Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 3255 ggr
bubbe
0

Körtävling dressyr och precision

Ni har väl inte glömt bort att det är dags för körtävlingar igen? Du vet väl att det även under 2011 är tillåtet att köra med travutrustning (dock tvåsitsig rockard) och på aktiv ponnytravlicens på dressyr- och precisionstävlingar i lätt klass? Du behöver alltså inte ha grönt kort, ridsportlicens eller en dyr vagn.

Första tävlingen i Stockholmsområdet är i Rimbo den 20 mars. Proposition hittar du här: proposition JoK

Är du intresserad? Tveka inte att höra av dig till mig, så berättar jag mer om hur det går till. Mejla till therese.norrveda@telia.com eftersom jag inte är inloggad här så ofta.

Ta chansen att prova på en körtävling av det enklare slaget! Vi arrangörer och rutinerade kuskar hjälper gärna till med tips och råd både innan och på plats.

[Croneld]
0

Jag kommer nog att åka och titta i alla fall. Första steget…

bubbe
0

Det är ett bra första steg, sen är det inte långt till nästa (typ 1 maj)…

Tusen
0

#0 Får man alltså tävla med en rockard som inte riktigt håller spårmåttet? Det skulle vara tokroligt att åka dit och prova på en riktig tävling. Skrattande

Kan du länka till de olika körprogrammen? Så man kan se om man klarar av dessa alls. Flört

Är precision på tid eller är det idealtider som gäller?

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det hade vart kul att åka med lilla Morian. Men det är ju bara dagrna innan långa resan till Grevagården så det känns lite tufft…

#3 Ni får gärna låna min rockard! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Teja-Bea
0

Synd att LB är lättaste nivån…

Kanske kunde vara bra en en LC-klass såhär  början av året.

Speciellt om man ska locka nya utövare nu när det är tillåtet med travutrustning!

Tusen
0
[Tjiwi]
0

# 5 Lätt B är lätt, har du kollat reglementet och läst vad som ingår??Flört

Teja-Bea
0

#5 nej det har jag ju ofs inte… Men som nybörjare är det ändå svårare att ta LB än LC…

bubbe
0

Lätt B är den lättaste klassen i körningens dressyr, och innehåller skritt och trav i de olika ridvägarna, samt halt och ryggning. All information hittar ni i TR V körning på Ridsportförbundets sida, http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/ se speciellt tillägget ponnytrav. En 2-sitsig rockard med minsta spårvidd 110 cm är alltså ok att använda i lätt B.

Dressyrprogrammen hittar du här: http://www3.ridsport.se/Tavling/Korning1/Dressyrprogram/ och det är lätt svenskt dressyrprogram nr 2 för ridhus som gäller.

Precisionen är vagnens spårvidd +35 cm bedömning A, d v s alla felfria inom maxtiden får en rosett.

Hoppas att du tycker detta låter roligt att prova, jag är säkert på att era hästar både klarar det med glans och att de tycker det är roligt. Ser fram emot din anmälan! (Det är jag som tar emot dem)

Anmälningsblanketten hittar du här http://www3.ridsport.se/Tavling/Korning1/Tavlingstermin/

/Therese

Teja-Bea
0

Tack Therese!

Jag är grymt sugen måste jag erkänna..!

GranoStall
0

Jätteroligt. En fråga om licenserna för oss överåriga som bara har tränarlicens för ponnytrav numera, gäller den också? Har grönt kort (någonstansFlört) och medlem i Rimbo men behöver man lösa lokallicens innan tävlingen annars.

Kastar av mig gipset den 11 mars, så det får bli några intensivpass precis innan!Skrattande 

//Cecilia

bubbe
0

Det finns ju en tävling i Sala den 26 mars och i Stockholm den 17 april (dock Sundbyholms heldag samma dag) också, men då är det de andra klubbarna som är arrangörer.

Jag frågade om just p-tränarlicenserna förra året, men dispensen gäller bara för aktiva ponnytravkuskar, d v s upp till 25 år. Lokallicens behövs med andra ord för vuxna kuskar, liksom grönt kort och medlemskap i en rid- eller körklubb.

GranoStall
0

#12 Misstänkte det och verkar ju vettigt, då är det bara att betala lokallicensen då och leta upp det gröna kortet.

//Cecilia

GranoStall
0

#12 Är det den 13 eller 20 mars, såg i kalendern på Rimbos hemsida att det stod körtävling den 13 mars men här står det 20 mars?

//Cecilia

Mixie
0

Kan man inte ta bort ryggningen? Tungan ute

//Mickan

bubbe
0

Det är den 20 mars. Från början var det inplanerat till den 13 mars, men då en domarkonferens flyttades till den helgen, fanns det plötsligt inga domare som ville döma. :( Rimbo måste ha missat att ändra det på sin sida.

Ryggningen är med i programmet, men det som händer om man inte lyckas rygga är att man får en nolla i protokollet.

Tusen
0

Japp! Nu har vi anmält två av våra. Skrattande

bubbe
0

Tack, de har kommit på min mail. Då ses vi i Rimbo, själv ska jag köra Guld och Kanon, om allt går som planerat. Får hoppas att jag kommer ihåg två olika dressyrprogram bara. Obestämd

Tusen
0

#18 Kul! Skrattande Nu måste vi börja träna ordentligt på programmen.

Snuttefilten
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad gäller för att få starta detta med SPTF´s mätintyg??

bubbe
0

#20 Dispensen gäller för ponnytravkuskar och deras ponnytravare som har gällande mätintyg för SPTF. Endast i klassen lokal lätt B dressyr och precision. För övrigt inom körningen gäller ridsportförbundets godkända mätintyg, som var samma som travets t o m mars 2010.

bubbe
0

#20 Dispensen gäller för ponnytravkuskar och deras ponnytravare som har gällande mätintyg för SPTF. Endast i klassen lokal lätt B dressyr och precision. För övrigt inom körningen gäller ridsportförbundets godkända mätintyg, som var samma som travets t o m mars 2010.

bubbe
0

Nu hittar ni startlistor och kuskmeddelande på www.johannesbergskuskarna.se Över 50 starter i dressyr och precision, så det är väl värt ett besök om ni bor i närheten. Sex russ startar, och det är Montró, Tejas Monita, Strumpan, Lojstas Candlelight, Norrvedas Kanon och Norrvedas Guld 574. Själv ska jag köra med en ny groom, så jag får väl köra prydlig så jag inte skrämmer bort honom direkt.

Välkomna till Johannesbergskuskarna!

Tusen
0

#23 Du som verkar ha koll på det mesta. Hur ska våra ponnykuskar kunna visa upp licenserna. Dessa är ju registrerade hos SPTF. Visserligen har Malena grönt kort men hon har annars licens på stor häst som också gäller för ponnytrav. Hur ska hon kunna visa upp detta? Hur stora ska nummerskyltarna vara? Samma som på utställning? Kan man ha dessa på vagnen också?

Många frågor men vi är ju nybörjare.Skrattande

bubbe
0

#24 Bra frågor.

Ta med ett kvitto på inbetalningen på licensen till SPTF. I år har plötsligt Ridsportförbundet sagt att inga licensbrickor skickas ut till varken ryttare eller kuskar, eftersom allt numera går via tävlingsdatabasen, men tyvärr fungerar inte körningen i den ännu. Detta innebär att enda sättet att visa att man har lokallicens är att visa upp ett kvitto på inbetalningen. Sen råkar ju jag veta att Malena är aktiv inom ponnytravet och redan har startat på stortravet i år, och det skulle hon inte kunna göra utan att ha betalt licensen. :) Ta dock med ett kvitto, eftersom det inte är jag som sitter i sekretariatet.

På vagnen ska det sitta en nummerskylt som tydligt visar vilket ekipagenr det är. Exakt storlek finns inte angivet, men ta ett styvare papper av A5-format och skriv stort och tydligt ert nummer (finns angivet i startlistan). Ni behöver förstås två olika skyltar, eftersom ni kör två olika ekipage. Skylten ska sitta på vagnens sida eller baksida. Numera finns även fina skyltar med ändringsbart nr att köpa, men det kanske är lite väl lyxigt för första tävlingen, men är ett tips om man tänker fortsätta köra. Finns i ridsportbutiker med körinriktning eller kan beställas på nätet.

På hästens huvudlag eller sele ska det hela tiden finnas en nummerlapp, typ de som används vid utställningar. Finns ju att köpa för en liten summa i de flesta ridsportbutiker. Krav enligt TR I att de ska vara minst 50 cm2, men det är de som man köper. Vilket nummer hästen ska ha finns angivet i startlistan. För enbetsekipage är det oftast samma nummer som på vagnen, men för par och fyrspann blir det annorlunda. Varje häst måste ju kunna identifieras av veterinär  m fl.

Hoppas att det var tillräckligt svar på dina frågor, och eftersom jag svarar här på öppet forum, kanske även fler kan lära sig lite om körtävlingar. Det finns massor av tips att ge, eftersom mycket är tillåtet, men kanske inte riktigt rätt enligt tradition. På min första tävling fick jag frågan om jag skulle köra en begravning, eftersom jag hade svarta tömmar.