Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 4566 ggr
murkla
0

Vilken typ av vagn?!

Hej!

Vad har ni för vagn till era russ?

Jag måste köpa en rockard/ vagn till mitt russ. Men  vad ska jag köpa?

Hjälp?

Vad ska man tänka på med mera…

Tacksam för alla svar…

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svenska NHS sulkyen är toppen !

[Tjiwi]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Säger som #1 Köp en NHS sulky, klart den bästa att få tag i här i Sverige och till ett mycket bra pris. Man kan få den med  olika hjul.

Foto: Pernilla Hägg (c)

murkla
0

Vad kostar en sådan vagn?

Intressant..

#1,2 tack..

[Russ-park]
0

Titta inn på www.westerdal.se där finns priser och uppgiftor

[Russ-park]
0

#2 Hur är den att köra med hårdgummi ?

Mvh bj / dk

[Tjiwi]
0

#5 Det går jättebra. Tycker inte det är någon större skillnad alls.

Tävlar man så är det ingen risk för punka heller!Flört

[Russ-park]
0

Tack Ia

Jag får titta en ekstra gång i planboken.

Mvh bj / dk

murkla
0

#4 de ska jag titta …Skrattande

silarp
0

kolla med hon på järboruder,,, såg att hon hade en rejäl "lookalike" som nhs för någon vecka sedan, för 6000 kr, den var tävlingsgodkänd, bättre begagnad, men såg MYCKET rejäl och stabil ut…

Annars har jag ju tagit över Ias nhs, och jag är supernöjd.

bubbe
0

Plånboken styr ju mycket, men jag kan bara hålla med ovanstående. Jag är jättenöjd med min NHS med hårdgummihjul, en välbalanserad enkel vagn, alldeles lagom till russen. Har även en importrockard från Polen, köpt via Driveout. Den är också jättebra, lite finare med lykthållare m m, och håller ungefär samma pris. Dock inte lika lätt att plocka isär för frakt.

Har nog de flesta typer av vagnar i vagnsförrådet, både enkla rockard och fyrhjuliga maratonvagnar, så jag har provkört det mesta. Vill dock starkt rekommendera dig att tänka på vad du ska ha vagnen till för körning, och tänka på att vagnen har rätt anspänning i förhållande till hästens sele. Ser många skrämmande exempel på fel anspänningar som är rent livsfarliga p g a okunskap. Borde ha en kurs i anspänning, framförallt för de mindre ponnyerna och deras ägare. Det finns alldeles för mycket okunskap i stallarna. Det behöver inte kosta mycket mer för att det ska bli säkert.

Hör gärna av dig till någon av oss körkunniga här på iFokus, eller ta hjälp av någon nära dig!

Lycka till, och hoppas att både du och hästen blir nöjd med vagnsvalet.

murkla
0

#9 Var hittar jag,  järboruder ? Sökte de namnet på här men de fanns inge med de namnet.

# 10 Tack de ska jag tänka på..

LouiseS
0

#11 Det är ett namn på ett shetlandsstuteri. Har för mig att det ligger i  Mullsjö

silarp
0

japp, det stämmer,

http://www.jaboruder.se/

murkla
0
silarp
0

kollade på sidan men såg den inte.. har för mig hon annonserade ut den på hästnet, så kika där,, eller ring henne och fråga! Man kan nog oxå "boka" om hon får in fler begagnade….

[Tjiwi]
0

Den vagnen går inte att jämföra med en NHS! Absolut inte samma kvalité, de vagnarna är det många som inte är nöjda med.

silarp
0

njae, fast jag syftade på den hon hade inne begagnad,,, för 6000, den såg ut som en korsning mellan nhs och importvagnen, fast lite grövre,,, fanns inget märke på den, minns att den var blå, och hade luftgummihjul av rejäl typ, men att den var grövre i järnen än nhs…

Du kan ju kolla om den finns kvar, eller om hon får in andra begagnade vagnar…
Hennes Pellerockard hade jag, den är för liten för russ, (använde den typ 4 ggr, och körde in Fridha med den när hon var 1,5 år)
De andra billigare oxer tex, är inte tävlingsgodkända. Giggen är nog det däremot, och de större dyrare maratonvagnarna tror jag…