Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 4205 ggr
karisma
0

Grimma eller inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en undran varför har så många hästar grimma på´sig i hagen  På nästan vart enda kort hänger det en grimma på hästen bara undrar

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Croneld]
0

Mina går utan grimma.
Det händer att de har grimma på kort för då har jag kanske släppt ut dem eller ska göra något med dem. Just därför har jag kameran i högsta hugg. Passar ofta på att fota när jag ska ha hovslagaren eller gör ngt planerat.

Som på den här bilden, jag har precis släppt ut dem och fotar, sen tog jag av grimmorna. Ofta sitter jag sedan och tittar på korten och tänker att det är synd de har grimman på sig på bilderna.

Mixie
0

Ingen grimma i hagen här :) Tror att det är två hästar på ca 35 som går med grimma men det är för att dom är svårfångade :)

//Mickan

MagganS-B
0

Det är jättelätt att dom fastnar i grimman, allrahelst om dom kliar sig i nacken med bakbenet som dom ibland gör…..Inga grimmor här!

Emmma
0

Jag har inte grimma på i hagen på mina!
Är hästen rymningsbenägen eller svårfångad har jag det inte annars. (det gäller dem på mitt jobb).

sarahansen
0

Jag har inte grimma på mina i hagen. Är rädd att de fastnar och sen kan de lika gärna få gå utan :)

Gnistra
0

Själv har jag just nu för 2a vintern utrustat hästarna med reflex-grimmor, för att de ska ha en lite större chans att synas om de av någon anledning komma ur hagen och upp på stora vägen  direkt utanför.

I vinter har det hänt lite för ofta att någon av grannarnas hästar har varit på fel sida av elstängslet… (har änn lyckats att hålla våra inne) men olyckorna har hållit sig undan, men varit snudd på. Det är lurigt med busiga hästar, snö, elstängsel och trafik.

[Tjiwi]
0

Har inte grimmor på i hagen, är rädd för att de kan fastna. Släpper jag ut en ev ny häst så får den ha grimma på först ifall det skulle hända något (utsparkad av sina nya kompisar tex…….)  eller kanske är lite svårfångad när den är ny.

ryttarn
0

Inga grimmor här. Har hört om alt för många olyckor. Dessutom försvårar det för hästtjuvar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Stallmima
0

Inga grimmor på våra pållar, bara om det kommer en ny häst till stallet men de har bara grimma några dar tills man har lärt känna dom bättre. Har haft en svårfångad häst i stallet som gick med grimma på sig i hagen för att ägaren ville det.

[cancan]
0

Har inga grimmor på i hagen…

har hört några skräckexempel där hästen fått in bakbenet i grimman och brutit nacken..

juliapettersson
0

Finns ju säkerhetsgrimmor, en variant med kardborre och en med klena ringar som går sönder vid tryck.

Tusen
0

Våra går ästan alltid utan grimma. Ibland, av olika orsaker, kan någon ha grimma på sig under en period av några dagar. Då har vi grimmor på dem som lätt går sönder i ringarna. Som #11 berättar om.

Elshira
0

Vi har grimma på unghästarna då det hänt ett par gånger att de tagit sig ut, ingen av gångerna har varit regelräta rymningar utan de ha blivit skrämda (så de sprang rakt genom staketet), bara råkat haft sönder det, halkat igenom, lyckats få av stora trägrinden från gånggärnen, knytit upp rep mm. Listan kan göras lång faktiskt på vad vi råkat ut för!

Anledningen till det är att stona är lite äventydliga av sig, och när de då kommer ut så är det inte alltid de håller sig hemåt.

Båda hingstarna, samt "gammelstoet" som inte tänker på annat än mat och går in i stallet för att leta hö (om det inte finns gräs mitt framför näsan ute) går utan efter som att de håller sig på gården om de kommer lösa (hingstarna vill ju givetvis inte lämna stona i.af).

Här har funnits hästar i dryga 40 år, och det är först nu som vi någonsin börjat ha ens några utan grimma. Aldrig har någon fastant med ben och inte heller i täcken eller staket för den delen. Ändå har vi haft mellan 10-30 hästarn regelbundet tills för bara 2 år sedan.

Jag anser i.af att det är bättre att de har grimma på sig om de kommer lösa, och changsen att någon kan få tag på tag på dem då vi inte är i närheten är betydligt större. Vad gör man annars om man "hittar" en lös häst som inte har någon grimma på sig men som man ändå kan få tag på? Att hålla i panluggen fungerar i.af inte på våra hästar.

Så personligen tar jag hellre risken att de kan fastna med ett ben än att de inte har en grimma om de är lösa.

Jag ser för övrigt alltid till att grimmorna sitter så tight som möjligt utan att det hindrar hästen, unghästar o föl går alltid utan grimma efter som de har relativt små hovar och betydligt lättare skulle kunna komma in med en hov. Ungstona har nosdelen sitter högt up (så den inte behöver vara fullt lika rymlig) och det är knappt att jag få igenom min egen hand (knuten) in vid varken nacke eller nos.

Så jag kommer i.af fortsätta ha grimma på de som jag anser behöva det i framtiden.

Hakuna matata!

Prenses
0

Jag hade i början när jag köpte mina i våras, men Alma fick på ngt sätt av sig grimman och det tog en evighet att söka den i hagen. Nu går de utan grimma och har gjort det hela tiden sen sommaren började.

StuteriSolo
0

Alla mina hästar har alltid grimma på sig, kommer någon lös av någon anledning är de lättare att få tag på, och om det t.ex skulle hända något kan vem som helst kanske lyckas ta fast hästen.

Har inte heller varit med om att någon fastnat, ännu, men har grimmorna tight som #13.

Egedal
0

Alle vores heste har grimer på både ude og inde.

hannibal-roll
0

Mina har som regel inte grimma i hagen. Dock har dom haft det nu när det är snö, dåliga stängsel och ingen ström i tråden.

Scillajsa
0

Jag har också grimma på mina i hagen av säkerhetsskäl ifall dom skulle råka komma ut eller det händer någonting så nån annan måste ta in dom el dyl.

Har aldrig haft en olycka pga dom haft grimma i hagen har dock hört andra som haft det.

juliapettersson
0

Om man nu känner att man behöver ha grimma i hagen - varför använder man sig inte av säkerhetsgrimmor?? Billigt och enkelt!

Känns som att det är relativt vanligt med olyckor med grimmor. Jag själv har tre fall all relatera till. Två kompisar har haft hästar som fastnat med hoven i grimman. Den enas häst dog, den andra hade turen att se just när hästen fastnade och kunde skära loss grimman. En häst på jobbet fastade med grimman i en stolpe, och lyckades på något vis knäcka nacken.

linnri
0

Jag har grimma i hagen, av den enkla anledningen att dom båda två är ena riktiga rymmare! Vill inte att andra ska behöva springa efter dom och försöka få tag i dom utan grimma .. det är i stort sett omöjligt. och att åka från skolan bara för att jaga fast i dom är ju inte lönt.

Har endast hänt en gång att en av dom har fastnat med grimman i hagstolpen och då gick spännet sönder..

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

VeronicaP
0

Jag har grimma på en i sto hagen och det är *fölet* bara för att hon har varit lite svårfångad och lägga grimma på när hon ska in för natten.

Sen har jag en shettis hingst som har grimma på sig med ståltråd just för att han har rymt så himla mycket och ställt till det .

Annars har jag inte grimma på några

TovaHult
0

Vi har inte grimmor på våra i hagen. Med undantag för en som måste ha grimma på sig de dagar jag ska rida och hon ska in någon annan tid än till kvällsmaten…

Tusen
0

Att ha grimma på hästen för att den smiter tycker jag verkar konstigt. Vad har det mad saken och göra? Den smiter väl lika bra för det!? Om en häst smitit ur hagen får man väl jaga den vilket den har grimma på eller inte. Och tro mig - vi har jagat smitare genom åren, men aldrig har det varit grimma på eller inte som gjort att vi fått tag i dem. Snarare om hästen velat bli infångade eller inte.

Och som #19 skrev-Varför inte använda säkerhetsgrimma om man nu vill ha grimma på? Så himla enkelt och säkert. Om man nu alltid försöker hantera hästen utifrån största möjliga säkerhetstänk annars, så tycker jag detta är ett av de enklaste att genomföra.

Jag känner också till tre olika händelser där hästar dött för att de fastnat i grimman. Antagligen samma fall som #19 talar om.

Stoodyear
0

Fanns ett skräckexempel på  en unghäst som lyckades fastna med grimman i ett träd och bröt nacken. Skulle låta grimman vara, om inte hästen är riktig skygg/svår att fånga.

Emmma
0

#23 De är betydligt mkt lättare att fånga en häst med grimma på en utan…!
Vi har endel rymmare i vårt stall och de underlättar nå enormt om ex. en okänd person lär fånga in hästen.
Och gisses som jag jagat dessa ponnys, hade de inte haft grimma skulle ja bli tokig ;)
Men visst beror det också på om ponnyn vill bli infångad eller inte..
När Nitro haft "rymmarperioder" har han fått ha grimma på sig (reflexgrimma), annars numera går han utan. Är också rädd för att de ska fastna.

[Grabbarna-A]
0

Har inte heller grimma på mina och vid dom få tillfällen dom behövt ha det så är det alltid en grimma som lätt går sönder, ej nylon alltså.

Jag har inte märkt att det är lättare att fånga en rymmare med grimma på sig iallafall, vill dom inte bli fångade så spelar det ingen roll. 

Min ena hamnade utanför hagen ganska mkt för några år sedan, han fick då på sig en grimma och vad hände då, jo han fastnade såklart, som tur var så gick grimman sönder. Så han fick gå utan och han är som tur är lättfångad oavsett i eller utanför hagen. Men visst är det lättare att leda hem en hittad häst som har grimma på sig!

Elshira
0

Jag har faksit inte tänkt på det direkt, men halsring borde ju ändå kunna vara ett ganska så bra alternativ? De sitter ju i regel betydligt tightare och borde vara svårare att fastna med (i.af med hoven).

Jag känner i.af att om jag eller någon annan ska fånga min häst en bit hemifrån oss och man inte har något att ta tag i hästen med - vad gör man då? Det är ju inte alltid man själv är hemma, utan att kanske folk har hjälp till. Och finns då ingen grimma så finns ingen changs för dem att kunna både hålla i hästen och kunna leda bort den/hålla i den någon längre stund. Ingen av våra hästar är svårfångade, men är det inte bara att fösa in dem i hagen igen så behövs faktiskt grimman. Dessutom kan det vara betydligt svårare att få på en grimma på en lös häst! Man kanske får klappa dem, men så fort de ser grimman backar de.

Hakuna matata!

silarp
0

just nu har jag oxå grimma i hagen faktiskt… av enkla andledningen att dom rymt ofta nu när snön begraver alla trådar.. och så har jag ju Hallonbäret den nya hingsten… så det har känts bra med grimma faktiskt en period…

annars har mina aldrig grimma, jag fångar dom lätt ändå med lite havre i en hink, och in brukar dom gå lösa…

Grimmor ger fula märken på nosryggen…. men som sagt.. ibland är det ett nödvändigt ont…. :S

Snurrii
0

Har ingen grimma i hagen på min. Dels för säkerhetsrisken och dels för att han lyckas ta sig ur den.

[Tjiwi]
0

Jag vet hästar som förolyckats i hagen då de fastnat med grimman, otäckt. Men som sagt ibland har man inget val, men då är det ju bra att ha en som kan gå upp/gå sönder om det skulle hända något.

Linnea
0

Jag har inte grimman på i vanliga fall men nu när vi har snö är det dåligt med ström i staketen och mitt russ har tagit sönder hagen flera gånger och då måste han vara lätt att fånga av den som upptäcker rymningen.

Skynda långsamt så går det fortare.

silarp
0

har peppar peppar aldrig hört om någon som råkat ut för grimolycka i hagen (bara uppbundna) men däremot ett par stycken som fått otrevliga skador av flugpannbanden, och av dessa förlorat synen.

Hade BARA huvor några år, tills jag tröttnade på alla dessa ögoninfektioner som dom fick av hättorna istället…  har försökt ha pannband eller hätta på olika hästar, beroende på vad som passar bäst på just den hästen.. men det är INTE lätt… och helst vill jag dom ska vara utan ALLT -särskilt på sommaren.

Har skaffat såndär grimlös flugweil oxå.. har dockk aldrig testat,,, tänker om DEN fastnar.. den verkar väldigt hållbar… men dom slipper ju grimman… ? Ja,,, allt har sina bak o framdelar…

Tusen
0

#32 Kan berätta om en häst som var på sommarbete tillsammans med en massa andra. Hästen kliade sig och fastnade med hoven i grimman och bröt nacken. Efter den händelsen åkte ALLA grimmor av på det sommarbetet.

Men om man inte vill köpa en säkerhetsgrimma kan man alltid byta ut knäpplåset mot ett kardborreband. Bara att sy fast. Jätteenkelt och säkert.Skrattande

Russtoka
0

Inga grimmor på här. Inte bara för skaderisken, också det att de tar av sig eller tar av varandra grimmorna. Godis för räven… Enda undantag är tillfällen då en häst är ny och rymningsrisken är stor. Men endast under kort tid och under uppsikt.

VeronicaP
0

Går kanon att även sätte en sådan nyckelrings hållar i med de är klena och bra också och billigt

Nelliie
0

Mina hästar bär sällan grimma i hagen. Har en häst här hemma som äälskar att leka med grimmorna på dom andra hästarna, biter tag i den andra hästens grimma och går runt så med ett stadigt tag. Så ett antal sönder tuggna och tappade grimmor har det varit här, så då rök grimmorna.

MagganS-B
0

Som jag skrev ovan har jag aldrig grimmor på i hagen just p.g.a att många hästar dött i samband med att dom fastnat på ett eller annat sätt. Utom ett stort (175 cm) varblod jag hade för många år sen, han fick gå me halsring. Han kom på att när man skulle ta på grimman i hagen satte han upp huvudet och då nådde inte jag……med halsrem gick det jättebra!

silarp
0

halsrem är nog jättebra,, jag är lite inne på att byta ut grimman på hingsten till en sådan… men med halsring har jag däremot hört om flera hästar som fastnat, stretat och brutit nacken… så det känns ju… kanske inte så mycket käckare isåfall…. :S

Elshira
0

#38 Det borde ju vara bättre i.af efter som dom kan sitta tajtare :)

Hakuna matata!

karisma
0

En halsring är mycket starkare än en grimma fastnar de i den så går den inte sönderRynkar på näsan

juliapettersson
0

Men spelar det någon roll hur tight man sätter en grimma/halsring? Med kraft så går det väl att få in en hovspets ändå. En häst jag skötte kilade in en bakhov i boxgallret en gång.

silarp
0

usch…..

nä, jag tror inte heller det spelar jättestor roll hur hårt man sätter grimman, men för LÖST bör den ju inte sitta iaf… dock tycker jag att det blir jättefult i pälsen o på huvudet om det sitter för hårt… även om det kanske är svårare att få in hovar o annat, så kan det ju bli obehag och tryck istället…

Tror inte halsring är ett dugg bättre heller… och faktum är, att även UTAN varken grimma eller halsring kan det oxå hända otäcka saker… vi har haft 2 kvigor som fastnat med huvudet i en träklyka,,, den ena lyckades vi lyfta bort,,, den andra inte.

Det finns även gynnare till grävlingar som jag haft problem med sista åren.. dom gräver stora underjordiska tunnlar som hästarna rätt som det är trampar ner i. Vi pratar om meterdjupa grottor med mynning som alltifrån INGET blir till stora kratrar…. Mycket otrevligt och olustigt.. och svårt att rätta till och täcka så don inte ska bryta benen av sig…

[Russ-park]
0

Inga grimmor på her - varför ?

bj / dk

carnalit
0

Vi har inga grimmor.
De kan ju fastna och så, och så är det nog skönt för hästarna att slippa grmmorna, när de går i hagen.

Men egentligen så gäller inte försäkringen om hästen tex rymmer ut ur hagen utan grimma (tror jag.. rätta mig?)

karisma
0

# 44 Jag rättar dig Agria har inga sådana förbehåll

Colt
0

Har aldrig grimma i hagen, har haft lädergrimma vid ett fåtal tillfällen då någon häst behövt flygskydd.
Skulle gissa att många också har grimma för att de lättar kan fånga in sina hästar när de ska ta in dem från hagen, vilket verkar vara ett ganska vanligt problem…

carnalit
0

#45 Okej, tack. Glad

[Justie]
0

Jag har grimma om det är någon annan än jag som ska ta in min. Han kan vara lite rädd om sina öron och människor som närmar sig snabbt mot honom. Det underlättar betydligt om han då redan har grimman på. Om jag har insläppet får han gå utan.

Fiffilura
0

Ingen grimma, livrädd för att de ska fastna. Hörde en skräckhistoria från en veterinär där hästen rullat sig och fastnat med bakhoven i grimman….

janehellen80
0

Kan säga att efter denna morgon då mina kommit ut så ska jag köpa reflex grimmor och ha på dom på natten…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Tessma
0

Jag har grimmor på mina på vintern. Dem är så ivriga på att få komma in och pressar mot tråden. Shettisarna lätt för att gå ut och trampa på grannens tomt. Så för att lätt så tag i grimman då man måste sätta sig på huk för att få tag i dem.

På sommaren på vissa grimman på för att dem är svårfångade eller rädda om öronen. Annars går mina utan både i hagen och stallet. Både äldre och unghästar.

silarp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nu har jag tagit bort grimmorna på hingsten o valacken… men på stona sitter det fortfarande grimmor… av ren lathet EGENTLIGEN… dom går… "nog" inte över och hamnar på vägen, men eftersom dom går vid vägen KAN det ändå hända… mycket lättare att fånga med grimmor då… men nuförtiden när man har en hingst… kanske man kan börja leta efterdom utanför hans hage kanske…?

hingsten leder jag in från hagen i ett grimskaft runt nacken bara,,, han är den lättaste att leda, -konstigt nog…!

men snart kommer våren o flugorna… ! trodde ALDRIG man kunde LÄNGTA efter det så mycket som jag gör nu! såg en fluga igår och tänkte VÅÅÅÅR!!!!  :D:D

[Tjiwi]
0

#52 Han är van vid det. Jag tar ut alla mina med ett grimskaft runt halsen.Glad

silarp
0

hehehe! tänkte nästan det! :D Han går som han aldrig gjort annat,,, Princen (sadelbrädan) går lös utan något… han är HUNGRIG!

det är väll dom andra oxå ieof vana-… men en promenix på ett par hundra meter med 2 ponnymärrar i ishalka och kolmörker.. INTE kul! Lättare med grimma då..!

Cara-Mia
0

Jag har inga grimmor på i hagen. Hade en på en svårfångad fölunge, hon fastnade och bröt nacken Gråter

thilda-
0

Vi har grimmor på! o luddan har även reflex grimma på sig denna vinter då hon har varit lite rymnings benägen :) Lättare att se hon i mörker om hon har reflexer på sig :)

[fjordtokan]
0

Aldrig grimma i hagen har sett 2 hästar dö på grund utav denna onödiga skitsak det är ju bara att man lär sig att fånga in hästarna även utan grimma.

[fjordtokan]
0

Aldrig grimma i hagen har sett 2 hästar dö på grund utav denna onödiga skitsak det är ju bara att man lär sig att fånga in hästarna även utan grimma.

palomia
0

Jag har grimma på om jag anser att situationen "kräver" det likväl som  jag har eltråd i hagen… Många olyckor händer med eltråd/taggtråd/ståltråd m.m och jag kan inte skydda mig från allt. Men till 95% är dom utan.

silarp
0

håller med #59, man kan inte skydda sig från allt! 

En grannes fölunge blev rädd o sprang in i ett elband som inte går av, och strömmas till döds… någon hoppade över taggtråd och rev sönder sig till oigenkännlighet, någon fastnar med grimma (vi har haft en kviga som hängde sig i en trädklyka UTAN grimma.. hon dog oxå…) ett par hästar har fastnat i inredning och brutit benen (vi har -återigen haft kviga som lyckats få ner benen mellan inredning som inte GÅR att få ner benen i… men tydligen GICK det ändå…benet gick av o kviga död…),, en del hästar får i sig någon bakterie från ensilage och dör av sjukdom, någon dricker för lite vatten ett par dagar vid fel tillfälle och får kolik… osv osv…

Sedan har jag även haft hästar som dragit genom sina eltrådar, genom ett par taggtrådar, över några stenmurar och inte fått så mycket som EN SKRÅMA, det finns även hästar som käkar döäckligt ensilage för att ägarna inte ger dom något annat, och inte blir dom sjuka för det… det finns dom som matar sina hästar med småsten bland havren för att hästen ska äta långsamt,, och inte sjutton händer något för det! Det finns SÅÅÅ mycket olika tillbud och historier … det fördelas inte alls logiskt eller rättvist alla gånger!

Det GÅR inte att gardera sig från allt, men man måste ju självklart alltid göra sitt yttersta för att undvika alla typer av olyckor och sjukdomar på sina hästar -och andra djur.