Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: kör-travsport
Läst 2895 ggr
[Russ-park]
1

Aramis & Jocke SM ?

Ursäkta - jag vet jag anställar många frågar, men …

Fins beskrivning och bild av av SM vinnare Aramis 1968- 2.00,3 och 1972 Jocke 1972 - 1.52,6

God jakt i arkiven !

bj / dk

MagganS-B
0

Jocke var min första uppfödning, född 1963 e. Peter Pan u. Divina. Han såldes först till Gun-Britt Hallberg som ägde Peter Pan, och sen vidare till Elisabeth Engnes som körde honom i SM som f.ö. inte gick på Gotland det året, utan i Gävle om jag inte har helt fel…..Elisabeth var sambo med en gotlänning, Janke Pettersson som jag tror vissa här på forumet minns, Ewa Alpmark t.ex. Han var en riktigt galen kille, körde bl.a. från Gotland till Stockholm med russföl i en folkvagn…..Jag har någonstans foto av Jocke som föl….skall se om jag hittar det i mina gömmor nån dag!

rebeccajansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Igen…

har inte hittat något om Aramis…

Ur Vår Ponny 1979

"Russtravaren JOCKE rek.1.51,8 e. Peter Pan 137 rek 1.52,9 u. Divinia 654 e. Rasken 127 rek. 2.00,3, SM-vinnare-72."

OBS! Bilden är inte den bästa…

rebeccajansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har även en ganska fin bild på Mr Emil 350 som vann SM i ponnytrav 1984.

Såhär lyder texten i tidningen Vår Ponny 1984

"Omslagsbild Mr Emil 350 körd av sin ägare 15-årige Jonas Moberg från Arvika vinner Erikssunds Stora Pris."

Mr Emil 350

"Mr Emil 350 mörkbrun russhingst född -76 hos Tore Fahlstedt, Romakloster. Ägare Jonas Moberg, Arvika. e: Signal 148-Rosette 1152/Peter Pan 137

Mr Emil har tack vare sina framgångsrika prestationer på travbanorna under 1983 utnämnts till "Bästa Ponnytravare Motsatt kön" av Svenska Ponnytravförbundet. Han har även tilldelats Bruntes vandringspris som den bästa premierade russhingsten i trav 1983. Mr Emil startade 16 gånger, var 1:a 9 gånger och 2:a en, vilket är segrar i hela 56% av tävlingarna. Under fjolåret sprang han in 7.600:- och var den vinstrikaste ponnytravaren. Med sammanlagd prissumma på 15.325 kronor är Mr Emil den 2:e vinstrikaste premierade russhingsten någonsin i trav. Mr Emil sänkte sitt rekord med 4,5 sekunder till 1.49,9 och är den näst snabbaste premierade russhingsten. Under -83 segrade Mr Emil bl a i Ponny Rondens Premiärtrofé, Lilla Elitloppet, Dalademokratens Ponny-Champion, Gotlandia-Loppet samt både försök och final till Erikssunds Stora Pris."

rebeccajansson
0

Har även någon på Pompe…

[Russ-park]
0

Tack Maggan och Rebecca.

…. också Pompe - jag försöker at uppställa en list med bild och text - det svåresta är ju de gamla …

Ni kan sedan kopiera ifrån min sida - kanske där blir lite fel, men då får vi rikta till småningom.

Mvh. bj / dk

MagganS-B
0

Lite mer utanför "ramarna"…..När Mr. Emil och numera proffskusken Jonas Moberg vann SM så fanns det en ny tävlingssekreterare på Visbytravet. Alla SM före det här hade dom snabbaste lottats i första ledet, varför kan man ju undra…..Men 1984 så blev det en miss. Den "stackars" Mr Emil fick bakspår! Många protester hördes, men lottat var lottat och programmet tryckt (det gick ju på vanlig toto också), så inget gick att göra. Trots detta kom Mr. Emil igenom bra och kunde vinna säkert till slut. Tyvärr fick han sluta sina dagar alltför tidigt, lämnade bara ett fåtal avkommor.

Anemona
0

Jo visst minns jag den store personligheten Janke! Den som har träffat honom glömmer det aldrig

Anemona
0

#3 Tiden går… Om jag inte minns fel var det väl jag som skrev texten och Kjell-Ove Jansson som tog bilden till artikeln i Vår Ponny. (stämmer det?)

Det fotot är för övrigt underlag för Debutant-Diplomet som jag var med och införde i ponnytravet. (återkommer om det)

MagganS-B
0

# 7 Skrattande

palomia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag  har en extra ponnyronden från 2006 med SM genom tiderna om du skulle vilja ha den?Glad