Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 5787 ggr
silarp
0

Sadlar o ryttare för russ..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

en del har skrivit här har jag sett, att det är svårt att hitta sadlar till russ.. vad beror detta på tycker ni? Är det att dom glider fram? Bak?
Är ryggarna ofta på ett speciellt vis?

För egen del tycker jag våran sadel ofta kan glida fram.. men jag har svanskappa nuförtiden, så det funkar rätt ok ändå… vi har en shire buddies.. rosa o skitful, men dottern på 4 år älskar sin sadel!.. vad har ni -som FUNKAR? VAD för sadel ska det vara tycker NI? Har någon testat någon bomlös variant? Med vad för resultat isåfall?

VILKA är russryttare? Hyr ut ett ställe åt en ponnyridskola på shettisar, jag har för mig att hon har satt en "gräns" på sina småhästar på 60 kilo… JAG väger 53+lite kläder då…men är nästan 170 cm lång… jag rider INTE mina russ, men visst KAN jag, men…. jag kör hellre…

Hur gör ni?

Gnistra
0

Själva har vi en Stubben REX (sadel) ,med svanskappa till någon enska inivid, vi är riktigt nöjda med det köpet. 

Russ-ryttare, det beror på hur stort russet är och i vilken situation russet/ekipaget är i. Själv red jag Birk (han är ej stor med då var han i väldigt god kondis och väl musklad) ganska ofta, men har på senare år knappt ridit alls på mina russ. Men har nu en ganska stor individ och filurar lite på att kanske testa så småning om.  klart snyggast är det med rätt storlek på ryttaren men där har vi alla   en väldigt begränsad tillgång på och sedan att det är svårt att sälja om russet ej är ridet och utbildat.  Brukar försöka låna in någon russ- ryttare om dem fins att få tag på.

silarp
0

tänker som du.. mina barn är inte stora nog att rida in och till ett russ.. jag kan göra det HJÄLPLIGT kanske, men tänkte oxå försöka hitta en ryttare i rätt storlek… om 1 eller 2 år… när dom blir 3-4… innan dess inte så bråttom. Kan man köra är det ju minst lika bra!

dock är jag förvånad över att ingen vill dela med sig av vilka sadlar som dom testat och är missnöjda med i större utsträckning.. för man läser överallt i trådarna här, att folk testat "allt" och inget passar/funkar… vad är ALLT?

Red Ida med en hubertus någon gång, funkade fint det oxå… en lite äldre modell, men trevlig.

PROS
0

stubben rex (utan svanskappa) funkar bra på våra russ, Glad

[Tjiwi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stubben Rex brukar funka till de flesta russ enligt min uppfattning,

Själv har jag en fransk sadel som heter Premiere och den är superbra, har passat alla mina russ hitills så den byter jag inte bort trots att den börjar komma till åren. Den är inte så stor så större ryttare får inte riktigt rum i den, jag har en Hubertus till Njord när Maja rider honom och den är ocså jättebra. Till lille Grus hade jag en Maxam syntetsadel som var kanon till honom men den är lite liten på de stora russen….

Här är den franska på Mystik.

[Tjiwi]
0

Grus med sin lilla Maxam.

[Tjiwi]
0

Njord med Hubertus.

silarp
0

OJ! vilka fina bilder!!! SÅÅÅ fin njord är så jag smälter! Samma hubertus jag hade till Ida förut faktiskst… fast den var ju inte hennes…

maxam var ett bra tips, det ska jag testa!

Linden95
0

Vi har bomlös sadel till våran :)

GranoStall
0

Vi använder Stubben Rex på våra pållar i stor utsträckning tycker de funkar bra.

//Cecilia

silarp
0

stubben är poppis alltså.. kan vara ngt att överväga då kanske…

vad har du för bomlös? jag har en startrekk till min sadelbräda, men den tror jag är alldeles för stor o vid för russen för att ens testa… dom är så dyra oxå.. typ som ett russ… har bara testat torsion o hööks utöver det.. o är inte jätteimpad av dom…

StuteriSolo
0

Jag har använt Börjes-sadlar (sadelpaket för en billig peng) de har funkat jättebra på en del russ, medan andra inte alls har kunnat ha dem. Har en hubetus-sadel, vet dock inte vilken variant, den kan en del andra ha, och så har jag en Morris-Nolan som blev speciellt utprovad till ett av mina russ, den passar jättebra till de som har kort och bred rygg.

Fast mest rider vi i westernsadlar från Natowa., men det beror ju på att vi tränar hästarna i western.

silarp
0

ok! dom från börjes har jag aldrig testat… men hööksmodellen o även torsion tyckte jag gjorde hästarna OHYGGLIGT breda, har både för och nackdelar… men mest nackdelar för min del…
Det är ju inte alla hästar som trivs med bomlöst heller, men kanske värt att testa…

Western har jag inte haft alls på mina russ, och trots att jag testat 10 olika märken -(inklusive startrekks) i western på sadelbräda, har INGEN varit nära att passa.. har gett upp! Får se vad barnen vill rida sedan, det får avgöra sadelmodellen tror jag…

Freeform ser trevliga ut… ingen som testat dom? Eller Hidalgo? dom ser ut att vara ganska korta i modellen.. men det kanske dom inte är…

Linnea
0

Jag rider i galoppsadel då jag har svårt att hitta nån vanlig som passar. Har tänkt prova en ny maxam med utbytbara koppjärn, tror den ska passa. Han hade en maxam förut men den blev för vid efter ett par år. så den sålde jag (den hade inte utbytbara koppjärn).

Skynda långsamt så går det fortare.

Mixie
0

Jag har haft en gammal märkeslös syntetsadel på juni enda tills för något år sen då jag köpte en lädersadel på vinn, haha, den var så billig så jag tänkte att man alltid kan testa å se på, den sitter som en smäck, kanon för både hästen och ryttaren :)

//Mickan

Pernilla-N
1

För snart 30 år sen köpte jag en ponnysadel av den typ som var vanlig under 70-talet, lite som en ponnyputa men det har stoppat säte och bom men platt och inga stoppade vulster. Den låg kanon på runda russryggar men tyvärr har bommen gått sönder nu och jag tror inte denna modellen tillverkas längre. Finns säkert nån mer som var med på den tiden som vet vilken modell jag menar. Den var även rolig att använda som galoppsadel på de större ponnyerna!

Till Idunn köpte jag en Börjes billiga Pinto 15 tum vid bom  och den har faktiskt funkat bra till det lilla hon har ridits. Nu när dottern blivit större använder vi hellre min 17 tums France Premiere flatback hoppsadel, den är låg och har ganska vid bom och ligger bra på både Idunn och Eliott. Fastän den är 17 tum ser den inte stor ut tack vare den är så nätt i modellen. Den tillverkas inte heller längre :(

Jag har även en gammal Zaldi Jupiter 16.5 tum men den ligger inte lika stadigt.

Skulle jag köpt ny sadel idag hade jag nog tittat på en lätt syntet eller en begagnad Stubben Rex.

Fast jag föredrar egentligen att rida barbacka, även på halvblodet, men barnen envisas av någon anledning med att vilja ha sadel Glad

Linnea
0

#15 Jag tror att jag har en sån ponnysadel du beskriver men jag använder den inte mer för den åker fram på halsen..

silarp
0

zaldi är fina sadlar… synd att den inte kanske passar så bra…! verkar som många gillar synteten maxam… ! Har jag aldrig testat, men det ska jag! Finns ju fler.. thorowgood (men dom var allt hårda…) och knights.. även globus har ju någon….wintec… ?

[Tjiwi]
0

Synd jag inte visste att du behövde en sadel, Grus gamla Maxam används inte utan ligger i boden sedan massor år tillbaka……

silarp
0

näääääääääääääääääääääääää!!!!!meeeeen!!!! när jag var uppe o allt!!!

ja.. den kanske ligger kvar… och vi ses förhoppningsvis igen! :D

jessssica
0

Jag har en maxam allround syntetsadel med fish-inlägg (man kan sätta i/plocka ur ilägg för att få den smalare/bredare om hästen går upp/ned i vikt ex).

Den har legat jättebra på alla mina russ, dock är det en 16" så den blir för lång till mindre russ.
Den ligger jättebra och stilla.

silarp
0

ja… kanske 16 tum är för långt.. tänkte inte köpa sadel som jag kan sitta bra i.. utan kanske barnen… jag KAN ju rida barbacka eller i nästan vilken sadel som helst dom fååå gånger jag sitter upp…

maxam verkar dock funka till många russ, så det tänker jag nog testa…!

tänkte skaffa något lite äldre barn om ett år eller senast om 2 år, som kan rida unghästarna lite "MER" och bättre oxå sedan, innan mina egna kommer igång på "allvar"….. då behöver man ju en sadel som verkligen passar bra, eftersom dom förmodligen väger lite mer…

Linnea
0

jag hade en 16" på min och det ska jag ha igen men han är ju rätt stor (135cm) och jag ganska liten så 16" passar oss båda som tur är!

[Tjiwi]
0

#21Tror inte 16 blir för stor till dina russ.