Sko tidigt...?
Håller på att köra in min tvååring. Vi tränar nu en del på att gå ute på vägarna. ( grus ) Tyvärr så verkar hon ha ärvt sin mammas tunna sulor och ömmar. Går dåligt fram och jag vill ju inte ha bakåttänk, speciellt nu i början. Min hovslagare tycker att det är bra att vänta med att sko tills dom iaf är tre. Men jag vill gärna fortsätta inkörningen som går så bra.Har tänkt att sko henne fram till att börja med.
Har ni erfaranheter av att sko tidigt? Negativa och positiva?

är hästen ömfotad så är det bäst för hästen att den är skodd, oavsett hur gammal den är. Det blir ju inte kul att komma ut och jobba om det gör ont i fötterna så fort man kommer ut på vägen. Jag har en "familj" med russ som är oerhört ömfotade, de skos så fort de börjar jobba lltet mer på allvar.
en blev halt och fick flera hovbölder efter tre tillfällen med tömkörning på grusvägen…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Då hovbenet inte är färdigutvecklat på en sådan ung individ är det viktigt att den blir korrekt skodd och inte träng eller hämmad genom skon på annat sätt.

Om du ska fortsätta träna henne nu över sommaren på grusvägarna, så skulle jag också sko. Risken är annars att hon går och spänner sig och blir stel i ryggen ex, eller inte vågar slappna av helt så steget blir kort o stelt o orytmiskt. Hon kan bli osäker och inte lika villig att köra om hon har ont.
Dessutom kan hovarna slitas snett/slitas för mycket på, på hårdare grusvägar, så att benställningen blir sned.
Om hon blir mer avslappnad, o ej ömfotad efter skoning så var det antagligen rätt beslut att sko. Men håller såklart med #2.
Annars kanske barfotaskon är en variant? Har aldrig testat dessa, de kanske är klumpiga o o de kanske inte finns till så små hovar heller?
Men det finns flera olika modeller har jag sett. (bild).
Tack alla för era svar. Jag håller med er alla tre.
Alltid skönt att få bolla sina tankar när man känner sej tveksam…
#2 Det är just därför min hovslagare ogärna skor min 2-åring…
#1+#3 Just så har jag funderat…
Har funderingar på att sko henne fram just nu när jag är inne i en träningsperiod. Sen kanske hon kan gå utan skor fram mot senhösten och över vintern och "fundera på" det hon har varit med om i sommar….

Vi gjorde så med Troll Twix när hon var två år att vi hadde henne skodd i tre veckor, sedan ryckte vi skorna och tränade bara i hagar eller lät bli att träna. Sedan efter tre veckor skoddde vi igen osv. Viktigt att inte "fixera" hoven för länge i en sko när dom är så unga.
Den tvååring vi håller på med nu har inte visat någon ömhet. Nu skall han snart åka på hingstbete och vi kör inte igång honnom förrän till hösten igen, förhoppningsvis utan skor….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

det kan funka bra med tex easyboots, har testat detta tidigare på min stora häst, men inte ännu på russen.. tränar oxå 2 åring i körning, men de är inte ömma… (kan ju få hovbölder osv ändå ieof…)
De enda jag vill avråda ifrån som jag testat är old mac,… den fick min häst stora skavSÅR av efter bara 20 min ridning!
Easy boots är smidigt o enkelt! (och billigt jämförelsevis mot skor…)