Vad kan det vara?!
Min ponny (hingst på 2 år) har under en längre tid haft rikligt med mjäll, både i svans, man och päls. Det är inga små "mjäll-flagor", utan dom är ganska stora. Nu har han dessutom mitt på pannan små skorpor, ingenting som syns - men han blir lite irriterad när man tar bort dom. Samt att han fått lite mindre päls runt ganacherna ..
Jag kan inte se någonting krypa omkring heller ..
Är väldigt tacksam för svar!
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

kan det vara någon variant på "regnskållor"?
om man pillar bort,,, så växer det fram mer…
tror inte att det är sånna, min andra ponny hon fick sånna när hon var långhårig .. och dessa är inte alls likt dem ..

hm…. är nog någon pälsätare eller ohyra ändå eller skabb? de ser man ju inte,,,,, KAN det vara…?
vad kan man använda mot det? :o
skabb .. det vore ju för hemskt alltså.
Det är ju inte rätt tid att bada häst i denna kyla, men annars skulle jag rekommendera dig att bada honom i Hexocil och se om det hjälper.

nä,, badsäsongen är ju lliiite senare,, men min ardenner hade det på benen o i manen … stora flagor…. KAN vara så…. :S
Vår veterinär rekomenderade Switch-Pour-On. Man lägger bara en sträng längs ryggraden. Det funkar även på vintern om det skulle vara ngon typ av ohyra.
Fast jag tycker ändå att det låter som att hästen blivit fuktig under pälsen och därmed fått någon svampliknande utslag. lättast är då att klippa hästen och badda med något svampmedel.
kanske bäst att fråga någon veterinär som kan titta på flagorna och sen kanske ta något prov. Svårt att ge råd på nätet (och kanske inte det bästa heller.
)
Tycker bara det är så konstigt att det även är i svansen också ..
Får prova Hexocil sen när minusgraderna inte ligger på max längre.
men det positiva är att han verkar då inte ha några besvär av det, alltså inte någon klåda eller liknande. :)
skulle absolut tagit ut vet. om han hade besvär av det, men .. att ta ut distriktaren för 2000kr i endast reseersättning och dom konstaterar att det bara är fukt i pälsen som orsakat flagorna, så tänkte jag bara höra om någon annan varit med om liknande :)
läste någonstans också att unghästar ofta drabbas av löss, har som sagt aldrig sett något kryp .. men får dom flagor av dem?
#6, hade ardennern skabb, eller fotskabb?
Min shettis har nyligen haft svans, dock ska död hud falla bort också i samband med det. Borde fota så alla kunde få se hur det ser ut. Men finns iaf hur det såg ut till först på min blogg. Prensesblogg.blogspot.com
ta ut vet och ha den att kollas upp. Det är min rekommendation.
/ Sabina

skabb… fast på benen… ? fotskabb? vet ej… minns inte vad medlet hette heller… men det tog bort alltihop ganska fort iaf… rakade och behandlade med ngt som satt kvar som en "linda" runt foten… kleggigt va det,,, !
friesern kunde oxå ha sådant ibland, flagor och vita svamppryttlar… mysiska grejjer som inte gav svar om vetrinären odlade.. typ"svamp" kanske..! behandlade med ringormsmedel en gång, det tog bort det, men sen kom det tillbaka året därpå,,, då struntade jag i det.. och det försvann lika fort som det kom!
allt går kanske inte förklara…? Jag är själv lite exemmänniska, och jag bryr mig inte lika mycket längre.. ofta försvinner det innan jag hinner fundera på vad jag ska behandla med.
man kan vara allergisk mot så mycket nuförtiden!
#9, sånna där stora flagor är det inte .. och inget hår följer med. Utan är som mjäll liknande. Ska ta med kameran idag, och inhandla hexocil också ..
#10, ja, typ. Och om man behandlar där så kan skabben "rymma" upp till manen. läste att många kallblodiga raser kan få det :)
fungerar inte hexocil, så får vet. komma och ta hudcellsprov :)
Skabb är något helt annat, det kliar! Blir inte heller såna flagor. Om inte hästen kliar sig så är det säkert vare sig ohyra eller skabb. Experimentera inte med en massa konstiga medel, utan vänta och se när hästen fällt av vinterpälsen, hur det ser ut då. Människor kan få s.k. skorv i hårbotten och lite varstans, det är avdöda hudceller som inte släpper som dom skall…..
Var precis det jag också tänkte, men att bada med hexocil är ju inte så farligt heller. Kanske rent av är så att han har fått mjällsvampar ..

… min russmärr har ngn typ av hormonrubbningar när hon är dräktig, hon får såååån klåda, särskilt under manen på halsen.. har testat ALLT men det är verkligen INGENTING… vetrinären säger att det är troligt att det är ngn typ av rubbning i samband m dräktigheten. Om hon ska föla i maj brukar det komma i nov /dec, men nu ska hon föla i slutet av juni/början juli, har ännu inte sett något…. ta i trä!!!
KAN ju oxå vara ngn typ av fällning.. när dom fäller kan dom ju flaga o se heltrista ut.. han kanske har börjat?
Han fick dom i pälsen när det blev höst .. :)

Mitt russ har också stora mjäll men det är för han har exem (knottallergi) och det är tydligen vanligt med mjäll när dom har exem.
Skynda långsamt så går det fortare.

testa mjällshampo. det ska tydligen vara mycket bra för känslig och irriterad hud, oavsett om det är på människa eller häst. Vetrinären rekommenderade det innan man skulle behandla tex regnskållor, för att huden skulle "lugna" sig lite innan man satte in tex jodopaxblandning el vad det nu var…
testa! det är ju inte dyrt..! men vänta till det blir lite.. varmare!