Skakellängd?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan :)
Jag har en liten russ tjej som nu är börjad med inkörning.
Jag har börjat kolla lite smått efter en rockard, än så länge är det ingen panik dock, och det jag funderar över är lämplig skakellängd? Hur gör man för att mäta och räkna för att se vad som är lämplig längd? Finns det några knep? Man vill ju inte komma hem med en för kort eller för lång, utan man vill ju hitta en någelunda lagom ju :)
Detta gäller ett russ av mindre modell :)
Alla tips och råd är mycket välkomna :)
Carpe diem!

Man brukar säga att man kan ta hästens täckesstorlek och lägga till 50 cm. De flesta russ drar väl 115 cm och det plus 50 blir 165 cm. Då får du hästens bak ganska nära korgen så man kan väl säga att det är ett minimimått. Det kan bero lite på hur svängeln är fästad också men hästen behöver ha ca 50 cm fritt bakom sig för att inte slå i. Lycka till med ditt letande!

Ah det har jag inte hört innan, jätte bra tips :) Då får man en liten fingervisning om vad som kan vara lämpligt :)
Carpe diem!

dom som skriver att rockards/giggar passar a och liten b… brukar tyvärr vara för små även för SMÅ RUSS… köpte en ny sådan förra hösten, men sålde nu för en månad sedan… mina är bara 120 cm ändå…
köp en för B ponny, el tom upp till c, men som sagt, skakellängden bör vara enligt ovan. tänk oxå på att försöka få lite höjd.. så du slipper åka på marken! det är sååå mycket trevligare!

#3 precis min tanke :)
När man tittar på lite annonser och läser att dom, som du säger, passar a, liten b, så är det ju bra att ha ett hum om vilken längd som kan vara lagom för sin häst så man kan kontrollera detta :)
Jag vill liksom inte chansa och köpa en som säljaren säger att den troligen passar liten b osv utan några mått, och sen hemma, ja då var den för kort tex, vilket är om man kan utrycka det, värre än om den hade varit något för lång :)
Carpe diem!

De vagnstillverkare och importörer som är seriösa brukar vara väldigt duktiga på att veta vilken av deras vagnar som passar för vilken storlek, men självklart måste man själv ha lite koll. Tävlingsreglementet för körning säger att avståndet mellan svängeln och ponnyn ska vara minst lika stort som avståndet mellan marken och hasen. Det är ett riktmärke för att inte hästen ska få vagnen på sig. Utifrån det får man sen se vilken skakellängd man behöver. Draglinorna och bakselen måste sen anpassas så att vagnen hamnar i rätt drag samt att den inte kan rulla på hästen.
Köp inte en för stor vagn heller. Den hamnar då lätt i obalans och tynger för mycket på hästen. Till vår lilla Kanon på 107 har vi en polsk importrockard, och de större russen på 120-125 drar en NHS-sulky. Vill du kan jag mäta skakellängden på våra vagnar.
Vad är du ute efter för rockard? En för hemmakörning och lättare tävling, eller ska du ut och tävla maraton med den? Prisklass? Jag har mycket erfarenhet inom körningen och då speciellt med russen, så jag kan nog tipsa om lämpliga vagnar. Har dessutom en rockard till salu, som passar de mindre russen, om det skulle vara intressant.

Vi har 1,25 m mellan svängelns främsta del och skakelhållaren. Mäter man hela skakeln från korgen till skakelns främsta ände är det cirka 1,55 m. Detta är mätt på vår NHS-sulky med reglerbara skaklar, och den är inställd efter vår Guld, som är 125 cm hög. Jag vill absolut inte ha för långa skaklar, för då blir hela ekipaget längre och mer svårsvängt.

Tja, jag har nog tänkt mig hemmakörning och lättare tävling ja, en som är i bruksskick åt det lite finare hållet typ. Och prisklass, ja den är svår, som läget är nu så max 5000 kan jag ge, I framtiden när hon har fått lite mer körvana pållen är ju drömmen att köpa en lite finare, dyrare rockard :) Men nu i början på hennes kör karriär tänkte jag mig mest hemma och någon liten lätt tävling :)
Jag har främst bara kört stora hästar och nu när man ska köra ponny känner jag mig helt lost på mått och längder på vagnar :P
Carpe diem!

du där med nhs….! har oxå en sån… finns det flera sätt att ställa in axeln?? När jag har på 1an (hjulet alltså) så är den ändå rätt hög.. trots att detta enligt pappret ska vara lägsta höjden… den där "klumpen" som sitter på hjulet.. står snett uppåt.. borde väll gå att få lägre då väll? Om man sätter den så att den är rakt bak tex? Har samma skakellängd som Ia hade inställd (föredetta ägaren!) och hon hade nog en ponny på ca 125.. min är 119 -ska jag korta lite kanske??
Väääldigt trevlig gigg annars måste jag säga, och hon verkar tycka den är mycket lättdragen o lätt!
#8 Klumpen är fjädringen! Det är den lägsta inställningen. Du kan säkert korta skakeln lite, det ser du ju bäst själv.

ja, precis.. fjädringen! men…. på beskrivningen står den fjädringsklumpen lutad nästan rakt bak, då BORDE ju vagnen bli lägre…men samtidigt står det att nr 1 är lägst… nu-alltså nr1, så står fjädringsklumpen rakt upp. men om den alltså istället lutar ut från hjulets centrum rakt bak-borde vagnen nästan bli 5 cm lägre… minst…?
?? Iaf så får nog någon med lite mer tekniskt kunnande än jag kika på det, för jag tycker det BORDE vara så…? Nåja…Jag kan även ha fel, det har hänt förr..
Hallon o Fridha har haft den på sig bakom sig o dragit korta sträckor! Den är jättefin att köra med! Ida o Fridha har varit på flera turer där Fridha varit bunden bredvid!
#10 Ring Lasse direkt och prata med honom. Jag tror inte du ska stirra dig blind på fjädringen, det är axeln som hamnar i olika nivåer när du vrider på den och då blir det olika höjd, fjädringen följer bara med axeln.

hm… ja, det ska jag göra……

förresten får jag passa på att varna er som letar gigg/rockard till ponny. Har blivit kontaktad av en som säger sig sälja en 016 L vagn från drive out.. (hon skickar iaf en bild på den vagnen) och säger att hon säljer den åt sin syster. Hon sänker priset till 5000 och vill ha förskottsbetalt på FRAKTEN som "bara" går på några hundra….!
BETALA INTE I FÖRSKOTT!!! Det finns efterkrav (även om det inte är hundra!) Hon ringde flera gånger och verkade först seriös, men priset fick mig misstänksam…
Har även varit med om detta förut när jag velat köpa andra saker…
Är det för bra för att vara sant, så är det nästan alltid så!

#13 Ja det lät lite märkligt :S och för bra för att vara sant, en sån fin vagn för det priset… mja tveksam på det :P
Carpe diem!

#8 Vi är verkligen också helnöjda med vår NHS, även om det är en väldigt enkel vagn utan så mycket "snits" på, men den här gången var det precis vad vi var ute efter. Går bra bakom hästarna också.
Våra "klumpar" är riktade rakt bakåt har jag för mig. Gjorde misstaget att montera dem uppåt första gången, utan att ens tänka mig för, och konstaterade att hela vagnen blev jättehög. Jag har tyvärr inte någon bild tillgänglig från den här datorn.
#15 Det är just det som är finessen, du kan vrida på axeln så kan du få vagnen i olika höjd. I alla fall är det så på den jag hade, det finns fyra olika lägen.

När jag satte mig i vagnen och min sambo mätte hur många kilo jag hade i skaklarna fick jag till 5-6 kilo.
Hur blir det om man åker 2 personer då? Hur känsligt är det så att säga?

ah… har inte kunnat göra inlägg här på någon dag.. men jag ska kolla över det där med axeln,,, har kört lite nu, och tycker faktiskt den är lite för hög, … man lutar nästan framåt känns det som .. mina russ är ju små, men inte SÅ små!
Dock är vikten i skaklarna nästintill obefintlig även när jag sitter i….och DET är ju bra,, tycker heller inte svängeln svänger så mycket, men det drar bra i den, och drar inte alls i skaklarna.. så det är nog som det ska… bara att utväxlingen kanske är låg… eller så har hon smal bringa…:/ va vet jag! Trevlig tyst o mjuk är den iaf!
Ska fixa så klumparna hamnar BAKÅT iaf!!!
#18 Läs pappret du fick med, den är på det lägsta. Jag vet inte om det är så klokt att laborera, men du gör ju som du vill, det är din vagn nu. Den är ju gjord till stor B ponny( Njord, kanske den blev för stor till dina små men lagom till Hallon sedan ) Ett sätt att få vagnen lägre är att byta till mindre hjul.
Vad har du för sele??
Svängeln ska inte svänga mer än den gör.
Hur har du sätet? Ställ den i rakt läge så får du mindre framåtlutningskänsla.