Vad är bra för en fång häst att äta?
Hej mitt russ har fång och jag ger han några nävar hö under dagen. på mogonen får han en näve blöttlagt krafft för att vi blandar ner medicinen där, men på kvällen ger vi han medicinen i spruta.
Tänkte bara fråga om det finns något mer som han kan äta utan att det blir värre?
Tacksam för svar! :)
Alva

Det finns ett foder för fång hästar som heter Happy hoof.
Det ger jag min häst + hö och det funkar bra.
Bra halm blandat med hö brukar gå bra…..

"Några nävar hö" låter som alldeles för litet grovfoder, vad blir det i fodervikt? En häst behöver minimimängd av grovfoder per dygn utgörande 1% av hästens kroppsvikt, eller med andra ord 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt.
Om du ger hö (hö håller normalt ca 84% TS, torrsubstans) som enda grovfoder får du alltså inte underskrida ca 1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt. De flesta russ väger runt 300 kg, så minst 3,6 kg hö per dygn behöver din ponny. En del av höet kan ersättas med halm.
Ta hjälp av någon fångkunnig foderrådgivare eller veterinär om du är osäker.
Nyckeln för att hjälpa en fånghäst är att minska intaget av lätt-tillgängligt socker. Blötlägg höet i en halvtimme innan giva så minskar du sockerhalten.
Kolla www.safergrass.org
Om hästen gillar lusern är det bättre att ge medicinen i uppblött lusernpellets (än Krafft), eftersom lusern naturligt har en låg sockerhalt.
Lycka till.
det var vetrinären som sa att jag skulle ge han det. Eftersom han är ganska överviktig och han har väldigt farlig fång, det är mer än hälften procent att han kanske inte överlever, så hon sa att vi behövde banta ner honom och att vi skulle ge så.
Okej tack så mycket, jag ska testa det där med lusern och att blötlägga höet. Och jag håller på att leta nån som säljer halm

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Fång har till största delen med obalans i tarmfloran/"förgiftning" att göra och är därför viktigt att magen inte utsätts för ännu mer stress genom att "tokbanta". Små fodergivor ofta. Box på mjuk bädd eller sandhage (som givetvis också skall vara mjuk). Smärtstillande (typ finadyne) i det akuta skedet.
Hö ( evt. blandat med halm ) och vatten ad lib.
Hö ger du i en ´slowfeeder´ ( net med max. 4 x 4 cm )
Motion när han klarer det för smärter.
Inget gräs och kraftfoder.
Ordne till en Paddock Paradise med inget eller mycket sparsomt gräs för resten av livet ( hästans )
Titta inn på www.russ-park.dk
sidan: hestevelfærd / Paddock Paradise / forfangenhed ( founder )
Jag har klarat livhanken på min genom att:
Hålla honom i box eller sjukhage under hela den akuta fasen, fram till en vecka efter att behandlingen med NSAID är avslutad. Röntgade efter detta på vets inrådan. Lät även klinikens hovslagare hjälpa mig med verkning.
Banta genom att analysera grovfodret och beräkna foderstat enligt dom rön som finns (exemeplvis hippocampus på nätet eller boken hästens utfodring), mängden stråfoder är oerhört viktig för hästens välbefinnande! Min strategi var att täcka hästens proteinbehov med hö/silage/lusern och sedan fodra med halm upptill för att täcka energibehovet. Detta gjorde att jag under bantningen kunde fodra med 1 kg lusern och 5 kg halm. Vilket funkade utmärkt. Han fick hålla den dieten i nästan 5 månader. Sedan hade han gått ner och tappat alla sina stora fettdepåer.
Satte igång med motion när vet och hovslagare gav klartecken.
Idag är han helt återställd. Han kan gå i gräshage, men inte på bete mer än någon timme per dag.
Orsaken till fång i min ponnys fall är fortfarande en gåta. Veterinären tror att han möjligen ldier av sk. EMS eller IR hos häst.

#8 Vad är EMS och IR?

#9 Equine Metabolic Syndrome och insulinresistens, se bifogad artikel (pdf-fil).

Jag tror även att rörelse och arbete är viktigt. När inflammationen har gått över se till att hästen får arbeta. En arbetande häst får inte fång lika lätt och rörelse påverkar tarmens arbete positivt.
#10 Jätte bra artikel!
Vad det gäller motion så är det självklart viktigt, men min fick fång första gången när han var aktiv ponnytravare med rekord 2.02. Trots att han var i träning och tävling sen 3 års ålder, blev han när han växt färdigt vid ca 5 års ålder väldigt lättfödd. Han blev aldrig riktigt fet, eftersom han i princip alltid var i träning. Men när han blev 11 förändrades hans fettlager från att vara "jämnt" till att vara koncentrerat till mankam, bog, rygg och rumpa. Ett år senare fick han sitt första fånganfall. Han visade inte ett enda klassiskt fång symptom, han kändes ofräsch när han gick fort och vi lät honom ta vintervila då det hade hunnit bli oktober och han hade startat på sen april. I november kom fångutseendet på framhovarna, först då fattade jag vad det var frågan om. Han röntgades, verkades och blev som tur var helt återställd. I juli förra året var det dax igen. Han gick från normalvikt till fet med depåer på 2 månader, anatgligen beroende på att han fick hö med väldigt högt sockerinnehåll. Han hade samma vaga symptom som gången innan. Jag reagerade direkt och gjorde som jag beskrev i #8. Denna gången blev det inga röntgenförändringar utan bara det som ibland kallas "varning".
Mina tips!
Beräkna en foderstat som håller ponnyn i lagom hull, det gynnar både ponnyns hälsa och plånboken.
Släpp inte överviktiga ponnyer på fri tillgång, varken på bete eller grovfoder.
Aktivera och motionera ponnyn, så mycket som möjligt. Det motverkar övervikt.
Håll koll på ponnyns hull, speciellt på lättfödda som under lång tid varit småfeta. Om hullet ändras till att fett samlas i mankam, bog, rygg och rumpa och fettlagret över revbenen minskar är detta en stark varningssignal.
Har en 2 åring som har fått fång. Men han är tjock/fett som bara den.Gått på kraftigt hö fri tillgång under vintern o våren så han har lagt på sig… Men nu blir de bantning och sedan ska kan köras in..
Sedan blir den full koll på han o se till inte hamna i de där igen.. Han är utlånad så de var ju inte kul för någon och inte för fodervärden heller.
Bra tips av er.