Letar bra sadel till mitt russ!!
Vill köpa en beg men bra sadel till mitt russ.
Någon??

Vad är det för typ av sadel du letar? Pma gärna mig.
Spelar inte så stor roll vad det är för sort bara den sitter bra på hästen. Verkar inte finnas mycket som är bra till b-ponny..
#2 Ursäkta min fråga, men varför söker du en sadel på nätet? Eftersom det brukar vara svårt att hitta en bra sadel till russ (som du tydligen har upptäckt)så behöver man behöva pröva många olika sadlar för att kunna hitta någon som passar hyffsat bra. Russ har inte sadelvänliga ryggar och fastän de ser så olika ut så vet jag att det är toksvårt att hitta en välanpassad sadel till dessa godingar.
Varför inte kolla hammavid istället så har du möjlighet att prova sadeln innan köpet. Risken finns ju annars att du köper en sadel som du ändå inte kan använda.
#3 Jag förstår inte varför jag inte skulle kunna fråga efter sadel på ett russ-forum?? Jag har inga affärer med sadlar där jag bor och finns det någon som har en sadel som passat till russ är ju sannolikheten god att den även kan passa mitt russ?? De sadlar jag har i sadelkammaren är alla köpta genom nätet och passade bra till mina andra hästar. Naturligtvis hade jag rätt att skicka tillbaka dem om de inte passat.

Måste tippsa om Globus Esperanza! Har provat säkert närmare ett 10-tal sadlar och det är den enda som passar mitt russ. har 36 i bomvid på min sadel. Dock ganska svåra att få tag i begagnade tror jag :/
#4 Jag menar bara att om du vill köpa en sadel via nätet kan det kanske vara bra att tala om vilken bredd man vill ha och vilken sittsstorlek på sadeln man önskar. Då blir det mycket lättare. Självklart får man annonsera på nätet men russ ser ju inte likadana ut över ryggen så det är mer därför jag undrar.
Men detta är BARA en undran - inget annat.
#5 Tack för tipset!! Ska kolla upp det!
#6 Måste du läsa det här inlägget om du blir så irriterad??
#6 Jag är inte ett dugg irriterad. Är du det? På att jag frågar? Men visst kan jag lägga ner, men min avsikt var INTE att irritera varken dig eller någon annan. Sorry.
Jag har en hoppsadel till salu här i Finland som har suttit ¨på ett brett russ. Men är i TOPPENSKICK, inga som helst sorters skavanker på den. Kan inte använda den för att mitt nya russ är för smal för den. :/
/ Sabina
#7 vad vill du ha för typ av sadel? Vi har också¨sadlar till ev. försäljning men då du inte slrivit vilken storlek du vill ha är det svårt att veta vad du önskar.

Kan starkt rekommendera en Jensensadel modell exmoor. Görs efter egna mått och kan ändras i fall man byter häst. Hittade min begagnad och skickade sen in den för "tillpassning" och nu sitter den perfekt. Kolla in hemsidan www.jensensport.se
Tack för tips!! Ska kollas upp.

Jag valde en Maxam syntet för att den är så lätt. Hittade en begagnad på blocket för några år sen. Det fanns ett märke som hette Sigma och såg likadan ut. Den ligger bra på mina russ och man sitter bra i den tycker jag. Lite udda kanske av en sadelmakare att gilla en syntetsadel. Egentligen är min önskan att göra en bladsadel som passar russ, men det finns inga bommar, alla är till stor häst. Westernsadel i juniormodell skulle kunna vara ett alternativ, har sett en som hade tur att hitta en jättefin begagnad. De är lite för dyra att köpa ny för mig. Att göra en kan jag, men när jag ville köpa en bom från USA blev det inget av för frakten var så dyr.
Så bom finns att köpa i USA?? Jag ska ju dit i slutet på mars, jag kanske kan hitta en bom och ta med mig hem. Har du några adresser??

#11 Intressant, hur är kvalitén på dem sadlarna, de var ju inte särskilt dyra i nypris heller med tanke på att de måttbeställs?
Vi har Stubben Rex just nu på våra russ men de är mer mot hopp, brukar finnas en del begagnade sådana ute på annons.
//Cecilia

# 17 är supernöjd med kvalitén, känns som jag gjorde ett kanonköp.

#15 Ja, det kanske kan vara nåt. Så här ser bommen ut: http://www.ralide.com/store/product.php?productid=16146&cat=7&page=1
Och företagets adress är:
Ralide
A division of PI, Inc.
213 Dennis Street
Athens, TN 37303
Toll Free: 800-613-1486
Local: 423-745-6213 ext. 4271
Fax: 423-745-7039
www.ralide.com