Löss
Min 2 åring har fått löss! Eller ja, han lär ha haft det ett tag. Han har kliat sig ett tag men senaste månaden har kan kliat sig extremt mycket. Trodde att det va för fällningen. Så när vi stod och prata i stallet igår så skojjade vi om att det kanske är löss.
Jo minsann där kröp det. Står ju på en klinik så fick switch pour on i handen direkt och behandlade. Nu är min fråga såhär.
Kan hästar få löss utan att ha blivit smittad av annan häst? Alltså från naturen. Han gick på hingstbete i somras och sedan flyttades han till ett stall där han stod i egen hage då han är hingst, och därför inte haft kontakt med någon.
Flyttade sedan till kliniken där vi står nu och går nu med en annan valack men han är inte smittad. Kan han ha fått detta redan i somras
Så han måste alltså blivit smittad av en annan häst?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag fick löss på mitt russ en sommar, hon var den enda av hästarna i hagen som fick det. Vet inte alls vart de kom ifrån, en dag hade hon dom bara…

Travaren jag hade förut fick löss utan att få det av en annan häst. Jag hade mina hästar hemma i egen hage, närmsta häst var 300 meter bort och mina träffade inte andra hästar.
Jag tvättade med schampo avsett för hundar då det inte finns medel till hästar men det är skitsvårt att få bort alla löss med såna schampon och sen går de in i dvala så då tror man att man fått bort dom utan att man har det. Han hade löss tre år i rad, tredje året tog jag på Flusa efter tips här gå GiF. Det funkar!
Skynda långsamt så går det fortare.

Behöver inte vara av en annan häst ibland bara kommer det ju , måste ju börja någonstans , har också varit med om att bara 1 häst har haft det i en flock och inga nya hästar har kommit dit tex.
Läste att han stod på djursjukhus och det är så att en häst som är nedsatt pga olika saker är mer mottaglig än en frisk häst tex
Hästar kan ha löss som man inte märker, så ett tu tre så bara finns dom där när hästen fäller och när det blir lite varmare. Man brukar märka det mest på våren. Vissa hästar får alltid löss, andra får aldrig. Det är precis som med folk och myggbett, vissa är mer mottagligare än dandra!
#5 Han står ej på "sjukhuset" utan på klinikens privatstall där veterinärerna har sina hästar. :) Så han är inte sjuk för övrigt!

Jag har ju alltid använt Etotal på mina och det funkar ju kanon bra , men så är det här med tävling då , någon som vet hur lång karens det kan vara på Etotal om man tävlar ?
Eller finns det något annat bra medel förutom Switch som kan användas på tävlingshästarna ?

#8 Etotal är ju endast gpdkänd för iller så det finns ju ingen fastställd karens på häst.
Det finns inget lusmedel godkänt för häst, jag använder Flusa som är godkänt för får och nöt, används som Switch men tar även löss.

#9 och det får man tävla på ? Med tanke på att många hästar går ihop ihagen mm

Det är ju förbjudet att använda till annat än iller.. Så man får ju använda det "när ingen ser" så att säga. Du får ta reda på vilka verksamma ämnen det innehåller och se om nåt av de finns i medel godkända för häst.

Jo Etotal vet jag ju att de är godkänt för iller men nu får de inte säljas längre över huvudtaget så jag tror inte man kan använda de på tävlingshästarna ;)
#12 Va säljs det inte längre??
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 

#13 sälj bara om de finns kvar i butiken inte annars