Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2768 ggr
Snurrii
2011-04-05 14:13
0

Kastration

Har tänkt att kastrera min 2 åriga hingst nu innan sommaren och funderar på en stående kastration. Saken är den att jag står på ATG kliniken i Södertörn men de gör endast under narkos. För det första tycker jag att det är så otroligt dyrt och för det andra vill jag helst slippa narkos.

Va föredrar ni? Stående eller under narkos?

Och vad har ni betalat för era kastrationer?

Russtoka
2011-04-05 14:50
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min senaste kastrerade, Qveiars Hauk var klapphingst och sövdes. Resultatet blev mycket bra!

Stående fungerar bra det också, det har vi gjort här hemma. Men de har varit söligare av blod från det.

Det finns risker med allt, men de är duktiga på klinikerna. ATG-kliniken i Örebro gjorde ett mycket bra jobb!

[cancan]
2011-04-05 15:03
0

Jag kastrerade min 'hingst' i början av året. Veterinären gjorde det ståendes här hemma..

Det var inga problem, läkte fint och så…

Har ju hört både gått och ont om båda alternativen, men jag jag tog ståendes därför att jag ej hade råd att punga ut med en 5000kr för en kastration på klinik..

silarp
2011-04-05 20:57
0

hm… jag kastrerade min saddlebredvalack när han var 3, hemma ståendes… jag har för mig jag betalde 3000 kr… detta var hm…. 2006.
Läkte fint, men lite söl var det väl kanske…

vet inte om det är skillnad på små o stora hästar dock…

johannaolofsson
2011-04-05 22:48
0

Vad jag har hört så kasterar man inte stora hästar ståendes. De måste nämligen sys igen då tarmarna annars lätt kan ramla ur. Vet inte varför det skulle vara annorlunda med mindre hästar.

Tusen
2011-04-05 23:28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt vår veterinär kastreras inte stora hästar ståendes pga. det som #4 skriver, tarmar kan lätt ramla ut. Men ponnier är mindre och risken att de ska råka ut för samma sak,  är tydligen obefintlig.De behöver inte ens sys igen.

Vi har kastrerat tre hingstar genom åren och alla tre har kastrerats ståendes med lugnande medel och lokalbedövning. De syddes aldrig och skulle röra på sig korta stunder redan första dagen. Shettisen hade inte ens boxvila utan fick istället gå tillsammans med en gammal valack i en liten hage. Vi skulle bara ha koll på honom så han inte sprang och lekte (vilket han inte gjorde).

Viktigt är att nykastrerade får röra på sig. Det påskyndar läkningen och risken för infektioner är tydligen mindre om de inte sys.

silarp
2011-04-06 06:21
0

hm… ja, min syddes, men några tarmar såg jag inte till… stor och stor, men han är ju 165 nu, och var väll inte mycket mindre då som 3 åring… bra gick det iaf, och läkte fort. Låter som att det kan vara annorlunda på mindre hästar iaf…

vet att det är det på kalvar ….

Tusen
2011-04-06 08:00
0

#6 165 cm räknas väl som häst i alla fall och är väl rätt stor om man jämför med en B-ponny.SkrattandeFlört Och det var väl bra att du inte såg några tarmar. Flört Det är väl det man inte vill, eller hur?!

RC71
2011-04-06 08:16
0

Har inget med storlek på häst att göra , snarare ålder. En äldre hingst är mer välutrustad och allting är kraftigare vilket  ökar risken för komplikationer. Har kastrerat både ponnyer och stora halvblod hemma genom åren i åldrarna 1,5-3 år.

VeronicaP
2011-04-06 09:12
0

Vi har kastrerat allt från stora till små här hemma förr gjorde de det alltid liggandes och ingen som sytts ihop , nu för tiden när min gamla veterinär inte gör det längre så görs det stående och priset ligger runt 1500-1800 kr

Teja-Bea
2011-04-06 09:21
0

Vi har nog skurit alla våra ståendes. Har så många bra privatveterinärer här omkring så man slipper åka till klinik.

Och det blir sällan, eller aldrig några komplikationer eller infektioner.

Vi har tre st killar som ska kastreras nu i vår =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Teja-Bea
2011-04-06 09:22
0

Eragon kanske kan kastreras hos oss? och vi håller koll på läkningen?

Snurrii
2011-04-06 09:55
0

#11 Ja jag har faktiskt funderat på om det kunde gå och göra så. Jag har ju så stor tillit till er att det skulle kännas skönt då ni vet hur allt ska gå till. Men va tar veterinärerna hos er för en kastration? :)

silarp
2011-04-06 10:44
0

ja, jag har oxå svårt att tro att det har med storlek på häst att göra, utan snarare på "utrustningen" och åldern… enkelt o smidigt på små, och lite värre på större…

.. och ja, jag antar att man får beteckna synbara tarmar som ett dåligt tecken..!

Tycker 1800 låter billigt,, jag gav nog som sagt runt 3000 och tänkte inte så mycket på det då, privat vetrinär, som inte brukar vara särskilt dyr på varken häst eller nöt….

Men då var det ju en lite äldre häst… (antar att 3 är att beteckna som lite äldre i det här fallet…)

[cancan]
2011-04-06 11:22
0

Jag betalde 1500+moms när distriktare va ute..

VeronicaP
2011-04-06 11:47
0

Priset varierar verkligen beroende på vart man gör det , sist betalde jag 1800 inkl vaccination A2+ tetanus och det var på en klinik :D

Snurrii
2011-04-06 12:32
0

På ATG kliniken i södertörn där jag står tar det 5500kr för "liggande". En lite för saftig summa  om man som mig är student och har en inkomst på 5000kr i månaden som ska gå till stallhyra mm. :/

Tusen
2011-04-06 12:55
0

Säger bara vad vår veterinär sagt. Våra kastrerades vid 2, 4 och 5 års ålder, ståendes och osydda. 5 -åringen var dessutom mycket välutrustad, så att säga.Flört

RC71
2011-04-06 12:55
0

Betalade runt 5.000kr ink moms för två st i oktober. Distriktsvet.stående hemma.

[Russ-park]
2011-04-06 14:59
0

Stående - innan flugorna kommer - altså nu !

Mvh bj / dk

Snurrii
2011-04-08 12:51
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har kastrationsfrågan fått ett svar…

Eragon fick en spark på högerbak i tisdags. Han svullnade upp rejält och idag röntgades han. Det visades att han har en fraktur på griffelbenet höger bak och behöver opereras.

Han kommer opereras den 14/4 och då kastreras på samma gång utan extra kostnad då jag redan betalt för narkos m.m, för griffelbensoperationen.

Men ett 5 siffrigt belopp blev det allt. Va gör man inte för sin älskade prins?Skäms

Tusen
2011-04-08 14:47
0

#20 Så tråkigt. Hoppas operationen går bra.

GranoStall
2011-04-08 23:26
0

Risken för att tarmarna åker ut är t ex större hos varmblods travare än ponnysar. Det som har betydelse är inguinalkanalens bredd  (spalten i bukmusklerna där testikeln går ut). Är den för bred är det risk att tarm kan gå ut där, detta går att rektalisera innan stående kastration men är inget jag varit med om att man gjort innan, har någon annan det? Har man otur kan även ponnysar ha en bred spalt och olyckan är framme, det är ju inget man vet innan tyvärr. Samtidigt är det ju en risk med narkos så  det är ju lite som att välja mellan pest eller kolera. Vi har gjort båda men föredrar nog stående.

#20 Hoppas operationen går bra.

//Cecilia

silarp
2011-04-10 08:22
0

usch… lycka till med allt, och hoppas det går bra!

Teja-Bea
2011-04-10 13:24
0

Lilla killen…. =/

Hoppas allt går vägen!