Delad man ?
Ska ställa ut mitt russ för första gången i Mars.
Funderar nu på om russ ska visas med delad man?
Har bara ställt ut shettis förut och då har manen varit delad…
På russ brukar man inte dela på manen.
Inte dela på mannen (maken) heller!
Ok, tack för snabbt svar!
Följdfråga:
Får man dela på manen om man vill?

#2 Man delar aldrig manen på russ det är inte deras *grej* , jag har ju båder russ och shetland och jag delar på shetland men inte på russen utan där försöker jag få all man att ligga på en sida i stället :D
Men ni erfarna russ uppfödare hur gör ni om ni har ett russ som har manen på båda sidorna tofsar ni den då så att allt hamnar på en sida ?
Oki, tack för svaret.

Min valack har också väldigt mycket man (fast just nu håller den på att växa ut efter senaste exemen) och den är svår att få på en sida, det brukar funka i tio minuter eller så..
Skynda långsamt så går det fortare.

Våran åring hemma har tjock man och den delar sig och ligger helt naturligt med halva manen på var sida och då jag ev har tänkt ställa ut henne i år så var det därför jag undrade hur ni gör .

#7 Jag brukar "tofsa" mina russ som har manen på båda sidorna. Men har de väldigt riklig man kan man nog lika gärna ha den på båda. Det är väl egentligen för att dommarna ska kunna bedömma halsen vilket kanske blir svårare om det är man överallt.
Mina russ har en mindre eller en större tofs som hänger över på andra sidan. Men de har ju inte överdrivet mkt man ngn av dem.
När jag tvättar så kammar jag till den och sprutar lite manspray. Det brukar räcka över utställningen, bara kamma till lite innan.
Hingståringen däremot har manen på båda sidorna och den verkar växa kraftigt….

På de russ jag har som har "normal" man tofsar jag så allt ligger på samma sida.
Det enda russ jag delat manen på var Silverboy som, precis som Njord, hade värligt mycket, lång och tjock man.
Välj det alternativ som ser mest naturligt och snyggt ut!
Om din häst har väldigt tjock man, men inte så lång och naturligt delad. Så låt den ligga så. Annars kommer det bara se konstlat ut!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Monitas man ligger normalt på båda sidorna men till utställningar har vi den på en sida. Vi blöter hennes man och borstar den till den sida vi vill ha manen på. Därfeter lägger vi på en handduk som vi knyter på undersidan av halsen. Sen får manen torka så. Då ligger den kvar på det sättet minst ett dygn, ibland flera.
Monitas man är inte så lång men rätt tjock.

#11 ja eller så ska man kanske börja försöka få över manen på en sida alla redan nu när hon är så liten (fläta över den) tycker det är snyggare på russen också om manen ligger på en sidan :D konstigt eg då jag tycker shettisarna är snyggare när deras man ligger på båda sidorna :D