Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 7833 ggr
Linnea
0

Längd på lokorna?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag letar sele till mitt russ, helst hade jag haft en loksele men många som säljer gamla selar vet inte storleken på dom så då får man ju mäta lokorna. Hur långa ska lokorna ungefär vara till ett stort (135 cm) russ?

Skynda långsamt så går det fortare.

Lena90
0

Jag vet inte om det är till nån hjälp för dig men jag chansar :)

På drive outs hemsida, på deras loksele så står det lite olika mått, bland annat:
Loklängd: Ponny: 26"  (1"=2,53 cm)
På lokselen till ponny står följande mått:
Lokor totalt: 65 cm
Mellan övre och nedre lokrem, ställbart mellan 53-56 cm.

Står även :
"Tänk på att måttet mellan övre och nedre lokrem är viktigare än själva lokornas längd"

Hoppas det är till någon hjälp :) Ger en liten hint kanske :)

Carpe diem!

Linnea
0

Ok..kan ju inte så mycket om selar men jag ska kolla på den jag har men jag är hundra på att den är för stor.

Linnea
0

Mina lokor är 80 cm, ca 31 tum, mellan övre och nedre lokrem är det ca 70 cm men fästena går att flytta. Däremot sitter lokorna fast på en stoppad tyggrej (har glömt vad det heter) och den är ju inte delad uppe vid manken utan  hel så även om jag flyttar ner fästet till den övre lokremmen så kommer lokorna ligga på samma ställe eller?

Är 65 cm lagom loklängd? Kan man mäta på hästen på nåt vis?

PernillaJ
1

Lokorna tillpassas så, att de väl följer konturerna av lokstäder och bogar. Är lokorna rätt tillpassade kan flata handen endast med svårighet framifrån pressas längs lokstaden mellan denna och lokan. I höjdled tillpassas lokan så, att fästpunkten för draglädret kommer på ett avstånd från bog-spetsen motsvarande 1/3 av bogens längd, och så att nedre lokremmen inte skaver mot strupen. Vid justering i höjdled flyttas övre lokremmen till lämplig sölja. (ur Soldatinstruktion Häst från 1963)

Länk till Stockholms Körsällskaps hemsida.

Lena90
0

#4 hann förklara innan mig ;)

Carpe diem!

Linnea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den är antagligen alldeles för stor för draglädret är väldigt långt men här kommer några bilder.

Linnea
0

Vad har man den lilla ringen under draglädret till?

Linnea
0

Närmre..

Lena90
0

Fin sele :) Ser ut som en halv-koller loksele :) dvs att den igentligen bara går att öppna nertill. Finns också hel-koller, då måste man trä den över huvudet på dom :) har aldrig sett just denna varianten med bossorna ihop uppe och lokor på :) den lilla ringen under draglädret kallas stångkoppelring :)

Carpe diem!

Linnea
0

Ok så i ringen sätter man fast parstången då eller?

Lena90
0

Ungefär :) Man har en stångkoppel, som kan vara av läder eller som kedja som man fäster/trär på parstången och sätter fast i ringen :)

Carpe diem!

[Russ-park]
0

Det är ju en fin sele och med 65 cm i lokorna passer den til dom mesta russ.

Det är ju ´svensk model´ ville önska vi hadde såna i Danmark.

mvh. bj / dk

Gylfinir
0

#9 Det kallas för Loksele med hel bossa.

Det finns Loksele med ringbossa då man får trä på bossan först och sen lägga på lokorna ovanpå bossan. Inte särskilt vanligt längre. Halv- och helkollerselar är finselar som inte används i brukskörning utan i körning med finvagnar, giggar och finare slädar.

Visar en bild på en ponny med halvcollersele. OBS att enbettsanspänning med finsele INTE ska utföras så som på bilden med skakelremmar utan med s.k. tilbery tugs. Selen på bilden är högerselen i gamle Prins Wilhelms parselar  till sitt ryska ponnypar som han fick i present när han gifte sig. Så det är även totalt fel att köra enbett med den selen. Fast jag viste inte bättre då. Det var 1984 och jag her lärt mig en del sen dess.

Lena90
0

#13 stämmer nog mycket väl det du säger ;) Jag var lite tveksam när jag såg bilderna och har också hört koller-selarna som fin selar :) Blev därför lite konfunderad :P Men det du säger gör det mycket mer klart :)

Carpe diem!

Linnea
0

#13 Tack för info!

Linnea
0

Jag funderar nu på att sälja min sele då den inte passar min häst men det tar emot för den är så fin. Jag har inte råd att köpa nån sele nu om jag inte säljer denna. Vad tycker ni att man ska begära för den?