Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 4307 ggr
Tusen
0

Klippt häst på utställning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har funderingar på att vara med på någon vinterutställning med något/några av våra russ, då vi aldrig tidigare varit med på en vinterutställning.  Men så kom jag på att några av dem är klippta.
En är helklippt men för ett bra tag sedan så nu är pälsen halvt utvuxen. Och två andra är klippta på halsen. (Se bilden)
Kan man ställa ut dem ändå eller är det ingen idé?  Lika bra att vänta till i sommar?

[Tjiwi]
0

Det brukar stå i proppen om det är tillåtet att visa klippta hästar eller ej.

På Östergötlandsponnysällskaps vinterutställningar skall man ha intyg från tränare om de är klippta att de är klippta för att de tränas regelbundet.

Det har ju inget med själva bedömningen av hästen, att den får lägre poäng eller så.

Tusen
0

Nja, det är ju ponnytravare och det är vi som tränar dem så just den biten är inte svår att lösa.

Men blir det inte så att domaren helre vill se en enhetlig häst? Tänker mest på de som är halsklippta. De kanske ska helklippas i så fall inför utställning?

[Tjiwi]
0

#2 Det är inget problem för domaren, de är så utbildade att de ser hur hästen är oavsett klippning.

Elshira
0

Jag tycker personligen det ändå är lite "fjantigt" att man på vissa utställningar inte ska få raka sina hästar. Visst finns det dom som rakar bara för att de tycker att hästarna ska se snygga ut (och tro att de får bättre poäng), men jag är övertygad om att majoriteten inte har helrakade hästar och rakas i träningssyfte.

Det är ju nästan snarare en fördel om de är lite "fluffiga" efter som det snarare kan dölja små skavanker. Och tycker domaren att hästen är svårbedömt för att dne skulle ha enormt mycket päls så kan man faktiskt känna hästen på korset eller liknande!

Sedan funderar jag lite hur detta med "intyg av tränare" fungerar? Om jag tränar mina hästar själv - kan jag då skriva på det eller måste man träna för tränare för att "få" raka hästen så att säga?

Och till TS: Det står i propositionerna om hästen behöver ha sin päls eller inte, jag har dock aldrig varit på en "alla raser" utställning i.af det det krävts så jag tror inte det är så vanligt. =)

Hakuna matata!

VeronicaP
0

Jag har alltid trott att russen får vara klippta när de visades på utställning och att det bara vara shetlandsponnyer som inte fick vara det , med tanke på att jag har sett klippa russ på hingstvisningar mm

#4 Tävlar du trav eller tränar för att tävla så finns de ju i travregistret och då kan man antingen skriva ut ett tävlingsresultat eller ta en kopia på travregristreringen tex

[Tjiwi]
0

#5 Det är nog olika i olika föreningar. Östergötlands Ponnysällskap tex är ju för alla raser och där gäller den regeln för alla, att de ska ha intyg från tränare att de går mycket i ridhus tex.

Elshira
0

#6 Vem har rätten att skriva på ett papper som "tränare"?

#5 Jo tävlingsresultet vet jag fungerar! =) Jag har dock Welsh Mountain och tävlar inte för tillfället, men tränar hårt för att kunna tävla så småning om (dock i dressyr och hoppning).

Hakuna matata!

[Tjiwi]
0

De som är utbildade A, B och C tränare, jag tränar tex för en B tränare i körning och då skriver hon ett intyg. Går ponnyn på lektioner så tror jag att en utbildad ridinstruktör där kan skriva ett intyg.

Tusen
0

Har aldrig hört att russen behövt sånna intyg. Någon som vet? Ska ev till Örebros vinterutställning.

Mixie
0

Kan jag som travtränare på papper intyga att min häst behöver rakas för att tränas?

//Mickan

VeronicaP
0

#8 fast som jag jobbade som ridinstruktör på ridskola i 8 år utan egentligen någon ridinstruktörs utbildning och det är ju rätt vanligt så de räcker väl att någon skriver på att den tränar sen om man har utbildning eller ej ska ju inte spela någon roll.

#10 borde ju funka då du har betalt licensen på SPTF tycker jag

[Tjiwi]
0

# 9, 10, 11 Det enklaste om man inte vet är att ta kontakt med arrangören direkt eller läsa dennes proposition. Det jag hänvisar till är den enda vinterutställning som jag varit på och där gäller detta ALLA raser. 

#11 Räcker säkert.

Tusen
0

Nu har vi varit på utställningen och inte ett ljud om att hästarna var klippta. Det fanns en massa olika typer av klippningar och en mängd olika raser. Så det är nog inget konstigt med klippta hästar numera. Inte ens på utställning.Skrattande

MagganS-B
0

Klippta eller inte klippta borde absolut inte spela nån roll, och vad säger ett intyg från en tränare? Dom som dömer bör väl vara så utbildade att dom kan se exteriören både på klippta och oklippta hästar……min åsikt!