Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 7820 ggr
nemesis
0

Priser på russ

Tycker det är så synd man inte får skriva ut priser på ifokus… då hade man slippit svara såna PM som säjer "OJJJ VAD DYRT"..

folk tror tydligen att hästarna ska vara nästintill gratis fast vissa är 2 år gamla och av toppstam. vart är russaveln på väg?folk måste börja ta mer betalt för sina russ för att inte förstöra russaveln.inte konstigt man inte vill hålla på längre.

är det inte bättre att avla mindre då eller behålla fölen längre, än att sälja årsfölen för 3000-4000??

vad tycker ni ??

[Croneld]
0

Jag kan svara på varför vi valde att lägga till i våra regler att inte sätta ut priser på gotlandsruss.

En av anledningarna var att priserna var så låga på en del annonser att det blev dålig reklam för russet. Just när vi diskuterade att samtidigt höja statusen på dem. Sen var det också en del som påpekade priset i annonserna och det kändes inte bra för de som annonserade.
Tyvärr har det förekommit lite andra tråkiga diskussioner i annonser och att ämnet har byts ut, men då tar vi bort kommentaren och jag brukar alltid meddela vedebörande i sådana fall.

Sen är vi självklart medvetna om att man får sälja sina ponnyer för vilket pris man vill, det är ens privata sak.

Själv har jag satt ut priset antingen på hemsidan eller när jag annonserat på hastnet.  I annonsen här kan man ju alltid hänvisa till sin egen hemsida.

Men det är bra att medlemmarnas åsikter kommer fram om vad ni tycker om detta. Så tyck på!

[Croneld]
1

Nu kan jag skriva om priser på russ, det verkar vara så i år om man tittar på betäckningssiffrorna att några har valt att stå över med att betäcka en del ston för att marknaden har varit mättad. Kanske kan det vara så. Jag tror personligen att det är lättare att få ut lite mer för en inkörd/utbildad unghäst som är redo för lite mer utmaningar.

Kanske kan ni som har sålt något gotlandsuss dela med er av era erfarenheter i år.

Det kan finnas flera russ/hästar till salu men söker jag någon ny individ så vet jag precis vad jag vill ha och då är man beredd att betala vad just den kostar. Då spelar det ingen roll om man hittar någon billigare på annons.

# 0 Era russ var ju inte dyra i annonsen (jag såg priserna innan det togs bort på Ponnytrav ifokus) och ändå tycks de vara dyra tydligen. Det kanske beror på att det finns så många till salu nu som är mycket billiga ute på andra sajter, och de är de man jämför med.

[cancan]
0

Tror nog bara att det inte är marknad nu… Finns ju hur många fina startade russ som utlånas.. men ingen vill ju låna heller..

Det är ju alltid svårare att sälja på hösten/vintern.. Tror ''marknaden'' kommer igång igen till våren..

Tycker över lag att russen är väldigt billiga..

Finns ju någon avelsförening som har riktpriser man ska gå efter.. Kanske något för russen..?

MagganS-B
0

Att folk tycker att russ är dyra beror på att vissa tar alldeles för lite betalt för sina russ, har hört kommentarer som "köp på Gotland, där får man dom nästan gratis" eller "köp av X dom ger nästan bort sina russ", det är absolut inte kul för oss som verkligen satsar på RUSSAVEL och inte på fortplantning! Vi som lägger ner hela vår själ i att få fram fina russ måste ha betalt för vårt jobb, mina föl är inte gratis, jag betalar allt för stoet, ultraljudning, försäkring, språngavgift, levandefölavgift, hovslagare, maskmedel, mat m.m. Då kan och vill jag inte sälja mitt föl för 5000,- jag idkar ingen välgörenhet, men är väldigt noga med att den som köper skall få en trevlig häst! Riktpriser tycker jag också är fel……jag bestämmer själv vad jag tycker att fölet/russet är värt, och så är det jätteviktigt vem som köper!

Maddus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan säga att vi köpte våran russhingst Guldhagens Frej som är född i år hos Guldhagens stuteri i Skellefteå honom betala vi 9.000 kr för och det tycker jag är ett bra pris!

ryttarn
1

#4 Håller med dig till fullo.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[cancan]
1

menade mer med riktpris att tex man inte ska ta under 10000 för tex en unghäst.. sen kan man ju själv bestämma om man vill ta 30 000kr eller 10000kr.. Kanske hade hjälpt till att få upp priserna lite på russen om russavelsföreningen hade tagit fram någon kalkyl man kunde ta hjälp av med priserna..

Miica
0

Håller med #7. Shetlandsförbundets hemsida har en så riktlinje, där det står att hingstföl skall helst inte säljas under…
Och stoföl inte under..

Men sen finns de ju de som alltid ligger lägre.

alpros
0

Det är klart att man kan sätta ett pris på 30 000 för en unghäst. Men då kommer man inte få sålt hästen. Om man har ambitionen att sälja hästen får man lägga sig på en nivå som härmar andra. Sedan kan man tycka att det är för lågt, men tycka går ju. Vi lever i en marknadsekonomi där tillgång och efterfråga är devisen för dagen. Om man vill pressa priserna uppåt och tror att intresset för hästarna finns kvar när priserna är högre, får man nog göra gemensam sak rakt över och besluta centralt om riktpriser. Åtminstone till en början. Inte mig emot, men jag tror inte att så många tycker om den tanken. Obs! Mitt resonemang kretsar endast kring outbildade hästar där meriter av olika slag inte kan framföras från säljaren som försäljningsargument.

Gnistra
0

Hallå!

Jag har själv några unghästar "till salu", just nu så har jag börjat  köra in dessa i sakta takt och hoppas att på så sätt att de ska bli mera atraktiva på marknaden mot våren… hoppas kan jag ju alltid göra. Det som är svårt när det gäller russets utbilning är för min del ridningen, då tillgången på lämpliga ryttare är liten..

Jag blir deppig när jag läser önskas köpa sajterna och vilka priser som folk är beredda att betala för en B-ponny. Jag kan tycka att det är bra med riktpriser, men vet även att om vi ska gå efter vad det kostar att föda upp så blir det mer än vad marknaden/kunden betalar. 

I flera år har jag lekt med tanken på att det kanske borde finnas ett Russ-försäljnings stall på fastlandet (kanske i Nynäs-Stockholms området) som samarbetade med uppfödare runt om, där vi kunde lämna våra russ för en tid till försäljning och kunden kunde prova flera Russ på samma plats… Kanske ej rimligt men en trevlig tanke .

alpros
0

# 10 Ett försäljningsstall, som du beskriver, skulle vara mycket önskvärt. Jag håller helt med dig.

Hagelberg
0

Sälja unghäst är svårt, inte bara för russet. Kolla på hestnet, där ligger även welsharna kvar månad efter månad och priset kryper nedåt.
Jag personligen tror att just b-ponny (små ponnyer i övrigt) är svårt att sälja outbildade. Det är oftast små barn som ska ha dem och de har (oftast) inte kapaciteten att hantera en unghäst.
När det gäller utbildning i framförallt ridning vill man ju ha en grundlig/riktig utbildning. Att grannens unge är duktig och ridit in hästen innebär ju faktiskt inte att hästen kan de olika hjälperna. Då blir det svårt för ett barn att utvecklas inom ridningen på denna häst (om det är nybörjar barn). De hästar som är utbildade brukar inte vara kvar så länge, de önskas annonserna med rena fantasipriser om underhästar får ju faktiskt inte napp. Det finns en anledning till att de ligger på önskas.

Priset på mina hästar vill jag sätta själv.

Inna
0

Tillgång och efterfrågan är nog det som har den största betydelsen för prisbilden på ponnytravare oavsett om det är shettisar eller russ.

Skall vi kunna höja priserna så att uppfödarna får betalt vad det kostar att föda upp ponnyer så är det nog andra saker som skall till.

Hur kan vi öka efterfrågan?

Kan vi påverka reglerna så att fler kan köra ponnytrav som ju är den största sporten för både russ och shettisar.

Kan vi höja åldersränserna på dom som kör?

Vi har idag stor konkurrens från stora travet där man får köra stor häst från 16 år.

binis
0

Tycker det skulle vara jätte bra om man hade riktpriser som på shettisarna.

Med riktpriser men jag en rekomedation vad man bör ta för ett russ.

Det är klart att man ska få bestämma själv vilket pris man vill ha för sin häst.

Men det vore bra om man hade något så när lika pris för fölungar och  outbildade unghästar.

palomia
0

Men jag förstår i ärlighetens namn inte varför man betäcker så många att man sen säljer ut dom för noll och ingenting. Har sett på hästnet 2-årsston för under 5000:- med jättefina stammar. Varför???

Är det då inte bättre att avstå ifrån att betäcka än att bidra till russens "dåliga" status.

Vi vet med oss själva att vi har legat lågt i pris men skulle absolut inte gå lägre (men då pratar vi inte 5000-läge en gång), vet också de som "skriker" rätt högt om att man skall ta betalt men sen själva säljer billigare. Om det är för att "locka till sig" köparna själva vet i tusan…

I slutänden tror jag inte att någon affär blir av om inte båda säljare och köpare är överens oavsett pris.

Jag hade varit för en högre åldersgräns.

ryttarn
0

#15 Kan bara hålla med, vi betäcker inte fler än att vi, om dom inte blir sålda, kan behålla dom. Allt annat anser jag är oansvarigt.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

Vi har ju ett russ till salu som är 4 år och diplomsto och jag har ett pris på henne , tycker eg att hon är värld mer men skulle aldrig sälja henne billigare än vad jag begär.

Tyvärr så har vi nog större problem på shettis sidan tror jag där  uppfödare nästan i stort skett skänker bort avkommor och allra helst om de är hingstar, många av dessa är ju lite mer *kända* uppfödare , sen har vi vissa som alltid prutar med sig själva .

Sen finns de ju någon som importerar in en massa shettisar från tex NL och säljer skit billigt .

Det är ju ett problem som man slipper på russ sidan i alla fall.

Vi betäckte ju inget russ i år även om tanken var så , men jag kände att jag måste faktiskt först få sålt någon mer häst först innan.

Blokaruss
0

Det är kanske inte så konstigt att russen får låga priser när t ex vi hingstägare lånar ut våra hingstar gratis. Jag tog en mindre summa per sto men det är svårt när det finns panghingstar att låna helt gratis. Det kostar en del att ta fram en godkänd hingst men man får knappast igen pengarna. Vi borde uppskatta dem lite bättre.

Priserna på föl är också knepiga då det finns många billiga och fina föl från flera stora ställen som t ex Lojsta. De kan kanske ligga lågt då de inte har så stora kostnader för fölen. Om jag lämnar mitt sto till en hingst får jag betala språngavgift och dagavgift som brukar kunna hamna på ca 3000 kr ihop. Dessutom kostar ultraljud som jag brukar göra ca 600-900 kr beroende på var man gör det i Sverige. Jag fick betala ändå mer på ATG-klinik när det inte fanns någon veterinär i närheten som gjorde ultraljud och jag inte ville plocka hem stoet utan att veta om hon var dräktig. Ibland kan man behöva göra vet-undersökning och spruta igång stoet - även det kostar ordentligt - samma som ett ultraljud säkert. Med en längre transport till och från hingsten och fölavgifter så hamnar man utan vidare på en kostnad ca 5000 - 6000 kr och då har jag inte räknat med stoets kostnader för övrigt alls.

Jag betäcker kanske vart tredje år för att kunna ha kvar de föl som inte säljs. Jag håller även på att minska in på antalet avelsston och funderar allvarligt på om jag verkligen har råd med det här alls.

Jag säljer nu inkörda och inridna ponnier alldeles för billigt för att de ska få bra egna hem någon gång! I princip för fölpris. Men annars kommer de att få gå här tills de självdör tror jag. Det är bara att inse att marknaden inte finns. I alla fall inte så länge som reglerna för t ex åldergränsen 13 år att tävla B-ponny. Det tror jag var rena döden för B-ponnier tyvärr. Mina döttrar ledsnade då. Just när de var skickliga nog att kunna börja tävla på våra russ så skulle de tvingas att skaffa större ponny. Mina döttrar är alla småväxta och ville inte gärna ha stora ponnier men de ville tävla i hoppning. Jättetrist.

Tusen
0

#18 Håller med dig SÅÅÅÅÅ mycket!!!!!Kyss

MagganS-B
0

# 18 Jo jag tycker också det är förfärligt med dessa åldersgränser för att få rida B-ponny. Ridklubbarna borde kunna anordna klasser för äldre ryttare på B-ponny där ex.-vis längd + vikt är avgörande….Åldern är absolut inte relevant i det fallet, vissa 13-åringar är jätteduktiga med sina russ, men tvingas sluta med dom när det börjar gå riktigt bra! Håller med, det var dödsstöten för russet inom ridningen!

Tusen
0

#20 Tyvärr har Sv.Ridsportförbundet lyckats med konstycket att utsluta ryttare som deltar i tävlingar som inte är anslutna till och arrangerade enligt Tävlingsreglementet. Det är bl.a. därför man sällan ser Islandshästar på vanliga ridtävlingar, trots att många Islandshästar är duktiga på det.

Jag vet att deyt finns ryttare som inte törs starta i tävlingar arrangerade av Ridtravarföreningen just pga.risken att bli utesluten ur Ridsportförbundet.

Det är såååå tråkigt när olika organisationer motarbetar varandra. De som kommer i kläm är alltid barnen och ungdomarna.

MagganS-B
0

# 21 Egenmäktigt förfarande, det är ju inte klokt! Nästan lika bra som mätreglementet som försvann!

VeronicaP
0

Fast jag vet att man har fått tävla med D-ponny bland stora hästar ju om de har rätt kval poäng ..

Borde ju kunna vara så med de mindre ponnyerna att man borde få tävla B bland C om de har rätt kval poäng ;)

Tusen
0

#23 Du har rätt i att D-ponnysar får tävla som hästar men jag har kollat och tyvärr får INTE B-ponnier tävla mot C-ponnyer. Skittrist.Rynkar på näsan

Tusen
0

Vet ni!!!Skrattande Jag såg på en annan fokus sida att i Finland är åldersgränsen högre. 16 år påstod en tjej därifrån. Hon hade t.o.m. tävlat som 17-åring på sin B-ponny. Det vore väl något!!!!Glad Funderar starkt på att åka över till Finland i så fall och tävla i både hoppning och ponnytrav när man ändå är där. Kan ju bli hur trevlgt som helst.

Jag ska kolla upp det lite mer innan vi åker i så fall.

rebeccajansson
0

Att skylla på "lojstaheds" priserna är löjligt tycker jag. Är ganska säker på att dom haft samma priser jättelänge. Tror inte att dom har sänkt priserna på fölen för att konkurera ut andra uppfödare på gotland heller. Vore det så ändå så skulle väl inte massor av lojstaföl förbli osålda varje år? förra året var det hela 9st, iår 7st?!

Tror delvis att det har med annonserna att göra. Brukar vara inne på andras annonser o titta. Dels så tar folk kort på hästar som står leriga hagar, mm. Ta dig tid att ta ordentliga kort på saluhästarna det lönar sig det kan jag lova.

Vilka bilder vill du se när du letar efter en häst?

en uppställd ryktad häst är väl mer tilltalande än en häst som är fotad med halva kroppen eller står helt gale i hagen?

MagganS-B
0

# 26 Ta inte åt dig av att vi tycker att Hedenhästarna är alldeles för billiga! Det har dom alltid varit i jämförelse med andra föl! Dom priserna som är nu har inte heller varit jättelänge, utan höjts med några års mellanrum. Dom har inte sänkts! Det är inte så väldigt länge sen man betalade 1500,- för ett hingstföl, i alla fall inte med mina mått mätt ;) dom ÄR billiga, och en orsak till det är att man måste bli av med dom och att Lojsta hed måste avla eftersom dom är genbank för rasen! Att det är svårt att sälja russ den här årstiden vet vi alla, det lossnar alltid efter nyår, det har absolut inget med fotona på saluhästarna att göra. Visst, det är bra att få se en bild på hästen man är intresserad av, men det är inte alls avgörande!

rebeccajansson
0

#27 Jag säger inte att det är helt avgörande med bra bilder i annonser MEN jag vill ändå tro att det gör en hel del…sedan så verkar hästmarknaden vara allmänt trög…

Kanske stämmer det med lojstafölen har somsagt inte varit med så jättemånga år så där vet väl du bättre än jag.

[bsmx]
0

#18 mfl

Hålle med, precis när ungdomarna börjar få till det med sitt russ, så faller de för åldersträcket 13 år?!! Så himla trist , man är ju inte gammal då. Då köper oftast familjen in en stor D-ponny man ska ut med o allt blir plötsligt så allvarligt.

Vi har fått vara med på klubbtävlingar med russet, trots min dotter är överårig, men jag lovar att hon sken som en sol genom hela programmet.

KLart man inte ska dumpa bort sina russ, de sänker statusen på de härliga hästarna, blir alltid så ledsen när jag ser dessa billiga russ på Blocket.

silarp
0

sålde mitt stoföl från 2010 för 9000 kr, tycker det är ett helt ok pris, både för köpare och säljare, och jag tycker man ska ha dom pengarna, så man vet att hästen får ett bra hem där man värderar henne,,, inga slit o slängprodukter….

Skönt att höra att det verkar vara fler som är av den åsikten! Håller med om att det kan vara bättre att avla mindre än att dumpa priserna..

Har man platsbrist får man kanske avstå från att betäcka…

[Tjiwi]
0

#30 Håller med där. Jag har svårt att förstå dom som "samlar" på sig en hel hög med russ. Betäcker alla sina ston år efter år och säljer inga eller få föl. Till slut "måste" de oftast dumpa priserna för att bli av med något…..

Jag vill bara poängtera att alla får naturligtvis göra som de vill men JAG skulle aldrig göra så. Jag vill känna att jag hinner med alla mina på ett bra sätt.

VeronicaP
0

#30 Instämmer helt och hållet med dig :D

amandahandersson
0

#27, klart bilder har betydelse som #26 säger. Ren psykologi, människor fungerar så. Nog bedömer vi en häst med ögat också, och om du ser än snygg bild ser du en snyggare än häst än på en ful bild. Väldigt enkelt och väldigt logiskt. Nu är ju inte det anledningen till att marknaden är trög…

Dålig nyrekrytering i ponnytravet och låga åldersgränser i ridningen. Ja, det är tufft nu…

Miica
0

Vad kan man göra åt åldersgränsen i ridsporten då?
Jag hade mer än gärna sett att man rick rida russ tills man va 16.
Vad kan man göra? Måste väl gå lämna en motion ngnstans?

Tusen
0

#34 Ja, till Svenska ridsportförbundet.

Miica
0

Någon som vill hjälpa till o skriva? borde kunna vara flera vi får till att skriva på en sån lista, om att de borde ändras.

Tusen
0

Kanske man skulle göra ett upprop från svenska russavelsföreningen?

#36 Kolla med någon russavelsförenings styrelse. Där borde de ju veta hur man skriver en motion. Och sen kan vi alla skriva under.

Miica
0

#37 skall jobba på detta! Återkommer :D

[Tjiwi]
0

Kan tala om att det ligger ett 6 årigt russ sto för 1500 kronor ute på HästNet nu!

Miica
0

#39 tror inte hon är till salu, utan de vill låna ut henne.

Tusen
0

#39 Hoppas det är skrivfel. En nolla måste fattas.

CarinaA
0

Överårig ryttare får lov att delta i ridtävlingar avd B, måste ju vara ett ypperligt tillfälle för er med småväxta/överåriga barn ! Senaste russet jag sålde var i maj 2010, 5-årig valack , 126cm,39p, prestationsavlad,lätthanterlig,genomärlig,utb LB hopp/dressyr/fälttävlan,trafiksäker,lätt att sko/lasta/klippa . 3 dagar efter att annonsen var insatt (hästnet) var ponnyn såld för 24.000:-, han köptes in som 2-åring(hingst) för 16.000:- !! Knappast en lönsam affär, Men eftersom jag tycker att det är kul att utbilda unghästar så var det inte meningen att tjäna pengar utan att ha en trevlig hobby ! Så ni som står med unghästar alt outbildade ponnier o som inte vill sälja billigt till "rätt" person får nog behålla era ponnier, det kostar minst lika mkt att föda upp som det kostar att utbilda ! Men köparen till min ponny fick en utmärkt tävlingsponny till sin 10-åriga ryttare, ryttaren som tidigare inte hoppat högre än 50cm, har nu debuterat i LB avd B hoppning, uppfödaren har fött upp ännu en meriterad avkomma ! Jag vet uppfödaren tyckte att hon sålde för billigt men nu ångrar hon sig inte ! Bilden är ponnyn med sin nya ägarinna !

Måste som exempel säga att jag nyligen fått hem en äldre russ som inte lämpar sig som barnponny, då tycker jag att det har brustit någonstans på vägen………..

[Tjiwi]
0

#40 Då borde man inte sätta ut en annons under säljes med priset utsatt……

#41 Kan man alltid hoppas……

Tusen
0

#42 Visst är det så men nog smäller väl en placering högre än en start i klass B?! Det är min erfarenhet i vilket fall. Många vill ju köpa äldre B-ponnys och då gärna med hopp och dressyrmeriter. Hur långe måste man då behålla ponnyn? 10 år?Obestämd

VeronicaP
0

Jag kan ta ett exempel för några år sedan såldes  en Welhsponny sek B Kat B 128 cm hög.

Han hade gjort 3 års test med  höga poäng, som 4 åring kvalitetstart där han vann allround, dressyr och 2;a i hopp, gick till finalen och kom 3:a totalt i dressyern .

Startade sen i dressyr och en del hoppning , såldes sen som 6 åring såldes för 57.000 ,tyvärr tror jag att även man har ett russ som är lika bra utbildad inte får samma pris som för en welsh vilket jag tex kan tycka är fel.

Miica
0

#43 det kan jag hålla med om, att den ligger fel.

johannaolofsson
0

#39 #46 Hästen ni menar är INTE till salu endast till utlåning men när man annoserar på hastnet måste pris anges och ingen flik mer än till salu och köpes finns att välja!

[Tjiwi]
0

#47 Men då kan man skriva i annonsen att den är för utlåning så slipper det bli spekulationer som nu. Det går ju inte att utläsa på den annonsen!!

johannaolofsson
0

Då är det inte samma annons vi menar för på den står det duktigt tävlingsruss utlånes och i texten står det även om att hästen är till utlåning då tidigare tränare avvecklar ponnykarriären.

Förlåt, men trodde ni menade min annons!

[Tjiwi]
0

#49 Nej, det är inte din annons. I denna står det inget om utlåning alls, därför tycker jag det var lite konstigt att hon var till utlåning.

[cancan]
0

Kanske dax att någon ringer till den personen med de billiga russet så vi kan slippa alla spekulationer…

Jag tycker också att priserna på russ är på tok för låga, men jag skulle inte vilja bli uthängd på något forum om jag valde att sälja någon av mina hästar så billigt.. (Nu kommer jag aldrig att göra det med ändå..)

Miica
0

#51, jag har själv mailat personen ifråga och undrat varför. Men de skall låna ut henne till sällskap, lättare körning/ridning eller avel ngt år. Minns ej varför.

Jan kan hålla med om att de kunde lagt annonsen under foderhästar istället för säljes. Men nu är den där iaf.

[Tjiwi]
0

#51 Uthängd??? Denna tråd diskuterar bla låga priser på russ och jag nämde i det sammanhanget att det fanns en annons om ett väldigt billigt russ. Är det att hänga ut?? Inget namn el dylikt nämns och finns det en annons så är det väl offentliga uppgifter.

MagganS-B
0

# 51 Ingen har blivit uthängd här, utan det var bara ett konstaterande! Inga namn eller andra data har heller skrivits, så uthängd är helt fel ord!

Tycker vi fortsätter diskussionen om varför priserna på russ är så låga, och varför marknaden är så trög, i stället

CarinaA
0

Förresten, hur många av er som har 3-åriga el äldre egenuppfödda russ till salu har visat upp dem på 3-årstesten ??!!!

Tusen
0

#55 Vi har men hon var aldrig till salu utan vi gjorde det mer för skoj skull. Kanske något för framtiden och då kanske man ska förbereda hästen bättre. Vi visste inte riktigt hur det gick till då vi var där första gången.

ryttarn
0

Vi har två treåringar i år, dock ej till salu. Men dom och två äldre ponnyer har varit ute på annons för utlåning. Det intressanta är att treåringarna var förhållandevis enkla att låna ut vi hittade ganska snabbt väldigt bra och erfarna fodervärdar till dom. 5 åringen(hingst) med ett rekord på 2.14 och åttaåringen(sto) med ett rekord på 1.58 är helt omöjliga att låna ut. Man kan fundera vad det beror på.

Jerker Klang,

www.isil.se

Gnistra
0

Här på Gotland så planeras det för 3 års test för ponnier i maj 2011, i sammarbete  med varmglods föreningen, det har ej varit riktigt tillgängligt förut. Det ska bli spänande att testa på det. Jag hoppas på att det blir ett gäng med russ, som kommer dit.

Vi alla verkar  vilja sträva för att höja våra russ status, även om att få upp priserna och det kan vara en bra början för RUSSEN!

GranoStall
0

#55 Vi har visat upp våra hästar på 3-årstest, totalt 6 st har visats upp varav tre är sålda, i två av fallen (båda sålda nu i höst) använde vi treårstestet som merit vid försäljningen eftersom de gick till ridning, den tredje är såld till trav. Har en tvååring som ska visas i vår. Verkligen superkul tillfälle och roligt för ponnysarna att komma ut. Russen ligger ju ofta högt upp i rankningen på treårstesten också.

Några skriver att gotlandsrussen största marknad ligger inom ponnytravet men jag blir mer och mer tveksam till det. Tongångarna jag tycker man hör när man är i ridstall (är hovslagare) är att statusen hos russen börjar öka, sålde t ex ett russ där köparna speciellt ville ha russ istället för welsh eftersom de ansåg de var för heta. Har heller inte varit snack om priserna när man sålt till ridsporten och jag upplever en del som mer seriösa än i travbranschen.

//Cecilia

VeronicaP
0

#59 Kan hålla med dig där om ridsporten de är inte lika *gnälliga* över priserna som trav eller utställnings folk är Oskyldig

alpros
0

Jag har haft känslan sedan 10-15 år tillbaks att antalet hästtjejer och hästkillar minskar i antal. Jag är vuxen sedan många år, men när jag var liten var det några i varje klass som red på ridskola. För ungefär 15 år sedan började man tala om en ökande lathet hos ridande ungar. "Dem vill inte mocka - bara rida". Då den fysiska förmågan inte torde ha ändrats under tiden som har gått drar åtminstone jag slutsatsen att färre barn och ungdomar har det där brinnande intresset för hästar. Om så är fallet har rimligtvis marknaden för russ blivit mindre också. Är jag helt fel ute? Eller har antalet jätteintresserade killar och tjejer minskat under 90- och 2000-talet?

Tusen
0

#61 Lite lustigt att du tar upp detta då jag idag diskuterade detta fenomen på jobbet. Tyvärr är det väl så att dagensbarn och ungdomar har "curlats" genom livet. Inget motstånd - för då lägger de av. Är något besvärligt så kämpar de inget längre. Förr kunde man cykla flera mil för att få vara med hästar, man jobbade i stall och borstade på alla hästar som kom i ens väg. Idag skall allt vara serverat. Detta är dock inget som är unikt för hästnäringen och alla aktiva runt den. Det är en allmän trend. Det är lättare att vara ute på nätet efter skolan och ev gå på ett gym i närheten än att dra på sig ordentligt med kläder och cykla iväg en bit eller ta bussen (som nu på vintern)

silarp
0

det där med welshexemplet är lite skrämmande…  alltså.. att motsvarande welsch är sååå mycket dyrare… Dom ligger precis på samma fölnivå som russen, och även som 1 och 2 åringer är det UNGEFÄR lika prisnivå på welsch o russ…

Jag kan inte förstå hur man isåfall väljer att betala dom hutlösa summorna för en welsh och inte för ett russ.. annat än att det handlar om STATUS och mode?

MEN, som jag alltid har sagt och som jag ALLTID säger… hästen/saken är värd exakt det som någon är beredd att betala och inte ett öre mer -eller mindre.

För min del tycker jag russen är superbilliga, jag kommer från frieser och saddlebredvärlden, där föreningarna arbetar aktivt med att behålla "lyxstatusen" på hästarna, och för att hålla priserna uppe. Varför russen konkurrerat ut friesern här, är pga TEMPRAMENTET och PRISERNA. (hur kul att betäcka när du ska hosta upp 25-30 000 -och sen FÅ SE om den blir dräktig) sen kanske du får 35-50 000 OM du får ett föl och OM det blir så bra som du tänkt… men då har du ytterligare ett antal tusenlappar först att betala i registrering osv…

Russen är BILLIGA,,, FÖR billiga många gånger helt klart.

Har oxå "fått höra" att det är "jääävligt konstigt att dom där små sketna russarna åker o plockar 41-45 poäng på premieringar o utställningar för jämnan!"

"varför finns inte dom poängen hos rasen X?"

Russen anser JAG har kommit väldigt långt avelsmässigt. Dom hästar som fått dom där höga poängen är VÄRDA det. Sällsynt i många andra raser med så höga poäng. Det gör det hela, FÖR MIN DEL, jättemycket roligare att hålla på med rasen.

Blä vilket långt inlägg. Grattis den som orkat läsa hela. ;)

alpros
0

#63 Jag orkade. Inte svårt alls för jag tyckte det var ett intressant och relevant inlägg i debatten.

MagganS-B
0

# 63 Ett mycket bra inlägg! Inte jobbigt att läsa alls!

Stoodyear
0

Är det så svårt att lista ut egentligen? Nu tänker jag vara riktigt självkritisk även om jag älskar russ och aldrig skulle gå ut och köpa mig en jäkla Welsh med dåliga ben, face it: Russ förknippas av uppknäppta fröknar med miljoner på kontot som ponnyvärldens travhäst. Och inte vill hon att hennes lyxdotter ska rida en travhäst när hon ska tävla. (Alla vet hur dåligt rykte stora travhästar har, man skäner bort dem…).

Det folk inte fattar är att, russ inte är travhästar; de är extrema allroundhästar. Man kan ha dem till vad som helst. Det jag tycker rasen saknar är personer som avlar för prestation inom andra grenar än trav, vill man locka fler kunder och hänga med i utvecklingen så får man hänga på trenderna. Folk ser bara en ponny som används till trav! Jag hade verkligen önskat se någon som satte igång och tog fram lite förstaklassiga hopp-ponnys! Åk på 2års tester och få igång russen som den perfekta hopphästen likaväl som travhäst och dressyrhäst. Detta är nästan stadard för Welsh, klart de ska 2-årstestas. Avla fram ett temprament som fungerar bättre för hoppning än nuvarande, många russ är inte explosiva som welshar. Få fram variantionen som faktiskt finns inom rasen men som inte syns utåt!

Det är min åsikt.

Mixie
0

#66 Jag vet inte om jag håller med dig…
Har inte hört många inom ridvärlden se ner på russen för att dom är travhästar, inte speciellt många som ens vet om hur stort travet är inom russvärlden.. Däremot tror dom inte att dom kan hoppa, jobba i form eller lyda ordentligt!
Dom väljer en welsh eller annan lättare korsning för att dom är rappare, hoppar högre och kan gå längre inom diverse gren. Det är upp till OSS att bevisa att dom har fel!
Mitt russto tävlar hoppning, dressyr, trav och är samtidigt en superkompis åt sin 11 åriga ryttare, hela hennes familj och så mig såklart!
Folk blir ofta förvånade när dom får höra att hon är ett russ, varför då undrar jag, och får till svar att "hon är så väluppfostrad"! Det gör mig irriterad och ofta talar jag om för dom att det är en av russens egenskaper och ber dom läsa på lite innan dom uttalar sig :p

//Mickan

Stoodyear
0

Jag vet det av egen erfarenhet när jag red på ridskola och kompisar att deras direkta reaktion när jag sa att jag höll på med russ var att jag då sysslade med trav. Många som endast skrapar på ytan hittar mycket trav men knappt några andra användningsområden. Tanken blir då att "Russ är travhästar, men GÅR att använda till annat" vilket är fel, de är allround och trav är bara en av många saker man kan ha dem till. Sen håller jag med dig, russen tror folk är tjocka lite förvuxna småtjuriga shettisar. Medans welshar är riktiga tävlingshästar. Jag vet inte alls varför folk ser russ som "tvära", jag tycker de är de mest samarbetsvilliga rasen jag någonsin stött på!

Det är verkligen upp till alla som håller på med russ att bevisa folk fel. Se till att avla fram lite hoppkanoner och dressyrgudar som kan piska welsharna!

palomia
0

Var precis ute på hästnet och blev nästan tårögd, där finns ett russto till salu med en film från you tube. Tjocka lata envisa russ, nä inte där iaf. Vilken pärla… Skrattande

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xi3bTFkqWqM

Dom hade förstånd att ta betalt också.

Sen "hittade" jag en russ-arab för 70000(!) också, min gamla Raisa's (e.Vagabond u.Laura ue.Klippman) avkomma.

Denna kommentar har tagits bort.
karisma
0

Jag tar bort inläggen om flickans ridning. Då det är personligt påhopp. Och det strider mot iFokus Skrivregler, vill ni fotsätta diskussionen så gör det över pm. Övriga frågor pm:a mig.

Hälsningar Malin

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
0

Tack Malin! Tänkte detsamma…….

Carpedium
0

Jag tycker det är skamligt att rea ut sina russ , inte bra alls för russaveln !

Såg på hästnet innan jul en uppfödare som sålde sina fint stammade föl för endast 2000kronor !  Är det klokt !?  Själv blev jag rent ut sagt för….ad !

MagganS-B
0

Jag ger hellre bort ett russ till någon jag gillar och för att jag vet att dom gärna vill ta hand om det på bästa sätt, än att jag säljer till nån jag inte har en aning om vem det är för 2-3000,-! Bättre att göra någon glad än att sälja för mindre än vad det kostar att få fram ett föl!

silarp
0

håller med ovan!

och va bra att jag inte tröttade ut någon… med mitt tjöt!

MEN en intressant sak jag läste här…! Jag är INTE duktig tävlingsmänniska, men jag tänker EXAKT som ovan skrevs här, att vi bör försöka hänga på och få fram bra tävlingshästar, -göra 2 årstest osv…!

MEN, för en människa som JAG SJÄLV då, som gärna VILL, men som inte KAN så jäkla mycket, och som IEOF SKULLE KUNNA rida russen, men som kanske hellre kör, men .. som kanske skulle kunna åka o göra 2 årstest, -bara jag vet VART och HUR och vad som KRÄVS???
Tell me!! Jag har 2 st 2 åringar som jag kanske skulle kunna åka iväg med….

Nog är det som vissa här säger- JAG skiter i vad welshfolk o andra säger till mig att mina russ är värda och kan användas till, -jag sätter mina egna priser när jag säljer (och än sålänge har jag ju sålt det jag velat….9000 kr för stoföl….) , och visar dom på premieringar, (då kan siffrorna tala sitt eget språk)…. det som jag GÄRNA skulle bevisa är vad dom kan användas till! Finns väll INGEN ras jag träffat hittintills som har den samarbetsviljan som russen, och så snabblärda och gladlynta dom är! Dessutom så snälla o goa, att dom borde vara perfekta små "rosettplockare" åt dom allra minsta barnen, där heta welshar tex… kan vara för…. "farliga/heta" (viskar…..*)

janehellen80
0

#87  Håller med… hade min 2 åring på talangjakt i löshoppning och den fick jag reda på tack vare fb..  den hölls i tvååker, utanför varberg…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

silarp
0

aha! får väll leta lite….!

Stoodyear
0

Det som är viktigt är att de på tvåårstesten har gjort det innan, så att de inte är helt nytt för dem. Se till att ha gott med fart på ponnyn med!

Miica
0

Nu en som är ny, men vad är tvåårstesten? Jag har bara hört om treårstestet!

silarp
0

mmm… jag oxå! dom ska hoppa alltså…. det måste man ju träna på.. men vad mer ingår i 2 års testen? Och vad ingår i 3 årstesten?
Finns inte närmare än varberg? Är det någon särskild organisaton man ska söka inom, eller är det bara ALLMÄNT 2 årstest??

karisma
0

Det finns ingen 2-årstest men en del klubbar arrangerar talangjakt för 2-åringar som går samtidigt med 3-årstesten

Gå in på SPAFs hemsida under länkar här ovan sedan till ungponnygruppen längst ner på sidan

Sedan kan du där läsa om 3-årstest kvaliten och olika chapionat

Jag är så dålig på att länka så ni får leta er fram

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Miica
0

http://www.ungponny.se/ Där kan man läsa en del!

Stoodyear
0

Det är talangjakt jag menar, funderar nu på ifall det är samma sak som 2årstest… Dom gör det när dom är två år iaf. Det är löshoppning som ingår, och så får man poäng på teknik och liknande. Jag tycker definitivt man ska löshoppa sina russ, det är en kul grej och russ behöver uppmärksammas inom hoppning mer än de gör idag! För vissa russ kan jäkla mig hoppa!

Tusen
0

Vi har varit på 3-årstest med vår uppfödning. Där skedde allt utan ryttare. Att kräva att en tvååring (och av en så långsamt växande ras som russet) ska hoppa hinder känns rätt onödigt. 2-åringar är ju långt borta från allt tävlande utom trav. Så då kan man gott vänta tills de blir 3 år. Tycker jag!Skrattande

Stoodyear
0

Tanken är mer kanske att man ska upptäcka talang lite tidigare och isf träna dem på något de är bra på? Så har jag förstått det, och varför skulle det vara onödigt att ta ut sin 2 åring på löshoppning? Det är inte speciellt ansträngande, utan jag ser det mest som en nyttig erfarenhet, och där man gör något annat än att visar upp Glad Tror variation är bra och många unghästar verkar tycka det är riktigt roligt!

silarp
0

ja…. jag läste igenom det där med 3 årstestet… det skadar säkert inte att löshoppa sin 2 åring ibland, men kanske man ska passa sig för att göra det för mycket såklart. Såsom ALL större påfrestning på en växande kropp. Dock har motion och lättare, enklare träning i lagom små doser förmodligen endast positiva effekter på ungponnys. (och andra hästar med för den delen…)

Jag har kört in min 2 åring, och ämnar fortsätta köra henne i liten skala under vår och sommaren, för motionens skull. Utöver detta brukar jag faktiskt löpträna med mina hästar, framförallt unghästarna, som man inte kan rida eller köra så mycket. Understryker här att jag EJ är maratonlöpare…. tyvärr….!;)

Det jag funderar över är om 2 åringarna BARA gör hoppdelen då eller? För det står ju något där om bruksprov, med ridning/körning oxå…. så man gör ingen komplett test då antar jag…

och det verkar vara stor tidspress oxå enligt vad dom framför i beskrivningen,,, är dom glada i att man kommer med 2 åringar då?
Finns ANDRA typer av löshoppningar eller bedömningar för 2 åringar, där man får utlåtande av domare? (förutom premiering då förståss…)

janehellen80
0

#98 Talangjakt som vi var på är bara för 2 åringar.. och det bedöms av en domare och man fick poäng.. det var bara löshoppning och inget exteriört..

Tyckte det var bra social träning inför  3 årstestet att göra detta m min 2 åring.. och vi träna henne m löshoppning endast 2 ggr…

silarp
0

ja.. det där lät rätt bra! det hade jag gärna hittat något sådant! … perfekt juh! inte jättemycket träning och poäng och domare… ! Ska jag se om jag kan hitta då…! Säg gärna till om ni ser något sådant!

MagganS-B
0

# 96 "2-åringar är ju långt borta från allt tävlande utom trav" ? Vad menar du? Dom flesta 2-åringar börjar inte tränas för trav förrän dom är minst 2,5 år, även om dom körs in tidigare, och det kan man ju göra med alla hästar…..Träning i egentlig mening på så unga russ kan straffa sig i längden, eftersom dom har växtperioder då och då…..

I den här tråden skulle det diskuteras priser på russ…..Starta gärna en tråd om 3-årstest!

Tusen
0

#101 Jag menar att du får inte tävla en 3-åring i annat än trav. Övriga grenar får vänta till 4-årssäsongen. En ponnytravare är ju 3 år då de får börja tävla.  Men tycker inte också du att något som händer om 2 år ligger längre bort än något som händer om 1 år?Flört

Russtoka
0

Jag håller med om att statusen på russen måste höjas. Och vi måste bredda oss. Jag försöker marknadsföra russet som liten brukshäst och då är det helt andra kategorier hästfolk som kommer med. Jag har nu lyckats få kontakt med ett par som är brukskörningsintresserade. Helt perfekt för deras lilla gård med ved och grönsaksodling.

Jag tar ett pris som kanske är lågt generellt sett, men högre än många russ som säljs.

http://www.youtube.com/watch?v=pUDZZ3LpGRw

janehellen80
0

#103  vad roligt.. jag fick förfrågan om jag å mitt russ ville hjälpa till att jobba i skogen.. självklart sa jag.. Ska bli kul å se hur det går..

silarp
0

jag tycker man får ganska mycket för pengarna när man köper russ.. i jämförelse med andra raser tex… welsh eller dyl. Stämpel eller mode… ?

har heller aldrig varit särskilt impad av russen förut,,, innan jag "bara skulle ha en snäll häst till ungarna"…. och den RÅKADE vara russ… (sen tyckte jag det var lite skojj att hon var efter en elithingst, så man kunde ta nått föl om man ville… inte visste jag att JAG skulle fastna så för UNGARNAS ponny, och 3 år senare ha avlat fram 2 -snart tre föl och köpt mig en EGEN russhingst!)

Man kan ju köpa en barnvänlig, jättelugn, jättesnäll, inkörd, mycket körd o riden ponnymärr på typ 8-10 år med schyssta 38-39 poäng som haft några föl, för mellan 8-10 000 på flera ställen… Tycker MINST 15000 vore rimligt… Högre poäng eller tävlad så skulle den stiga avsevärt.. .men det ser man inte jätteofta.

Men mycket ska vara "flashigt" nuförtiden… man ska marknadsföra med förförande bilder och showiga rörelser… tyvärr….

..hm.. .jag gör ett försök härintill…

Flört

amandahandersson
0

Som "ren" travmänniska och läsare av denna tråden, upplever jag faktiskt att en del tycker det är skamligt att russen används till trav och försöker dölja det. Travet är russets största användingsområde, var stolta över det och försök inte bara framhäva att "russet kan minsann göra annat också". Tycker också några har näst intill cynisk inställning!!! Russen har väl inte dåligt rykte, jag har aldrig hört någon säga någonting dåligt om ett russ.

Travfolket är russets största "publik". Kanske genom att få in dem mer intresserade av rasen russ, få folk intresserade av andra grenar, tror jag är det bästa ni kan göra. Att söka ny publik är ju också bra, det breddar, men det är svårare.

Ni ska veta att ponnytravet försöker, mixtrav och annat är på gång. Man rider ju också monté, många hoppar sina hästar. Kan ju säga att det inte var svårt att få såld min 11-åriga russvalack som barnponny (20.000:- fick vi för honom, visserligen med en del utrustning då).

Så att få travfolket med "allround" tror jag är russens bästa chans att visa upp sig. Travfolket om några vet hur russ fungerar och många är väl medvetna om att de kan användas till mer än trav. Ni vet, folk pratar och kommer alltid att göra det! En travtjej pratar vidare till sina kompisar… Och så går det vidare.

Russtoka
0

Jag är inte emot trav, tvärtom. och så tror jag de russ jag kört in ska kunna tränas och gå bra på travet också. Jag tror också "allround" är bra att visa. Russen själva älskar att jobba med olika saker, och anpassar sig mycket bra till de olika aktiviteterna.

silarp
0

inget ont om travet som sagt..-tvärtom! Ur MIN synvinkel, men jag har fått höra MÅÅÅNGA negativa kommentarer tyvärr… om både RUSS och TRAV (russ trav och allmänt bara TRAV), lägger själv inte så mycket vikt vid det, men många ridmänniskor anser att allt som heter TRAV är mindre värt, slit o släng och kan ingenting.

Det har jag fått höra flllleeeera gånger… så det vet jag. Men som sagt,,, man får välja själv hur mycket man vill HÖRA och hur mycket man vill BRY sig. Trav är stort, många russ är duktiga inom det oxå, och det borde väll tala sitt tydliga språk.

ett riktigt RUSS säger många, och syftar ofta till tempramentet, som då ofta liknas vid en åsnas. (inget ont om åsnor nu då, jag har granne med flera årsnor, och dom är ruggigt trevliga och underskattade…)

Det bästa man kan göra är nog att le, vinka och bevisa motsatsen!
:D

Kämpa på med det man tycker om, och som russen tycker om, då blir det nog allra bäst!

Stoodyear
0

Har samma uppfattning som 108#

MagganS-B
0

#107 + #108 Det finns s.k. "travstammade" russ och f.d. travande russ som är/blivit alldeles utmärkta kör- dressyr- och hoppruss! Likväl som det är tvärtom! Dom gillar det mesta som man gör med dom!

silarp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

japp! det gör dom!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.