Annons:
Etikettfärger
Läst 11736 ggr
[Croneld]
2008-04-18 22:18

Gotlandsrussets färger ~ del 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De gotlandsruss som beskrivs i stamböcker som skimlar var egentligen tigrerade då skimmelfärgen inte finns hos rasen. Anlaget kom in i rasen via den leopardtigrerade hingsten Kvediven.

Text och bild: Carola Guldhag, hemsida

Foto & copyright: Carola Guldhag

Foto & copyright: Carola Guldhag

Piretta 4013 är ett gulbrunt tigrerat russ med genotypen A* E* CCcr, ingen av hennes föräldrar är svart eller fux och har hittills fått tre avkommor som är gulbruna (en av dem dessutom tigrerad) och en avkomma som är brun. Framtiden får utvisa om hon bär på något dolt a eller e.

Tigrering är ytterligare ett anlag som finns hos gotlandsrusset. Arvsgången är den samma som hos gulanlaget dvs har hästen anlag för tigrering så är den tigrerad, arvsanlaget bärs inte dolt. Russen är mer melerade i färgen än riktigt prickiga. Tydliga tecken på att russet är tigrerat är prickig mule, prickigt juver, prickig under svansen och prickig kring slida/anus.

---------------------------------------------------------------------------------------

Fler bilder på tigrerade gotlandsruss:

Foto & Copyright: Liselotte Erixon

Brun tigrerad: Norrvedas Guld

Copyright

Gulbrun tigrerad: Orusst

Copyright

Brun tigrerad: Linus

 ---------------------------------------------------------------------------------------

Du kan även läsa mer om tigrerade russ på Orusst egen sida här.

Här finns både artiklar, guider och annan information om saker som kan vara bra att veta. Varmt välkommen!
  • Redigerat 2021-12-02 16:52 av Niklas
Annons:
[Croneld]
2008-04-21 08:16
#1

Kanske har du någon svensk tiger hemma i stallet?

Blokaruss
2008-04-21 17:16
#2

Ja tre stycken! Två gulbruna tigrar och en svart!

[Tjiwi]
2008-04-22 11:13
#3

Grus är pappa till en, hon heter Tora och har gulbrunprickiga Runa som mamma…..

bubbe
2008-04-22 13:23
#4

Jodå, nog finns det prickar alltid. Har Blenda RP 1003, där tigreringen kommer från Prick 123 via mamma Beata 809. Hennes dotter Norrvedas Corixa har även tigrerad pappa, Odon 455, så där kunde det inte bli så mycket annat. Norrvedas Kopia 3727 är också hon efter Odon 455, och hon har den prickiga sonen Norrvedas Guld 574 (se bild ovan) e Granit 368. Troligtvis är även Norrvedas Vinett 3728 och hennes son Norrvedas Nonstop tigrerade, men det är mycket svårt att se, då de är gulbruna.

Polenta
2009-05-19 22:51
#5

Hm jag har en fråga .. har sett några bilder på Ulona 2454 .. jag har svårt att avgöra vad hon har för färg, hon ser lite isabellaktig ut men även lite prickig? Skulle hon kunna vara tigrerad?

Tittut
2009-05-19 23:08
#6

Ulona är/var isabell och var inte tigrerad.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
Polenta
2009-05-19 23:26
#7

#6 Okej, då vet jag! :)

Impulz
2009-05-20 10:51
#8

#3 Men Tora är väl inte tigrerad?

[Tjiwi]
2009-05-20 12:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Jo, det tror jag hon är, det fick jag sagt av uppfödaren i alla fall men jag har ju inte sett henne själv.

Reko
2010-04-01 14:05
[Croneld]
2010-04-01 14:09
#11

# 10 Häftig färg, såg henne i höstas och hon är nästan vit.

Tusen
2010-04-01 14:20
#12

Måste fråga lite kring detta med tigrering.

1  Varifrån har man fått ordet "tigrerad" ifrån? Tigrar är ju randiga.

2  Då jag var lite kallade man hästar som såg ut dsom dessa för     "schabrakskäckar". Är det samma eller något annat eller beror det på rasen eller har man bytt namn?

Reko
2010-04-01 14:39
#13

#12 1. Bo Furugren skriver i sin bok "Hästens färger" om att även leoparden kallades tiger medan tigern var kungstiger.

2. Det har bytt namn. Något skäckanlag kan det väl knappast kallas? Schabraktiger finns, vid sidan av de andra varianterna. Orussts hemsida är väldigt bra med bilder på de olika varianterna.

Annons:
murkla
2010-04-02 20:21
#14

Så hilma mysigt när de är prickiga eller har lite annarslunda färg o teckning.Skrattande

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

[Croneld]
2010-05-19 00:56
#15

Puttar upp den här om tigrering, så kan diskussioner om denna färg föras här.

MagganS-B
2010-05-19 10:21
#16

# 12 På Wikipedia står jättebra läsning om "tigrerad"…..

Linnea
2010-05-19 10:57
#17

Det var spanska hästar som först tog tigreringen till Sverige och i Spanien heter leoparden El Tigre. Tigern heter Tigre Royal eller nåt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tittut
2010-05-19 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ni som är vana med tigrerade föl. Vad tror man om detta? Plura är nu 17 dagar och börjar få en massa skära prickar runt nosen. Jag misstänker att det bara är pigmentfläckar, eftersom man inte kan se prickar på andra håll, ingen synlig senhinna och inga randiga hovar. Det borde finnas mer, men klart man funderar när det kommit så många.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Blokaruss
2010-05-21 00:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Det är lite svårt att se men det är inte omöjligt att han är tigrerad. Kan du inte se något i ljumskarna, magen, vid skapet? Min lille isabelltigrerade är ju vit på alla fötter och ansiktet så där kan jag inte se så mycket ännu i alla fall, men just i ljumskar, magen och runt skapet där man kan se hud så har min fullt av ljusbeiga prickar. Som stora fräknar kan man säga. Jag får väl försöka ta en bild.

Ambra hade inte randiga hovar utan svarta. Tigra tog tre år på sig att visa de första enstaka prickarna och fyra innan hela hon var svart med vita prickar! Fedra har svarta och bruna prickar på korset, länden och vita lite här och där för övrigt. Några mörka prickar finns även på bogen och manken samt att just läpparna är jätte prickiga- rosa! Det har även Tigra men jag tror inte Ambra hade det. Det skulle vara kul att få se en närbild på Ambras mule nu! De ändrar sig varje år.

Det vore ju kul om din lille hade tigrering! Håller tummarna och vi lär få se så småningom.

[Tjiwi]
2010-06-15 15:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Just nu har jag ett tigrerat sto jag med….en dam på besök hos Njord. Russ Edda heter hon med grundfärgen brun. Hon är e. Allgunnens Opal G.

Annons:
Emmelie93
2011-04-17 23:39
#21

Har en fråga! :) 

Om man betäcker ett sto (låt oss säga att hon är brun!) med en tigrerad hingst. Hur ator chans är det att fölet blir tigrerat? :)

Tacksam för svar! :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

PernillaJ
2011-04-18 08:02
#22

#21 50%

Upp till toppen
Annons: