Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 2744 ggr
Russtoka
0

Bra reklam för russet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror vi lyckades få en hel del hästgubbar och tanter få upp ögonen för att ett gotlandsruss kan jobba med lättare skogsarbete.

Leil Gaist och jag var inbjudna av Föreningen Skogshästen till visning av olika moment av skogskörning/brukskörning. Lite nervös var jag för hur Gaist skulle sköta sig eftersom han naturligt nog blir lite uppspelt på platser med många främmande hästar. Men han skötte sig bra.

På bilden är det Föreningen Skogshästens nye ordförande Roland Wirenborg som fått låna tömmarna och lägger ihop en lunnbänk, samma som på Skogs-SM.

En äldre farbror berättade att han funderat på ponny till sitt barnbarn, men var tveksam för att den inte skulle få göra tillräckligt mycket, han ville att den skulla göra nytta. "'Nu ser jag att det är möjligt!"

Det är en pluseffekt: russet körs av en äldre i nyttokörning, den blir sedan välhanterad och trevlig för barnen.

MagganS-B
0

Jättebra Solveig! Bra att folk får veta att russet kan användas till allt!

[Russ-park]
0

Bra Solveig !

VeronicaP
0

Kanon bra jag hann bara kolla liet smått där uppe :D

kristina-axtorp
0

Det var ett mycket trevligt inslag och jag hörde också på "stallbacken" att det var "ett välkört russ där uppe i backen!" Tack för att du kom och gjorde så fin PR!

ryttarn
0

Denna typ av reklam är nog det alra bästa som russen kan få. Du gör verkligen ett kanonjobb Solvei.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Russtoka
0

Tack alla för de fina kommentarerna!

Det bafästs starkare nu hos mig att det är detta är min bästa insats för rasen, att få fram bra brukbara russ.

Jag kan för lite om stammar för att syssla med avel. Det är bättre att de kunniga uppfödarna får avsättning för sina hingstföl som inte ska till avel - på detta sätt. Större efterfrågan på kör-russ, bättre fart på aveln.

På bilden passade vi på att träna gå upp på dragsläden och stå stilla där. Ja - han står still, lös, jag tog själv bilden.

Jag hörde talas om att en gång hade de en häst som stod på släden och en annan som drog den… kunde va nåt va??

Russtoka
0

En bild till från samma dag när Sigvard Gustavsson nyss provkört Gaist som lugnt står och äter mat fast andra hästar arbetar strax intill.

Faradiba
0

Tycker att du och dina hästar är otroligt värdefull för marknadsföringen av rasen…. Underbart!!! Skrattande

carcha01
0

Jag bidrar med en bild från i söndags då Föreningen Skogshästen visade arbete med nordsvenskar, ardenner och russ, i anslutning till avelsvärderingen på Grevagården.

DrJekel
0

Jättekul att träffa dig, jag blir så taggad att hålla på själv.

Så nu ska Lill-John bli körhäst istället för avelshingst, blev ju inte godkänd, Josefin fick så mycket beröm för att han var så lugn när hon var ute med honom.

Russtoka
0

#9 Tack så mycket för den jättefina bilden!

#10 Det är en mycket bra insats för rasen att visa så mycket som möjligt dess kapacitet till flera intressenter. Det är många som liksom mig känner för detta stycke äkta svensk fornhistoria. Så många tusen år denna lilla häst varit i människans tjänst. Det ska vi värna om och visa upp!

Precis som islandshästen fick så stor spridning och popularitet för dess fornhistoria och speciella användning har vi i gotlandsrusset en stor potential för brukskörning. Ligger helt rätt i tiden för den växande vågen av återvändare till naturen.

All brukskörning är inte tung körning: vedtransport hem till gården, grönsaksodling och transporter däromkring, enklare transporter i närområdet. Det mindre formatet på ekipaget gör det enklare för mindre eller lätt skadade eller äldre personer som liksom jag ändå inte orkar hantera de stora prylarna.

Reko
0

Jag hade en spekulant som hade haft russ förut och kört litegrann i skogen med den. Eventuellt skulle de köpa ett nytt russ igen!