Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1257 ggr
Reko
0

Avelsbiten

Jag hörde av en funktionär på Grevagården om en tjej som visade sin hingst utan att ha tagit reda på hur det går till. Det tycker jag är tråkigt att lägga ner så mycket tid och pengar på något man inte förberett sig på. Nu skulle det ha varit en ponnytravare och jag undrar om de lägger ner lika lite tid på förberedning inför travlopp. Då är det inte så konstigt att man blir besviken på bedömningen ibland. Det kanske hade varit något för avelsbiten att ta tag i? Exteriörbedömningen är ingen skönhetstävling utan man tittar efter en funktionell och hållbar exteriör till det de ska användas till. Jag minns än den enighet Morgan och Seppälä visade på avelskonferensen på Jägersro över hur ett russ ska se ut.

VeronicaP
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0 nä vi lägger ner föreberedelser både på visning av häst och när det tävlas med häst , sen att vissa är lättare att träna än andra är en annan sak Oskyldig

Men något jag har tänkt på ofta är att de hästarna som har varit ko lugna och underbara här hemma när man tränat är faktiskt de som blivit *jobbigast* borta ,, inte alla då men en del och de som varit jobbiga hemma blir oftast snälla borta :D

Ja de kommer jag också ihåg och det var synd att de inte var mer folk där och hörde deras disskussioner om just det

palomia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0 Det är inte heller säkert att det var så det låg till. Hörsägen brukar sällan stämma överens med sanningen…

Sen kan man vara bättre och sämre på att visa fram sin häst. Men som #1 säger så kan den lugnaste hemma vara den stökigaste på bortaplan i en ny miljö.

kristina-axtorp
0

Detta är ju ett utmärkt initiativ o ett sätt är att i lokalföreningarna samarbeta med ponnytravklubbarna. Maila gärna till någon av ungdomsrepresentanterna, se flik under www.gotlandsruss.se