Utställningar 2011 Vart?
Vi kommer att anordna:
Vinterutställning den 5 mars i Kumla, strax söder om Örebro. Elisabeth Ljungstorp dömer alla raser, max 70 ponnyer.
Sommarutställning den 21 augusti i Karlslund i Örebro. Två ringar/domare, max 140 ponnyer. Domare ej klara.
Örebro Ponnyavelsförening anordnar, Alla hos Spaf registrerade ponnyraser kommer att dömas. Mer info och proppar kommer snart att finnas på www.opaf.se
Oj, snart är utställningssäsongen igång igen!

3-årstestet den 28 maj kommer att ha Liselotte Erixon & Ewa Gudmundsson som domare.
Carina Lockwall är klar som domare till sommarutställningen.
Möjligt att detta är utanför ämnet, men:
Jag skulle gärna vilja ställa ut min valack, och Örebro ligger inte långt ifrån oss. Finns det någon typ av "utbildning" som jag kan gå själv eller med ponny för att lära mig att ställa ut hästar? :)

#3 Vi brukar ha en visningsträning under våren/sommaren, men det kommer tyvärr inte att arrangeras innan vinterutställningen.
Här kommer en liten beskrivning:
Visarens placering ska vara vid hästens vänstra bog och ska se till att hästens hals är rak, vill hästen böja sin hals mot visaren så kan man ha yttertygeln lite kortare än innertygeln. Handens placering kan man ha bakom hästens underläpp, under ganaschen för att hjälpa till att halsen även är rak när hästen travar.
Ta sikte på t ex en bokstav/stolpe i ridhuset eller ridbanan så att du kan få en så rak linje som möjlig när du går/springer, försök att inte titta på hästen.
När du vänder hästen tillbaka igen så ska hästen vändas mot domaren och visaren ska vara i ytterspår. Försök att gå tillbaka i samma spår. I skritten så ska du gå på i ett ordentligt tempo utan att hästen faller i trav. När du travar så håller du tyglarna/grimskaftet i högerhanden och börjar med en lugn igångsättning för att sedan öka och länga.
Öva mycket innan så att du vet hur fort hästen kan trava utan att falla i galopp. Du behöver inte tänka på att du ska springa i takt med hästen.
När det att dags att ställa upp hästen så ska hästen stå med öppna sidan mot domaren. Det innebär att fram och bakbenet som hästen har mot domaren ska stå lite mer framåt respektive bakåt så att alla fyra benen syns från sidan.
Visaren ska ställa sig framför hästen och har hästen träns så håll i tyglarna ca 10 cm från bettringarna. Om domaren går runt hästen så var uppmärksam och se till att hästen öppnar sin sida mot henne/honom. Tänk på att kliva åt sidan om domaren vill titta på hästen rakt framifrån. När du korrigerar hästen ben så be hästen ta steg framåt och inte bakåt. Hästen ska se pigg och alert ut och inte "sova".
För att hästen ska vara till sin fördel så ska den duschas innan utställning
se till så att man och svansrot blir ordentligt rena. Har hästen vita tecken
på t ex benen så ska de vara riktigt rena och vita. Vissa raser ska ha manen knoppad på utställning, huvudlaget ska vara välputsat.
Verka eller sko hästen 1-2 veckor innan så att den inte är ömfotad. Tänk på att sätta en röd rosett i svansen om du vet att hästen kan sparka mot andra hästar.
Visaren ska ha bra skor på sig för att kunna springa ordentligt t ex
jodphurs eller joggingskor, inte stövlar. Ljusa byxor, mörk tröja,
handskar, uppsatt hår, hjälm är aldrig fel.
Text publicerad i vårt Medlemsblad 2008
Lycka till!

någon som känner till om det planeras några trevliga russutställningar i närheten av falköping/borås/skövde/jönköpingstrakten??

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
fick västruss tidning häromdagen, och löste några knutar! Lääängtar! :D

varför står inte västruss utställning i vårgårda med? 10 sept…. hoppas att den blir av nu….
kommer det fyllas på med sommarpremieringarna sedan som SH håller?
# 11 Det beror på att jag inte har sett den.
# 11 Vi brukar göra en sammanställning över premieringarna med.

OH! va reeedig jag ä som hitta den då! Helt perfekt med en sammanställning över allt på samma ställe! Det är skitsvårt att hålla reda på allt, men jag blev glad när jag hittade den i vårgårda i västruss tidning, för det är så nära!

Förra sommaren var det även Drop in-utställning för Shetlandsponnyer samtidigt som för russen på Sundbyholms travbana. Någon som vet om Shettisarna är välkomna även i år?
Jag undrar samma sak, någon som vet ???
#15 Håller på att kolla upp detta, återkommer så fort jag fått svar

#1 Tack Johanna! Vore perfekt miljöträning för unghingsten…