Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1628 ggr
Nelliie
0

Hur har ni tänkt med bete?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur han ni tänkt med bete åt era ponnys? bådre yngre och äldre. ute dag o natt, varierat med gräshage och annan hage elr allt på gräs? själv har jag tänkt mitt russ o shettisen ska få gå i hage med liite gräs i nån timme om dagen bara, möjligtvis att russet får hänga med dom större i gräshagen nån timme extra. tycker det är lite läskigt med det gröna gräset!

silarp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag vet inte om jag är övermodig,,, men mina har alltid gått på gräs, ganska bra gräs oxå,,,, försöker så det inte blir för mycket, men än sålänge har det funkat… försöker kontrollera ofta och begränsa de tider gräset växer mycket, och avgränsa hagarna i vissa fall…

Det bästa är om dom kan gå och beta efter korna….

Mina får dock gå på gräset direkt från att det börjar växa, då är de ju vana så att säga, så det blir aldrig någon chock för dom…. det är nog ganska viktigt…

Ibland blir de lite feta, -även om jag även såklart försöker undvika detta… men som sagt,,, gräs är ju …. nyttigt! Har inga möjligheter att hålla dom på annat än ganska stora gräshagar/natrubeten, så så får det bli!

Hoppas att jag aldrig ska behöva uppleva fång eller kolik,, det är min värsta mardröm….

silarp
0

… de går på gräs dygnet runt, från att de går ute dygnet runt, typ april….till oktober…

ryttarn
0

Våra går alltid på gräs under sommaren. Ok, att hagarna är inte direkt nylagda. Har nog inte sett en blog på minst 20 år :).

Förra sommaren gick alla ston, föl och avelshingst (Duktig) på dtygt en hektar efterbete där vi skördat hö. I år kommer dom gå på ungefär lika stort område hos grannen där han har haft får i flera år. Idealiskt ur parasitsynpunkt att byta hagar med får eller kor.

Peppar, peppar, men vi har aldrig haft fång på någon av våra hästar. Jag tror det kan bero på att dom har skolats in på gräs tidigt, innan det funnits så mycket, så att övergången från hö/hösilage till gräs har gått lugnt och succesivt.

Skall tillägga att våra hästar går på lösdrift dygnet runt, året runt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Tjiwi]
0

Mina går ute dygnet runt nu sedan några veckor i stora gräshagar. De har även tidigare gått i de hagarna så de är vana vid gräset. Har heller inte råkat ut för fång, peppar, peppar!! Mina motioneras samtidgt mycket, inte Wilda som är dräktig och inte gamla Grus förstås.

StuteriSolo
0

Samtliga våra hästar går på bete på sommaren, de går på ogödslade beten med gammal vall, fungerar alldeles utmärkt.

Är det några som är nog så feta när det är dags för betessläpp får de gå kvar hemma till efter midsommar, då näringsvärdet på gräset blir lägre.

Tusen
0

Vi har haft våra på fritt bete mellan maj och oktober i minst 13 år och har aldrig  (hittills, peppar.peppar) haft en fånghäst. Betena har varit beteshagar i många år med kor i hagarna tidigare. Nu är korna borta och jag tror varenda bonde häromkring vill ha våra hästar betandes på deras marker. Det tackar vi för.Skrattande

silarp
0

jag har fått för mig att russ har lite lättare för bete än shettisar tex, mina blir tjocka fort såklart, men inte tillstymmelse till att dom blivit dåliga av gräset… (tillvänjningen är nog ieof viktig… att dom får gå i den hagen där gräset kommer, från första stund då det börjar komma…, och att gränsa av, så dom hinner beta av ordentligt, och inte bara går och hetsäter allt det "goda" utan måste ta det tråkiga oxå, som inte har må mycket näring…)

tycker jättesynd om alla ridhushästar som får stå i fyrkanter med jord o damm o titta ut över staketet på det gröna….

BodenPerre
0

våra ponnysar (3 russ och 1 shettis) går på bete på sommaren men inte på natten. på natten står de i en skogshage som de även kan gå in i på dagen. till en början när gräset är som "starkast" går dom bara nån timme per dag. sen har speciellt shettis en förmåga att gå upp i vikt så fort hon bara ser gräset :P i slutet på sommaren så brukar de få gå nästan hela dagen på bete :)

GranoStall
0

Våra hästar går på strandbete på dagarna men är inne under nätterna och äter då hö, de står inne dels för att begränsa foderintaget, högre sockerhalt i gräset på natten, mycket knott här hos oss och jag har märkt att hästarna som tävlar/går hårt tycker det är skönt att komma in och vila lite. Min egen erfarenhet (hovslagare) är att det idag inte riktigt går att säga vilka hästar som drabbas värst med fång, förut sa man ponnysar idag tror jag fortfarande shettisar ligger i topp följt av varmblod om jag inte missminner mig enligt statistiken. Senaste hästen jag var ute hos med fång var ett gammalt halvblod i normal hull. //Cecilia

Fiffilura
0

Fast det där med sockerhalt på nätterna har jag hört att det inte stämmer längre? Senaste rönen jag läste om var det tvärtom; Att sockerhalten stiger i gräset en varm, solig dag framförallt efter en ogynssam period.

Tusen
0

#10 Rent biologoskt borde det du säger stämma. dvs under dagen producerar gräset socker och stärkelse samt syre. Allt enligt fotosyntesens regler.

På nätterna (då det är mörkt) använder sig ju växterna av cellandning och då fungerar det ju tvärtom. Då använder de sockret istället.Skrattande

Samtidigt har jag svårt attt tro på att sockerhaltens variation under dygnet är så stort att det kan påverka hästen så mycket att det utlöser fång. Det är väl som med all annan allergi, att man utsätts för det allergiframkallande ämnet under en längre period.

Prenses
0

Mina tjejer går på gräs hela tiden. Dock har dom gått på lösdrfit hela tiden och ätit upp egentligen allt slätt så det är ingen pang effekt precis. Man ska vara försiktig :) / Sabina

Fiffilura
0

#11 Ja, det där med fång är ju en hel vetenskap och dessutom med massor med olika teorier. Detta läste jag för nåt år sen i en artikel om just fång. Just dessa forskare hade kommit fram till detta och att sockret kunde ge upphov till fång.

Men om man läser nånannanstans så är det ju andra teorier om vad som orsakar fång. Och precis som di skriver torde det ju finnas andra anledningar då många får fång trots att de inte går på bete.

Men om man håller hästarna inne på nätterna för att de inte ska få i sig de höga sockerhalterna i gräset borde man ju tänka om… Det var lite så jag tänkte…

silarp
0

på sommaren brukar jag snarare ha mina hästar inne ibland på dagen… eftersom dom ibland kan se RIKTIGT plågade ut av alla insekter och av hettan,,, detta brukar bara vara några dagar på sommaren, -ibland blåser det ju oxå osv… men de verkar iaf uppskatta att få komma in i betongsvalkan några timmar o slipper oxå de flesta insekterna där….

BodenPerre
0

#8 glömde skriva att tävlingshästarna alltid sover inne dagen före tävling för att ladda upp sig. sen har vi även ganska mycke knott och mygg men vi smörjer med myggmedel och det funkar hur bra som hälst hästarna är itne irriterade över myggen eller nått liknande :)

GranoStall
0

#10 Högst sockerhalt enligt det jag har läst är under sen eftermiddag då växten samlat på sig glukos, fruktos, fruktan och sukros under dagen detta skulle sedan sjunka långsamt och vara som lägst under 3-10 på morgon/förmiddag för att sedan långsamt öka till eftermiddagen. Men grässort, dyngstemp, nederbörd etc påverkar ju kanske desto mer. Vi har dock inte inne våra hästar på natten enbart för ev lägre sockerhalt, utan som jag skrev för vila, minska foderintaget (vilket normalt är mycket högre på natten) och massa knott. Vi har inte så stora problem med broms och flugor under dagarna så att det stör hästarna, utan det stora problemet är knott. För andra är det säkert tvärtom med mycket broms och flugor på dagarna.

//Cecilia