Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettförenings-klubbinformation
Läst 1649 ggr
Tittut
0

Blå Basen under uppdatering

Fick meddelande av Linda Andersson på SH att hon håller på att lägga in avelsvärdesklasser och mått på ston och unghästar i Blå basen, och att även hingstarnas dito är på gång under närmaste tiden.

Kul att det händer saker!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
0

Spännande - jag har sett att det dykt upp rubrikerna "Beslut" och "Mått" för en del hästar. Kolla under "Övrigt", se t ex Ila Roll 5051 som stambokfördes förra sommaren (länk).

MagganS-B
0

Man kan då undra om mankhöjden är den som står på märintyget, eller den som är mätt på premieringsplatsen…..

Trots detta är det jättebra att fler uppgifter finns på hästarna!

[Croneld]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Roligt!

ryttarn
0

#2 Vi får se när Palles mått kommer in. På mätintyget står det 125,8 på avelsvärderingen vart han plötsligt 128……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

Det är vad de mäts till på premieringar, för Marys är efter periering och inte slutmätning men de kan ju inte ha måtten på hästarna som vi har mätt dem till på tävling då de inte rapporteras in där.

Jerker att han växt på en premiering är inte så konstigt för oftast kan de spänna sig mer och växa på det viset.

Har en godkänd shettishingst här hemma som är 95,5 cm men som blev 98 på premieringen och det är ju eg  väldigt missvisande när folk kollar stamboken för de tror att han är så hög , men de är han ju inte.

ryttarn
0

#5 Nu var inte det anledningen, han var snarare lite för cool. Anledningen var att jag hade brodd i och vinterskor, vilket dom inte "orkade" räkna av. Vid "riktig" mätning mäts skon vilket räknas av samt att brodden skruvas ur. Jag påpekade detta men kommentaren var bara "han är ju ändå inget gränsfall".

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

#6 ok  , men kunde du inte tatt ur broddarna själv innan mätning ?

silarp
0

här är folk som kan mätning ser jag…
När slutmäter man? Måste man slutmäta? Såg att min russa var mätt som 4 åring till 119, idag är hon 11 år. Jag trodde att det var ett slutmått, men såg sedan på intyget att det nog inte hette så…
Bör jag åka på "special/slutmätning" eller räcker det med att hon mäts
på utställning/premiering?

VeronicaP
0

#8 De slutmäts vid 8 års ålder så om du ska tävla med din häst så måste hon slutmätas.

ryttarn
0

#7 hade glömt broddnyckeln/skifnyckeln hemma…..

Jerker Klang,

www.isil.se

ryttarn
0

#8 Precis som #9 skriver, endast om dom skall tävla. Viktigt är då att man mäter på rätt ställe och enligt rätt reglemente. Det är nämligen inte riktigt samma om man mäter för att tävla innom SvRF(ridning och körning) eller innom SPTF (ponnytrav).

Jerker Klang,

www.isil.se

silarp
0

aha! Jättetack! Då kan jag avvakta lite med mätningen, eftersom jag inte planerar tävla förrän TIDIGAST nästa år,, och då i körning och OM det går bra med träning osv…

I år får hon förhoppningsvis föl och har nog fullt upp med det tror jag…!

Linda-A
0

Nu ligger även avelsvärderingsbevisen för hingstarna ute! Se här på Qluring t.ex.

PernillaJ
0

#13 Tack, kul att se!