Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1057 ggr
ryttarn
0

Marknadsföra Russet

Med avelsvärderingen tillsammans med Nordsvensk och Ardenner precis avslutad sitter jag och funderar lite över detta med marknadsföring. Helt klart är att russet som ras behöver en proaktiv marknadsföring för att kunna överleva långsiktigt. MEn är arrangemang av denna typ rätt väg att gå?

Skulle vara mycket intressant att höra vad ni andra tycker. Även vad det finns mer för idéer om hur man skall kunna marknadsföra russet på ett bra och vettigt sätt. Vi kan alla behöva dela med oss av idéer både i det stora och det lilla formatet.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kajhugo
0

Jag tycker samarrangemanget på Grevagården var bra, kul se många fina hästar av olika slag, kul att träffa andra människor och på så sätt ge andra chansen att se russen. Nu var jag bara där 2 dagar av tre men jag skulle inte tveka att åka igen. Bra jobbat ni alla som har arbetat kring detta.

MagganS-B
0

"Russtokas" medverkan i skogskörningen var väl en alldeles utmärkt marknadsföring av russet! Se annan tråd!

ryttarn
0

#2 Absolut, tycker att hennes uppvisning med Gaist är ett alldeles utmärkt exempel.

Däremot är jag lite tveksam till marknadsföringsvärdet på resten av arrangemanget på Grevagården. Nu var jag iof där bara på fredagen. Men under visningen av fyraåringar och äldre gapade läktarna väldigt tomma. De få som satt där kunde jag identifiera de alra flesta som russägare. Vari ligger då marknadsföringsvärdet?

Personligen tycker jag det är viktigt att vissa russets användbarhet och allroundkapacitet. Jag hoppas Solveig får möjlighet att visa upp Gaist i fler liknande samarbeten med Föreningen Skogshästen.

Ett annat bra marknadsföringsexempel, tycker jag, var RiLA. Där fick verkligen russen ta plats och visa sin allroundkapacitet i showringen.

Jerker Klang,

www.isil.se

Wruss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3. Jerker… Under söndagen var läget det helt motsatta från fredagen. Det var fullsatta läktare hela dagen - oavsett om det var nordsvenskar, ardennrar eller russ som visades. Söndagen var förstås den stora publikdagen, med alla finaler. Arrangörsstaben hade lagt upp det så att raserna växlades hela tiden: 4-åriga ardenner, 4-åriga russ, 4-åriga nsv sen 3-åriga ardenner, 3-åriga russ och 3-åriga nsv. Jättebra upplägg! Och några av russen sågs faktiskt visade av "ardenner- och nordsvensk-gubbar". Det funkade det också :)

janehellen80
0

Var ju en fredag och många jobbade också… var där på söndagen och där var fullsatt … många som kom och fråga om russen.. några jag prata med blev lite russfrälsta, ett stort tack till Russtokas uppvisning.. Var uppskattat…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

silarp
0

var bara där på fredagen och det var tomt såklart… men jag tycker det var fint och EN av vägarna man kan gå för att marknadsföra russen!

Att russen inte räknas med alls i vissa andra tävlingssammanhang har man fått klart för sig, så kanske skulle mer krut läggas där… hoppning o dressyr tänker jag på… Hur har jag inga direkta förslag på, eftersom jag inte är insatt o intresserad själv, men kanske fler repotage om de framgångsrika russryttare som finns i väletablerade ridsportsmagasin skulle hjälpa…

Tusen
0

Vi gör allt för att marknadsföra våra russ. Jag tror hela stan känner till våra russ. Vi är med på allt. Uppvisningar på ridskolorna i stan, bröllop- och balkörningar ( i par), hopptävlingar, dressyrtävlingar och ponnyridning. Allt detta gör vi så fort de inte har ponnytravtävlingar de ska ut i. Jag är övertygad om att man mpste visa upp sina russ på andra ställen än på travovalen. Där finns ju endast de redan frälsta.Flört

Jag tror inte man ska vara rädd för att göra olika saker med sina russ. Många tror inte att en travare kan göra mer än gå på travet om de ska bli duktiga där. Tyvärr.h

ryttarn
0

#4 Verkligen kul att höra. Då har verkligen ett arrangemang av denna typ ett berättigande.

#7 Det är väldigt bra, tror jag, att visa upp russets allsidighet. Tyvärr har mina ungar blivit för långa och tunga för att rida russ och det är väldifgt svårt att hitta duktiga små ryttare här. Förra året hade jag en duktig ryttare till Monljus. Dom var ute på flera klubbtävlingar och givetvis på träningar på ridskolan. Det gav väldigt bra respons. Men folk glömmer fort och det måste hållas igång konstant.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

Ett tips för att hitta ryttare till alla russ som man vill ha ut på olika ridtävlingar är att sitta en kväll på ridskolan och titta ut en lämplig ryttare. Så gör vi. Malena tittar och de hon tycker har utvecklingsmöjligheter kontaktar hon och pratar sedan med deras föräldrar om de är intresserade att hjälpa till med att skjutsa ut barnen till oss. Sen är det hård träning här hemma men det brukar sluta med att de dessutom tar travlicens efter att de blivit för gamla för att tävla i ridgrenar.Skrattande

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag upplevde en mycket positiv respons på den marknadsföring vi gjorde för russet via Föreningen Skogshästen.

Det var en och annan farbror/tant som berättade för mig att de har funderingar på att skaffa russ till sitt barnbarn och nu såg möjligheten att själv kunna nyttja russet i brukskörning. Vilket ger pluseffekten att russet blir välhanterat för barnbarnen. Oavsett om barnbarnet vill rida eller köra trav. De unga får samarbeta med de äldre som lär ut bra hästhantering.

Jag är tacksam och imponerad av att jag och Gaist fick följa med i lastbilen med Skogshästgänget. Bra marknadsföring och samarbete över rasgränserna, det var jätteroligt. Det hade inte varit möjligt att komma och göra den här visningen utan denna hjälp eftersom jag just nu har det så knapert. Stort tack och heder till Föreningen Skogshästen!