Ett russ ger sig aldrig.....
Från Travnet.se
En 18-årig häst tävlade i Örebro
Järvsöfaks är 15 år och därmed inne på sin sista säsong på tävlingsbanan.
Denne järnhäst får helt enkelt inte tävla längre. Men vad då, i söndags såg jag en 18-åring tävla i Örebro. Pondus som gjorde sin 118:e start i livet.
En ponny ger sig inte lika lätt som ett kallblod.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Helt rätt, det gör de inte! Men sen är det ju tyvärr så att det är vi människor som bestämmer hur länge en häst/ponny får starta. Hade Järvsöfaks själv fått bestämma hade han kanske viljat starta tills han var 20?!

#1 Mycket riktigt, faxen beter sig ju ofta som en förvuxen ponny :-)
Jerker Klang,

#1 Hade han fått bestämma själv hade han aldrig sprungit framför en vagn… Oavsett om han är kungen på banan idag. 
#3-
Tack för den !

#3 Säg inte det…..
Jerker Klang,

På söndag kvalar Pondus 14 år yngre lillebror Guldhagens Ajax e. Allgunnens Yes u. Piaff
Hoppas att han kan gå i storebrors fotspår :-)
Flera äldre kanske får nytändning på äldre dagar, vem vet!

Jag sitter här framför datorn i och med att det är en riktigt ruskväder ute. Och då såg jag det här gamla inlägget!
Det är jag som äger "gamla" Pondus
……
Tänkte tala om att Pondus gjorde 8 starter som 18 åring och placerade sig i alla utom 2 st. (var av en blev galopp över mållinjen som 1:a). Han gick som snabbast 2.02.6g.
I hans sammanlaga karriär gjorde Pondus 125 starter och rekordet blev 2.00.7 och han sprang in 20.425kr.
Den 23/10 i år var Pondus och jag med och tävlade i klubbmästerskaps tävlingen på Örebrotravet. Med 300m tillägg över 1640m tog han i som den stridsängeln han är och vann med att sätta nosen först.
Han är hur underbar som helst, och så fort han kom in på banan visste han exakt vad som gällde. Han kan komando orden utantill och vet precis när han ska vända upp
. Så det vara bara att hålla i sig…..
Ville bara dela med mig och säga att 19 år är ingen ålder på ett russ!
mvh// Jeanette
# 8 Absolut ingen ålder alls när man ser såna i 25-årsåldern som bär sig åt som unghästar…..
jag tror också att mognadsnivån på hästar är olika, vissa är kanske helt enkelt för barnsliga att delta i trav som unga, och sen när de är i medelåldern då de sett mera av världen passar bättre i tävlingssammanhang. :)

# 11
Men det är ju otroligt individuellt.
Min Pondus fick jag hem som ohanterad 3 åring, och sen gjorde han sin första start när han var 4 år……

# 13
Oh, vad kul
.
Min Pondus är 20 år i år, men känns inte en dag över 5 år.
Har precis varit ute och kört honom idag, och han är lika pigg och glad som vanligt.
Jag skulle vilja prova på att tävla honom i nån annan gren än ponnytrav. Det känns så synd att han inte ska få tävla och hålla igång när han ändå tycker att det är så himla kul att komma ut på tävlingsbanan. Det gäller bara att få tiden att räcka till….