Vinterutställning i Kumla 5 mars
5 mars hålls Örebro Ponnyavelsförenings Vinterutställning hos Kumla Ridklubb. Propositioner & anmälninsblanketter finns att hämta på www.opaf.se
Domare är Elisabeth Ljungstorp och sista anmälningsdag 14 februari.
Varmt välkomna!

Putt!

Vi har fått in 32 anmälda ponnyer nu. Så vill man vara säker på att få plats, är det dags att skicka in anmälan! (max 55)
Hur ser det ut på deltagarfronten nu?
Blev det fullt ?

Det blev fullt och några till. Startlistan snart på G!

Ska bli väldigt kul, bra genrep för Palle hoppas jag…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Å vad spännande !

Nu finns katalogen att hämta på www.opaf.se
Alla anmälda får den även i brevlådan bara tryckeriet är klara med den.
Välkomna!
#7 Var? Hittar inte någon information på sidan. Varken på första sidan eller under aktiviteter.
Jo under aktiviteter sen väljer du efter katalog i vilket program du vill öppna den med…
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
#9 Du får gärna länka till den sidan för jag hittar ingen katalog under fliken aktiviteter. Endast prop och anmälningsblanketter är vad jag kan se. Längre ner på sidan är ju från tidigare år.

Jag hittar tyvärr inte heller…..
Jo då, det finns där. Aktiviteter och sedan klickar man på startlista.

Jaa, nu går det! var tvungen att uppdatera sidan lite först….
Kul med så många anmälda, det kommer att bli en lång dag!
Då länken i inläggen ovanför inte verkar fungera helt korrekt utan att man måste uppdatera när man kommer fram till sidan så lägger jag nu ut en länk direkt till startlistan.
#13, 14 Jag behövde inte uppdatera utan kom rätt direkt via länken ovan.

Om ni varit inne på sidan förut, så har nog den blivit sparad i er dator, tryck på knappen F5, så kommer det nya upp istället!
kul att 2 lojsta föl från -10 ska vara med.. ska bli spännande å se vad dom får för resultat..

# 17
Det är min kompis som äger dom
. Jag ska även vara med och hjälpa till att hålla i 1 av 3 som hon kommer med….
# 18 Jaha det var jag som fraktade över dom :)

Fick katalogen i lådan idag
Vad roligt med så många russ.
Är det någon som vill att jag tar med något från butiken som tex. Dressyrspö, glanssprayer, grimmor mm. så skicka PM eller maila på ponnybutiken@telia.com
Amor vincit omnia 
Nån som vet om det blivit några strykningar?

#21 Har du möjligtvis en mässingsfärgad kindkedja och en ledtygel i svart läder? Skall passa till en russ hingst.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag har bara svarta lädergrimskaft med hingstkedja på. Kan det vara nåt?
Amor vincit omnia 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag önskar Lego-Lasses två döttrar lycka till idag!
#25 jag med .. spännande.. hoppas det går bra !!
LojstaLo fick 39p och lojstaklara fick 39p och BIS och blev sen 2a .. silvertuva fick 37p …
LojstaLo fick 39p och lojstaklara fick 39p och BIS och blev sen 2a .. silvertuva fick 37p …
Blev lite fel.. Klara blev BIR och åkte ut som andra häst … Grattis iallafall !!
Det gick riktigt bra för våra små russ.
Vi är väldigt nöjda.
Montró blev näst bästa sto på utställningen på 40 p med ett utlåtande som var jätteroligt att läsa. Inte en enda punkt var negativ.
Panter blev näst bäst i rasen samt näst bästa hingst på utställningen på 41p. Även hans utlåtande var mycket positiv.
Bästa russ blev valacken Precis. Är inte säker på hans poäng. Tror han också fick 41 p.

Kyron och Caprice fick vardera 40p. Även jag är jättenöjd. Det var väldigt roligt med så många och fina russ. Grattis alla till fina resultat.
#28,29 Ska kanske rätta dig lite till.
De hästar du räknade upp blev varken BIR eller BIS. Däremot gick de i unghästklassen för gotlandsruss. Men jag fördtår dig. Det var många olika klassegrare och "bäst…-ringar".
#30 Då måste min Shetlandshingst också blivit utställningens "näst bästa" hingst då för han fick också 41 p.
Amor vincit omnia 
#33 Men lämnade inte han ringen före våran? Två kan inte bli näst bäst eller hur? Även om de fick samma poäng. De lämnar ju ringen i ordningsföljd bakifrån. Sist kvar i ringen är den bästa.
Ja fast näst bästa hingst är ju nåt som inte finns egentligen därav mitt ironiska inlägg. Din och min hade samma poäng och då är dom alltså båda dagens näst bästa hingstar. Har ju inget med att göra hur länge de var kvar i ringen, båda hade samma poäng och därmed är de "lika bra"
Min gick dessutom "tvåa efter BIS vinnaren i sin klass" 
Amor vincit omnia 
#35 Jag vet.
Men är ändå glad för att fick vara kvar i ringen så länge.
Vi har inte haft honom så länge så detta var ett första försök för oss och det gick över förväntan.
) Men visst. Du har helt rätt- Det finns ingen annan placering än första på den här typen av "tävling"
Grattis till din hingsts fina resultat också. 
#36 Din hingst var himla fin också! 
Amor vincit omnia 
Var det någon som fotograferade? Vore kul att se bilder.
Hade varit kul med en "ordentlig" resultatlista…….
#39 Det kanske kommer. Det var svårt att hänga med som publik tycker jag då det var så många olika klasser (som inte jag är van vid i alla fall). Men någon lista tror jag kommer ut på deras hemsida. Det brukar det göra.
#38 Det fotades enormt mycket på utställningen. Vilka de var har jag tyvärr ingen aning om. Hoppas också på att några bilder kommer ut här. Själv är jag en usel fotograf.
Fick inte ens någon bra bild på våra ena.

Nu finns en kort resultatlista & några foton, samt info om fotograf på www.opaf.se Komplett lista kommer i morgon kväll!

Komplett resultat finns nu att hämta på www.opaf.se

#42 Utan kritiken känns resultatet inte helt komplett.
#43 Det kan jag hålla med om. Men jag tror att OPAF alltid gör resultatlistor på detta sätt. Kritiken säger mycket mer än poängen. Denna gång, t.ex., tycker vi att Montró fick bättre kritik än Panter men poängen var de omvända.
En annan sak som inte var så jätterolig, men som andra kanske tycker är löjligt av oss, är att det inte delades ut rosetter i "rätt" färger. Tycker kanske att om man ändå delar ut rosetter att man kan få en blå-gul om hästen får 40 p eller mer, osv. Nu fick man en vit oavsett poäng. Priset på rosetterna är ju ändå dessamma.

#44 Vi har valt att ha vintertema på vår vinteruställning, därför är rosetterna och katalogerna mer eller mindre vita. Klassvinnare i klass med fler än en deltagare fick färgade rosetter. Alla Champion var vita, medan Bir & Bis var vita och blå-gula. Det har inget med priset på rosetterna att göra. Bara ett val inför vintern, vi hade även vit/silver på paket som delades ut.
#43 Om jag skulle skriva ut hela kritiken för alla ponnyer skulle det ta mycket lång tid innan resultatet kom ut till de intresserade. Det är mycket text att skriva för ett stort antal ponnyer.
Är det någon speciell kritik som är intressant kan jag skriva ner och skicka den.

#45 Du får gärna skicka in fullständigt resultat för alla visade gotlandsruss för publicering till tidningen Gotlandsrusset. Uppställt såhär:
Resultat från Mitt-Russ utställning i Russtorp den 12 maj 2011
Domare: Kalle Kula, Vårberg och Nina Hagen, Luring.
64 gotlandsruss visade: 23 guld, 39 silver, 2 brons
Ettåriga hingstar: (vid flera domare ange vem som dömde klassen, ex KK el NH)
1. RUSSET 3724, 30-10-0000
f -10 e Putte 003 u Fia Lotta 1289 e Kamelen 712
Uppf. Nisse Hult, Långstbortistan äg. Karl Anka, Stockhult.
”All information i den skriftliga kritiken. Punkt mellan bedömningsgrupperna. Använd inte förkortningar.”
87787=37 p, silver
2. FILUREN 0000, 30-10-0000
och så vidare.
Maila till redaktören: gotlandsrusset@gmail.com - gärna bilder också.

#46 Kollar på det!
Bilder kan jag nog fixa också.

#46 Kollar på det!
Bilder kan jag nog fixa också.
#45 Jag förstår, men det känns ändå lite trist att inget på rosetten indikerar poängen. (Om du förstår vad jag menar) Teman är kul men bara för att vi inte hade några mottävlande i de klasser våra hästar gick ut i, så känns det snopet att "bara" få en vit rosett. (Vi fick plackett också. Det ska jag inte undanhålla) En liten text med orden "Guld" t.ex hade inte varit helt fel.
Men, men. Bry er inte så mycket om vad jag tycker. Det finns säkert många andra som tycker helt annorlunda. Detta var inte direkt någon kritik utan mer en reflektion.
För övrigt var det en trevlig och bra hållen utställning. Jättebra att man fick gå in i ridhuset innan man visade hästen. Då fick de en chans att vänja sig vid ljuset och hur det såg ut där inne. Kanske mest viktigt för alla unghästar.

På Precis vita fina rosetter stog det iaf på den ena "Champion" och den andra "BIR". Är nog svårt att ha färdigtryckta rosetter med poäng, ingen vet väl poängen i förväg, man kan ju skriva på poängen själv om man vill. Sen står väl det mesta på bedömningsprotokollet. Håller med #45 om en trevlig utställning m m.
#50 Som du kan se ser skrev jag inte att det skulle stå poäng på rosetten utan "guld" osv. Det kan man trycka i förväg om man vill och spara till kommande utställningar om det inte går åt.
Ser nog lite lustigt ut att hänga upp ett bedömningsprotokoll på väggen. En rosett gör sig bättre, tycker jag. 

Håller med dig till viss del, men inga protokoll på väggen. Jag har mina i pärmar sen skriver jag på baksidan av rosetterna poäng, var utställningen var, samt domare. Mina rosetter sitter också på väggen, det var ju en liten annorlunda utställning med ovanligt mycket priser, kul tyckte förstås jag när det gick så bra, poängrekord för Precis.

Det var skillnad på rosetterna, gult/guld i mitten på de med guld och silver/vitt på de med silver, men ser man inte båda så är de ju en vit bara! Ni borde båda fått med gult/guld i mitten. :)