Avelshingstar - JOHN RUSS 422
Avelshingsten John Russ 422 är en trevlig gentleman i sina bästa år som sätter mycket prägel på sina avkommor. John Russ 422 blev godkänd på Gotland 1990 och är en av de hingstar som fått tjänstgöra på Lojsta Hed, detta gjorde han under åren 2002-2004. John Russ 422 har hunnit lämna över hundra avkommor.

Fakta:
Född 1987 brun, 125 cm prem GII t.o.m. 2007
e. Komet 338 u. Russita 2162 ue. Pontus 184
Uppfödare: A & B Pettersson, Sollentuna
Stam:
Modern Russita 2162 blev Elit-premierad och fick Svenska Russavelsföreningens förvärvningspris 1997. Denna 17-fölsmamma är även mor till 2-minuterstravarna Egir och Gräsman. Hans far är den Elit-premierade och högt bedömde Komet 338 som tävlade i ponnytrav som 4-åring 1981 med rek. 2.16,1 den enda säsongen han tävlade. Komets 338 mor Gisela 684 har i sin tur har också lämnat russtravaren Ero (världsrekordhållare rek. 1.46,3 & 1.45,7 a) som vann inte mindre än 6st Svenska mästerskap i trav.
Övrigt:
I stamboken står A & B Pettersson son uppfödare till John Russ 422 för de var ägare till Russita 2166. Men han föddes och växte upp på Gotland hemma hos Maria Ericson, Alveskog i Eke som hade Russita 2162 uppstallad hos sig.
John Russ 422 är far till avelshingstarna Gadd 563 och Qum 609. Den första säsongen på Lojsta Hed resulterade i sex diplomston varav Parky med 42p och Pärlemo 41p, som dessutom kvalade in sig till treåringarnas gångartsfinal 2006.
Ägare och betäckningstation:
Liselotte Erixon
Oskarsberg Åslunda
195 92 MÄRSTA
Tfn: 08-59143008 Mobil nr: 070-3702414.
Mail: liselotte.erixon@telia.com
Uppgifterna är baserade på uppgifter från ägaren, och du kan läsa mer om John Russ och hans avkommor på www.liselottesruss.se
Relaterade länkar
Av: Croneld
Datum för publicering
- 2007-04-25

En fantastiskt vacker hingst, kanske vore något för något av våra ston framöver….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Åh, vackra "Jompa". Bara älskar den hingsten!!
Wiruss hälsar till sin far! Han var på rymmen i morse. Kanske han var på väg mot heden för att få vara "precis som pappa"! 

Vilken vacker blick!
Verkligen kanonfin, verkligen russig. Har en hingst efter honom Irrbloss f 05 som vi ska visa. Vilken av hans avkommor har sprungit bra i ponnytravet? Kul att veta!
Cecilia

Vi ägde tidigare Gräsman, som John Russ är halvbror med. Det var våran familjs första russ, som jag och min syster tävlade med, både i hoppning och ponnytrav. Världens snällaste häst var han! Tyvärr lever han inte längre.
På bifogade bilden (inte den bästa men ändå :o) så är Gräsman längst in, och precis utvädningt honom är brorsan Egir.

Det är kul att se bilder på era John Russ barn och släktingar.
Jag har förstås sett Egir och Gräsman på travet på den tiden, men jag har inga egna bilder på dem.
Ni får gärna skicka bilder på era JR-barn, så skall jag försöka få in dem på min hemsida, där jag har bilder på en del av dem.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

John Russ har just blivit av med sina killar. Hans fyra söner som han gått med sista åren har flyttat. Jag tror faktiskt han saknar dem redan. Nu får han gå med dräktiga Welinda, men det verkar inte speciellt kul.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Ja har två John russ barn, Millen u Mariella (på heden) och Lill John u. Welinda. Dom e väldigt lika varann och jätte keliga. Kan fixa kort på dom sen

#16 Fiin ponny :)
//Mickan

#17 Tack! :D