Könsmogen ?
När blir en hingst könsmogen och kan få till det?
Min russtjej har nu gått på lösdrift med 3 unghingstar och ev av dem har uppvaktat henne och igår så betäckte han henne. Jag tror han är född i maj/juni.
Behöver jag oroa mig för att hon kan ta föl av honom? Och VEM är det som står för kostnaderna isf för "skadan" ? Är det personen som äger lösdriften, hingsten eller jag ? Hingstarna är stora ponnyer, och en kommer bli fullstor häst.
/ Sabina

Fullt möjligt att en unghingst i den åldern är fertil. Har du valt att ha ditt sto med tre hingstar så får du nog stå för ev följder.
# 1 Håller med. Om det var mitt sto skulle jag ta henne därifrån på direkten och diskutera med veterinär om att ge henne en abortspruta.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Håller med övriga.
Oj, det låter inte bra. Ta bort henne och kolla upp henne, se #2

Instämmer med övriga är nog bara att stå sitt kast och betala för abortsprutan.
Jajamensan, du får nog ringa en veterinär så hon blir sprutad……finns 1-årshingstar som betäckt 1,5-årsston och fått dom dräktiga! Man tar bort hingstar från övriga flocken när dom är under 1 år för att man skall slippa "oönskade graviditeter"!

Jag citerar mig själv från den här gamla tråden (länk).
Har du ett sto som blivit tjuvbetäckt rekommenderar jag att du åker till veterinär och ultraljudar stoet omkring 17 dygn efter betäckning. Åker du tidigare går en eventuell fosterblåsa inte att se. Vänta inte längre, det är givetvis inte bra att dröja så ett eventuellt foster hinner växa till.
Om stoet visar sig vara dräktigt och ägaren vill avbryta dräktigheten ger veterinären stoet en hormonspruta. Åk sedan tillbaka till veterinären cirka en vecka eller två senare och kontrollera med ultraljud att embryot verkligen är borta; behandlingen kan behöva upprepas. Hoppa inte över den här andra kollen, det har hänt att ston trots en behandling fölat följande år.
Stoet kan reagera ganska kraftigt på hormonsprutan, med svettningar och muskelskakningar (fast en del ston ser helt oberörda ut). Det har inget med fostret att göra utan är en fysisk reaktion på hormonet. En tidigt avbruten dräktighet har så vitt jag vet ingen negativ effekt på stoets framtida fertilitet.
men om denna hingst betäcker alla de andra 12 stona också ? Är det inte lösdriftens ögare som ser och ha ansvaret för hagar att hon skulle behövt laga upp en hage redan i December då han började med såna där fasoner ?
förstår inte att man har både hingstar och ston i samma lösdrift efter att dom fyllt 6-7 månader.. hade jag haft mitt sto där hade jag reagerat långt innan.. och absolut inte haft i samma lösdrift.. då hade jag tittat efter ett annat alternativ..
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
#8 Om du tillåter att hingsten går med stona är det ditt ansvar. Ingen annans. Du har ju godkänt att stoet får gå i samma hage som hingsten. Är det sen fler ston i hagen är det fortfarande alla stoägares anvar då de godkänt hästhållningen tidigare.
Om däremot hingstägaren släpper in hingsten bland stona eller hingsten smiter in i hagen, är det hingstägarens ansvar.
Ägaren för lösdriften har inget ansvar annat än i fall denne har brytit en överenskommels mellan er som inhyrningar. T.ex. ägaren släpper ihop hästar utan att informera ägarna.

Hej!
Ja jag har egen erfarenhet då jag hade ett 1 årigt russ sto gick på bete med 2 st 1 årshingstar av nf och welsh….det gick en vecka in på betet så såg jag att Majros "backade" upp mot nf hingsten(kan säga att bäggge hingstarna var så snälla med stoet,hon bestämde lätt över dem)och sa att varsogod och stig på…trodde aldrig att det kunde bli något så jag glömde det där sedan…men till våren sen så blev hon så rund och ut kom ett litet korsningsföl som vi döpte till Elsa.Jag är bara så tacksam att allt gick bra….men hon fick kämpa vid förlossningen.Jag kommer aldrig ha 1 års ston och 1 års hingstar på bete tillsammans….
Hälsn Åsa
Jag har fått ordnat stallplats för mina båda tjejer. Har ju en 1 års shettis också, men hon är INTE brunstigt, hon spraka new forsten rakt i huvudet när han försökte med henne och förstod inte vad som menades.
Stallplatsen är bara tillfällig eftersom jag sen tar hem hem dem efter vintern, så det blir bara 2 månader. Nära till ridhus bra ridvägar och till tränare är det 1km. Men dock är det ju inte lösdrift och mindre hage, en gammalt sto som står installat på samma ställe. så vad säger ni ? Låter det bra iallafall?
Ta bort din 1-årsshettis också! Hon kommer snart att fatta vad som menas också!
Jag har en russhingstföl på 10 månader tillsammans med ett varmblodssto (redan dräktig i 8e månaden) och där har jag inte sett några tendenser alls till att han ska vara hingstig eller försöka uppvakta henne.
#14 Hon är ju dräktig……
#12 bra iallafall? hänger inte med.. bra att det finns ridvägar ? fast det är lösdrift m hingstar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Altså jag har ju som sagt ny stallplats på gång. Men där finns det inte hingstar i närheten, bara ett gammal sto som pensionärsrid är i samma stall.
Dock är frågan, ska jag stå ut med att vara vid lösdriften en månad till och sen ta hem dem, och ev. riskera att få ett föl ? eller ska jag flytta dem till det nya stället och ha dem där i en månad före jag tar hem dem till mitt ?
/Sabina
Flytta dom .. har du inte kontaktat vet? ang abortspruta?
Min vet sa att hon tror int det är ngt farligt, att han knappast "får till det". Men när man hör vad andra säger så är det lite skrämmande… Han är ju ändå 8 månaders minst..
Herregud, han är ju uppe och betäcker, sen ifall han får till det eller inte kan väl ingen veta, men det är ju liksom illa nog ändå! Ta bort hästarna därifrån omedelbart, tänker du verkligen riskera att dina små ston ska behöva genomlida en förlossning eller abort?
Kan ju bli infektioner mm om han betäcker..
Sabina!
Har du inte läst vad vi skrivit? Ta genast bort alla ston från din lille hingst. Läs alla kloka ord om aborter, sprutor, infektioner m.m. som skrivits här. Det här är kalla fakta!

Vårat avelssto Ripadals Fjonkan som vi har nu, hon blev tjuvbetäckt som 1åring med ETT språng och blev dräktig, hon hade en riktigt svår förlossning och höll på att gå hädan… Tycker som alla andra här i tråden att du ska ta bort dina ston så snabbt som möjligt och kolla upp dom hos vet innan det är för sent!!!!
Alla hingstarna är nu kastrerade och ingen av dem var könsmogna. Dock är nu en NY hingst där. Men han är inte heller könsmogen. Men nu är det så att vi har fått löss där och min russ tjej är en av de som haft som det syns på, och nya stället som jag tänkt flytta till så vill ju inte ha ohyran dit. Så om två veckor först får jag flytta dem… Så.. Det är bara att vänta. Kan ju inte göra så mycket annat. Om man inte har annan stallplats och med ohyra kommer man ingenvart. :(
Ska nog flytta dem så snabbt som möjligt.
/ Sabina

#25 Hur vet man dom ej var könsmogna? Sedan kan en kastrerad hingst vara fertil veckor efter kastrationen vad jag fått lära mej.
När dom var vid kastrering sa vet att dom inte var könsmogna. Det funderar jag också, hur sjutton ser man det där ? Kanske var det ngt med ballarna som man såg det på dem ? Vet ngn hur man kan se det vid en veterinärkontroll/kastrering ?
/ Sabina