Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Brukar betyda att när stoet har fölat betalas en avgift för levande föl till hingstägaren . Det är säkert lite olika , men själv fakturerar jag den avgiften då fölet är 9 dygn gammalt. Kommer inget föl, stoet kastar/resorberar eller fölet dör tidigt el i samband med födseln utgår ingen levandefölavgift.

Förr var det vanligare med en högre språngavgift och välkommen tillbaka om stoet inte blev dräktigt t.ex., nu har många valt att dela upp avgiften vilket gör att "valfriheten" blir en annan.
Som uppfödare tycker jag det är mycket bättre. Det gör att man kan ha en rimlig chans att hålla på med avel. Skulle stona av någon anledning inte få föl nästkommande år så har det inte kostat mer än att jag klarar mig utan dom pengarna.
Det är inte lätt att be stoägaren att komma tillbaka om man lånar hingst…..Därför känns det bättre att ta en språng/bokningsavgift och en levande föl avgift! I övrigt håller jag med Palomia!

Precis så har vi gjort. En bokningsavgift, sen när Witessa fölade så fakturerade jag ju dig (lev.fölavg) som du ju nu har betalt, så du och jag är färdiga med varandra för i år, och lycka till med den lilla hingsten.
Tack för alla svaren,D var intressant och veta hur det ligger till,
Tack florence jag mailade dig ett nytt foto idag,och vi återkommer
till din fina hingst .

Innom kallblodsaveln är det alltid så(iaf om man väljer en någorlunda etablerad hingst) Vi betalade 2000:- i bokningsavgift för Järvsöviking. Blir det ett föl som lever mer än 30 dagar(har jag för mig att det är) skall dom ha 15.000:- till. Blir det ett döfött föl eller om fölet dör under de första dygnen betalar man inget. När det handlar om denna storlek på avgifter känns det ganska rimligt med någon form av "leveransgaranti".
Innom russaveln upplever jag inte att detta förfarande är speciellt vanligt. De flesta resonerar som så att om hingsten betäckt stoet så är det sedan stoet och stoägarens uppgift att förvalta detta. Hingsten har altså gjort sitt jobb.
Jag lägger inga värderingar i hur man resonerar. Men vi har alltid haft en språngavgift och ingen levandeföl avgift. Känns som det inte är värt administrationen att dela upp det då det ändå inte handlar om speciellt stora pengar innom russaveln.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Sysslar med connemaraavel och där är det vanligaste en språngavgift+ en levande fölavgift. Har själv alltid haft så på mina hingstar och det har fungerat bra. 
# 6 Om man lånar hingsten så tycker jag att förfarandet med två olika avgifter är mest rättvist mot stoägarna…..en sak till: pengar är pengar, även små summor kan ha betydelse, inte alla kan slänga upp 1000-lappar utan vidare! Jag tycker absolut att det är värt administrationen som du säger, den blir inte särskilt omfattande när det gäller betäckningar på russ!

#8 Jag har valt att göra på detta vis, andra får göra som dom vill…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss