I valet och kvalet ...
Hela vintern har jag funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra med mitt sto, om jag ska ta ett föl på henne eller ej! Saken är den att hon har gjort en riktigt bra säsong och visat vad hon går för, hennes rekord är helt klart dugligt men det finns mer att hämta.
Hon har nu hunnit bli 16 år gammal, fick ett föl som 4 åring tror jag det var. Jag har hunnit göra 2 starter med henne i år, två bra lopp där hon fortsatt visa vilken kapacitet hon har. MEN hon känns ÄNNU bättre i år än vad hon gjorde förra året, så jag vill ju tävla säsongen ut med henne, men jag vill ändå ta ett föl på henne.
Vågar jag vänta tills nästa år och ta föl på henne då med tanke på hennes ålder? Ska jag avbryta tävlingssäsongen nu och skicka iväg henne? Samt är det bara Tyson II som har transport sperma?!
Jag är lite osäker på om hon klarar det psykiskt att tävla sedan om hon är dräktig då hon har mkt nerver utanpå (alltså säsongen ut). Om jag inte skulle fortsätta tävla henne så kommer jag inte sakna tävlingsbiten så mkt iom att jag har en bloding som ska kvala snart.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade fortsatt tävla henne eftersom hon har haft ett föl tidigare.

Inga fler som har förslag och tips?
#1 Alpros: Tack för svar! Jag överväger på att göra det, men jag må fundera en kort sekund igen.

Jag skulle göra både och :D. Dvs, jag skulle betäcka henne i mitten/slutet av Juni beroende på hur länge jag vill tävla denna säsong. Sedan skulle jag tävla henne säsongen ut. Vi gjorde så med Troll Twix 2009, funkade alldeles utmärkt. Hon var riktigt trevlig när hon var dräktig, Hon kan vara en riktig Bitch annars, speciellt när hon brunstar.
Vad jag vet är det bara Tyson som står på semin. Men har du bra koll på brunstcyklerna kan du ju åka med henne till en naturligt betäckande hingst utan att det behöver ta massa extra tid,
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#3 Jag skulle gärna vilja att det fungerar så men jag vet inte om hon klarar av det psykiskt då hon är en ponny med lite nerver mest utanpå kroppen, blir rätt orolig vid lastning.
Hennes brunst har jag tyvärr jättesvårt med, märker nästintill aldrig av att hon brunstar förutom i februari då jag tog hem min nya häst (som hon nu står med), tokbrunstade hon i 1 vecka pga honom.
Jag ska kolla upp och se om det finns någon möjlighet att åka med henne till ett kallblodsstuteri här i närheten, känns som att det ev. blir insemination då om det blir betäckning.
När började ni tävla henne igen efter betäckningen? Allltså samma säsong som hon blev betäckt.

ska man inte låta ston gå och ta det lugnt iaf 1 månad efter betäckning/sem?
Brukar jag försöka efterleva iaf… men det kanske inte är något vedertaget…! Oavsett har du ju en bra häst! Kul att få ett föl oxå, eftersom hón inte är purung..!
Hur ett sto reagerar och fungerar efter betäckning och nydräktig är väldigt olika. De allra flesta mår mycket bra som dräktiga och springer ofta mycket bättre efter att de blivit dräktiga. (I Frankrike räknas dräktighet som doping) Att de ska ta det lugnt en månad efter betäkning är heller inget måste. Allt beror på stoet.
Ett av våra ston tävlade i monté-SM bara några veckor efter att hon varit på betäckning. Hon sprang som aldrig förr och sänkte sitt rekord med nästan 10 sekunder och kom 5:a den gången (helt otippat). I mitten av juli nästa år fick hon en fin hingstunge som idag är mycket framgångsrik i just monté. 
Hästar är inte mer känsliga för att kasta (få missfall) än vi människor. (Och vi tar det ju inte lugnt en månad efter "betäckning"). Tänk hur vilghästar får förflytta sig, både med föl, nybetäckta och dräktiga. Både fort och långt många gånger.
Hur du gör med ditt sto avgör du naturligtvis själv men blir hon dräktig så klarar hon av det. Åldern är inget problem. Många får ju föl långt över 20 -årsåldern.

#4 Vi startade TT två veckor efter att hon blev betäckt. Hon betäcktes i hagen hos några kompisar när vi satt och grillade i ett underbart åskväder efter en tävlingsdag på Romme. På morgonen åkte vi hem och sedan tränade hon på som vanligt.
#6 Kan bara hålla med!
Jerker Klang,

Tack för svar alla! Just för att jag är orolig att hon inte ska klara av tävlandet och dräktigheten samtidigt är att hon för 3 år sedan tror jag det är, blev betäckt men det blev aldrig något föl.
Jag var själv aldrig med på betäckningen men har fått höra av hennes dåvarande ägare (en mkt bra vän till mig) att hon inte riktigt släppte till. Plus att hon hade flyttat 2 gånger under loppet av en månad och inte riktigt landat och sedan får hon åka till ett 3:e okänt ställe där hon dessutom ska få till det .. helt sinnes tyckte Polenta :O Efter betäckningen fick hon flytta hem till mig igen där hon har varit sedan dess.
Jag är inne på att det blir semin om jag ska låta betäcka henne i år, för att inte missa alldeles för mkt av säsongen. Känns som det blir säkrast för henne att göra så, förhoppningsvis inte mkt transportåkande, inget stallbyte under längre tid dessutom finns det ingen lockande hingst i våran närhet då den jag planerat står nere i Halland nu :/ Det lär dock kunna bli lite halvdyrt för plånkan.
Nu när jag ändå är inne på semin och sådant, är det någon som har koll på vart man kan söka reda på närliggande seminstationer i Sundsvalls området? Även närliggande län är av intresse.

nä, det där med en månad kanske jag oxå kan tycka är en lätt överdrift, men jag tror iaf man ska tänka sig för dom närmsta dygnen, för OM de blir stressade KAN de ibland trycka ut.. själva …. säden!
Men det är säkert väldigt olika, och kanske mer vanligt på fullblodstyper av hästar, där jag fö hörde detta…!

Nu har jag kollat upp de 3 närmsta seminstationer som finns. 1 av dom är stängd, så klart det som är helt klart närmast. De övriga ska jag ringa till i morgon och kolla priser och lite information, bolla lite idéer.
Blir det ingen semin så har jag ett sista förslag, betäcka med en hingst som står närmast oss just för tillfället. Dock är jag lite nördig som alla andra som betäcker travmärrarna - vill ju ha helst det snabbaste som finns MEN som även kompenserar mitt stos lite negativa sidor förhoppningsvis på ett bra sätt.

#10 Tror man skall se på lite mer än "bara" tävlingsmeriter. Speciellt om man har ett bra travsto. Det kan löna sig att då se lite mer vidsynt på detta. Finns flera hingstar som jag tror mycket på då dom har bra skalle och rörelser men som av olika anledningar inte kommit ut på travet.
Jerker Klang,

#11 Men vad är egentligen ett bra travsto enligt dig då? Enligt mig själv tycker jag att mitt sto är ett bra sto, hon har nu hamnat bland medelrussen och har ett hyggligt rekord, lite insprugna pengar men ett fåtal starter. Om man ser till hennes livshistoria och problem så tycker jag att hon är en bra häst, men ser man till hennes ålder bör hon ju kanske ha sprungit lite fortare och framför allt ha mer pengar på sig. Givetvis är det ju även exteriört och hur hon rör sig som spelar in med.

#12 Vad som är bra kan man nog bara avgöra själv. Mina fyra ston som jag tagit föl på hittintills är väldigt olika utifrån meriter, altifrån ostartad till rekord på en bit under 2 minuter. Men det som är gemensamt är att dom har mycket bra rörelser och skalle, vinnarskalle men utan att bli "dum". Det är egenskaper som jag tycker är viktiga.
Men var och en måste fundera själv över hur stoet är beskaffat och på vilka egenskaper hos en hingst man vill ha. Sedan blir det ju lite av ett lotteri iaf…..
Vad jag bara ville peka lite på i #11 är att det finns fler alternativ än matadorhingstarna. Känner du dig osäker är det alltid bra att rådfråga och diskutera med flera kunniga och erfarna uppfödare. Men i slutändan är det ändå viktigast att du väljer den kombination du verkligen tror på, inte den som är enklast/billigast/närmast…..
Jerker Klang,

Med tanke på att du skriver att din häst lätt kan bli lite nervig och stressad av sig osv. (vet inte hur allvarligt visserligen), skulle jag kolla efter en hingst med ett lugnt o stabilt psyke.
Ditt sto verkar tävlingsinriktad och har ett bra rekord, så jag skulle inte bara kolla efter "travhingstar". Fölet ärver ju väldigt mkt från mamman.
När jag valde hingst så kollade jag efter en lugn hingst med bra psyke, då mitt sto var en lite nervigare typ, sedan att han såg exteriört bra ut, och verkade allround.
Han hade bara startat några få gånger då (Tejas Monljus), men sedan efter att mitt föl kommit så startade han mer och fick ett ganska bra rekord och dessutom så har hans avkommor som sedan kommit ut på bana gått jättebra.
Med tankte på att du har ett bra travsto, så skulle jag först se till en exteriört bra hingst, med fina rörelser och bra psyke!
:)