När betäcka?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur långt efter fölning är det dags för betäckning igen?

man kan väll betäcka direkt på fölbrunsten? ca 18-21 dagar… om jag inte har fel..!
Annars kan man vänta…! som man vill!
Okej, jag har hört olika och är därför osäker.. Har hört 21 dagar, å den s.k "30" dagarsbrunsten som kan infalla allt mellan 24-30 dagar..
Så när ? :P
Dom flesta brukar rekommendera att man inte betäcker på fölbrunsten som infaller ca 7-9 dagar efter fölning, detta är en reningsbrunst.
Däremot brukar man betäcka på den andra brunsten som infaller ca 20-35 dagar efter fölning.
Okej, så det jag har hört är bägge delarna rätt kan man säga :) Ja men tack! Då vet jag när jag måste till hingsten :)

ah! ja, just så är det ja! Jag är väll en av de där nötterna som tycker SYND om hästarna oxå, precis som att jag inte gillade att vara gravid osv… så jag brukar försöka vänta någon eller några brunster…
Nu efter denna fölungen ska min märr få gå tom… iaf ett år… Men det är ju JAG de…! 

Allt beror ju på hur stoet mår efter fölning, jag brukar betäcka på 30 dagars brunsten , men det har hänt att jag har betäckt på 9 dagars brunsten om jag har velat flytta fram nästa års fölning.
# 6 Så gör vi också! Man betäcker helst inte på första brunsten, jag föredrar, om dom fölar sent på säsongen, att hoppa över ett år!

mmm… min ska föla i slutet av juni/början juli nu (enda nackdelen är väll för hennes skull, att det blir schostigt o varmt med den tunga magen i värmen…)
Sen hoppar jag defenitivt ett år, hon har haft 3 föl i rad, vilket jag oxå tycker kan räcka!
Tidigare har jag betäckt på 2a, 1a, och sista.
Fölisen är ju oxå för liten att visa på sommarpremieringar, så det blir nog till att visa i höst istället, men det är nästan bara bra, eftersom sommaren är så fullspäckad med grässkörder ändå…
Fördelen med senare fölning är att dom kan vara ute i princip hela tiden dygnet runt, för det brukar vara bättre o varmare väder då… (men jag är OHYGGLIGT nervös ändå, eftersom vi haft vargar o lon som tagit kalvar ute på en del gårdar precis i närheten…. 

Jag har haft med ett veckogammalt föl (Jagga Ess) på premiering med sin mamma, så varför stanna hemma? Man visar ju inte fölet, utan mamman för ev. stambokföring eller höjning av värdebokstav. Du kanske menar fölmönstring, men det sker senare på hösten.

japp… menar fölmönstring jag.. och det brukar jag göra på de vanliga sommarpremieringarna… kanske fel, men det har funkat förut iaf!
vill inte åka med en enveckas då, ger inte så mycket….. de bör ju vara iaf MINST 2 månader, anser jag….
Vet att det finns fölmönstringar på hösten, och det är dessa jag har spanat lite på nu,,, dock såg jag att det är två stycken planerade på samma dag! 10 september i både… öh.. om det var uddetorp och så västruss utställning i vårgårda… välja öh…! ?