Hjälp behövas - översättning
Hej, behöver liten hjälp med översättningen.Texten är från "plan och riktlinjer", feta orden.
Beskriva vad betyder:
- rak struprand (ras standard)
- Avelns målsättning skall vara att producera en lättfödd, …
- överben (Defektlista)
- ledgallor(Defektlista)
- man- och svansskorv, med kroniskt förlopp (Defektlista)
- mugg (Defektlista)
- klapphingst/kryptorchism (Defektlista)
Tack på förhand!!

Hoppas någon här kan svenska 
Finska menar du väl……men om du ringer upp mig så kanske jag kan förklara något i alla fall!
Rak struprand kan jag bara gissa mig till vad de menar så därför avstår jag att översätta det ordet.
Lättfödd betyder att de inte behöver så mycket mat.
Överben är något som bl.a. yngre hästar som rids för hårt kan få. Det är en benpålagring, alltså exktra brosk och skelettben som hästen får på framförallt frambenen som en förstärkning av skelettet. En häst som t.ex. blivit sparkad på benet kan också få en mindre överben (= benpålagring)
Ledgallor är när ledvätska samlas i hästens leder och de svulnad då upp. Orsakerna kan vara många. Bl.a. vrickning eller överansträngning.
man- och svansskorv är "mjäll" i manen och svansen som gör att hästen får stark klåda och ofta kliar av sig både manen och svansen.
Kroniskt förlopp betyder att det är permanent (= för alltid)
Mugg är småsår som orsakas av bakterier och som sitter ovanför hoven vid kronranden ofta på baksidan. Kan uppkomma då hästen går i fuktiga hagar.
Klapphingst är en hingst vars pungkulor stannat kvar uppe i buken och inte ramlat ner.
Hoppas det kan vara till en liten hjälp i alla fall. Och alla ni som kan förklara detta bättre får gärna utveckla och rätta mina fel.

Ingen Finska behövdes, tusen tack #3 - det hjälpte mycket!