Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 945 ggr
vitavargen
0

Funderingar...

Har kollat på en unghingst (icke godkänd) och blir lite fundersam…

UngHingsten hade samma hingst 4ggr i sin stamtavla (5 led)… (Hingsten var ffmf, fmff, mmff och mffmf till unghingsten)

Är inte det lite väl mycket?

Får hästen bli godkänd och det är så mycket linjeavel?

Jag vill gärna höra era åsikter om att ha samma hingst så många gånger i stamtavlan…

Tacksam för svar! :)

Linnea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är väldigt vanligt på russ att dom är väldigt linjeavlade (inavlade faktiskt). Hade man tagit bort alla såna individer från aveln så hade det nog tyvärr inte varit kvar så många. Det fanns en länk här i ett äldre inlägg där man kunde skriva in sin häst och där visades sen med färg i stamtavlan när samma häst förekom flera gånger.

Min valack har flera hästar många gånger i sin stam, bla minst två ston som betäckts med sin far. Han har en viss hingst ca 17 ggr i sin stam, dock i led 7-9 men ändå.

Numera försöker man ju betäcka hästar som inte är så närbesläktade med varann.

Skynda långsamt så går det fortare.

vitavargen
0

Så det är inget "farligt"?

har hört att vissa säger att det blir allvarliga fel på hästen om den har samma häst flera gånger i stamtavlan…

De får alltså bli godkända? :)

Linnea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nä då hade inte russen funnits idag..

Om man betäcker tex ett sto med hennes far så händer det nog inte så mycket till ytan sett, kanske smäre immunförsvar eller så. Men om man betäcker avkomman med ett helsyskon eller så då börjar det nog brännas lite mer och för varje sån generation så blir det ju bara värre, vet inte hur många som krävs innan dom får fem ben och sånt..

Ja då iallafall, hur det är nu vet jag inte men anledningen till att dom gjorde så var att det fanns så få russ men numera finns det lite mer att välja på.

Skynda långsamt så går det fortare.