Tyglar med mässingsspännen
Har jagat tyglar till PAlles utställningsträns utan att lyckas. Efterssom tränset är svart med mässingsfärgade spännen och detaljer vill jag ju att tyglarna skall se lika dana ut. Någon som har någon idé vart man kan få tag i detta?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Där finns ett par stycken på Börjes..
http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

Hur ser spännena ut på tränset? Jag kanske kan fixa ett par tyglar till dig.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#0 Om du har tänkt använda tyglarna vid avelsvärderingen kan du spara ansträngningen och pengarna. Där är det obligatorisk ledtygel med kedja, eller "kindkedja" som det kallas, som gäller. Se SvRAFs hingstreglemente 24.5.

#3 Hmm, det hade jag missat, men tanken är att han skall ställas ut på fler utställningar. Iaf om han blir godkänd.
Blir ytterligare en sak att träna med honnom då……
Jerker Klang,

#3 Jag kan inte hitta detta reglemente på SvRAFs hemsida, hur är det då meningen att man skall känna till det?
Kan man använda kedjedelta? Kan man använda grimskaft med "dubbelkedja" Kan man använda kedjegrimskaft som löper genom betteingarna och tillbakatill kedjans bas?
Vore tacksam för svar så att man inte köper fel prylar…..
Jerker Klang,

#5 Jodå, det ligger där. Titta på startsidan (www.gotlandsruss.se), scrolla en bit ner, och klicka på:
Plan och Riktlinjer för 2011 finns också att ladda hem som Pdf eller Word
Som jag tolkar skrivningen menas det med "kindkedja" en kedja under hästens underkäke. Alltså en ledtygel med kedja (sk hingstkedja) där kedjan dras igenom vänster bettring, under underkäken, och knäpps i höger bettring.

En kindkedja är ju i "normala" fall en lös kedja som går mellan bettringarna som på ett pellhambett eller jaktkandar. Det som närmast skulle kunna efterlikna dett är, tycker jag, en kedje delta.
Såg bilder från gottland, där användes både tyglar, kedjegrimskaft och grimskaft med dubbla kedjor.
Vore ju ganska bra, tycker jag, att när man lägger in en ny regel verkligen förklarar vad som menas. Man kanske oxå skulle ta efter travet och ha en samanfattning över nya och ändrade regler inför året.
Jerker Klang,