkad fråga, men …. ?!
#11 Det är samma sak.
Sen är ingen fråga för dum, bara den är ärlig.