Klapphingsten Hauk är nu valack!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Några av er kanske minns en tråd jag skapade för något år sedan: http://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/4d714146b9cb462239057a78-kryptorchid-klapphingst-vad-gor-ni#4d7124ddb9cb462141047b47-5
En omröstning om hur ni skulle göra.
Alternativet att operera på klinik trots den höga kostnaden var det som vann omröstningen.
Jag hade bestämt mig för att ta bort honom för jag hade inte råd.
Men… han blev kvar. Under förra våren och sommaren höll jag på med träning och inkörning av den ett år äldre Blixt och den ett år yngre Vill Mer (som i oktober så hastigt dog i tarmvred). Hauk höll sig envist nära och tittade på, stod vid grinden och såg avundsjuk ut. När jag skulle hämta en annan kom han och försökte stoppa nosen i grimman. Till och med efter jag släppt ut den andre stod han kvar och bad om uppmärksamhet.
Så ibland föll jag till föga och slängde på selen och så fick han prova samma grejor. Utan jag visste ordet av var han inkörd… Han körde in sig själv…?
Under hösten blev Blixt mogen att säljas och flytta vidare, han skulle inte gå vidare som hingst. Då föddes idén att när jag fått honom såld, ta de pengarna och kosta på kastrering av Hauk.
Blixt blev såld i februari till en jättetrevlig familj utanför Sala, där han i huvudsak används som brukskörningshäst. Redan populär, jobbar jätteduktigt och deltagit i en skogsdag med nordsvenskar.
Jag beställde tid på ATG-kliniken i Örebro. I måndags åkte jag in med Hauk för att han skulle stå i deras stall. I tisdags (29/3) opererades han. Det var nära det inte blev av: veterinären ringde och sa att han inte hade tillräckligt med personal (sjukskrivning) för att lägga narkos. * Panikkänslor * Jag har inte möjlighet att åka en gång till, den lånade transporten hör hemma fem mil bort. Resan var för min knappa ekonomi - jättestor.
Veterinären sa att han lägger omkull hästen och opererar ändå. Så nervös jag var hela den förmiddagen! På eftermiddagen ringde han igen: operationen hade gått bra!! Den saknade testikeln var liten och satt inklämd längre upp i kanalen, men veterinären lyckades gräva fram den.
Nu är Hauk hemma igen, lite stelbent, men pigg och äter och dricker som vanligt.
Eftersom han redan är inkörd kommer jag köra igång honom lite mer allt eftersom han läker. Han ska få börja jobba lite lätt i brukskörning och köras i par med Gaist. Fram mot sensommar/hösten bör han vara mogen att säljas som körhäst, lite riden kommer han också vara.
Priset? Jag har inte fått räkningen från kliniken än, så lite nagelbitare är jag - tänk om pengarna inte räcker?
Hauks pris? Dyr!
Hej Solveig
Kanske att där inte finns många penge i din pung, -
men ditt Hjärta är av det finaste guld !
Lycka till med Hauk.
Mvh bj / dk
jag är så glad att du lät honom leva vidare!! Förhoppningsvis kommer han tacka dig i många år framåt genom att vara en helt underbar häst:)

låter som en kanontrevlig häst.. jag ska hålla ögon och öron öppna efter lämplig ny ägare…

Hauk är verkligen en så himla fin ponny. Nu när han är inkörd och du även kör till honnom bör han inte bli svårsåld. En bättre inkörd ponny än dom som kommer från dig får man verkligen leta efter. Lycka till.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
GRATTIS! Vissa hästar är bara såna som Hauk! Är ledtama direkt, kör in sig själva (nästan). Skönt att operationen gick bra! Han blir en toppenhäst! Grattis också till Anna som fött upp honom!

Solskenshistoria ;)
//Mickan

Tack, alla!
Hans fina temperament får också visas nu när han ska penicillinsprutor varje dag. Står jättesnällt medans jag trycker i det. Försöker t.o.m. få honom att ta det som något gott, Lennart låter honom knapra på ett äpple samtidigt…
Man blir tårögd av Din och Hauks historia. Så skönt att det löste sig på ett bra sätt.
Jag är en av dem som träffade Blixt på skogsdagen i Möklinta. Såg fin ut!
Stort Lycka Till med allt kring Hauk nu. Givetvis håller vi tumme åt Dig och familjen Din också.