Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettefterlysningar
Läst 2597 ggr
[Russ-park]
0

Tack till alla !

Tack till alla där har bidraget til att komplettera historikken om ´Russ-travstjärnor´ genom tidarne …

Vi har nu koll på alla SM´er och andra med stor betydelse for travsporten sedan 1960

undantaget

Aramis - Derby 1966 + SM 1968 ( e Blixt 136 u Stella II SPR 309/55 )

så kom nu med i upploppet - vi ger inte upp !

Mvh. bj / dk

rebeccajansson
0

Varsegod. Kul att ens gamla böcker o tidningar har varit till nytta.

MagganS-B
0

Undrar om inte Ann-Mari Björkmarker har uppgifter om Aramis…..

[Russ-park]
0

Tack Maggan

Jag skrivar till Ann-Mari - följer alla spor !

Kanske du har något mera om Jocke ?

Mvh. Bjarne

MagganS-B
0

# 3 Jag sålde ju honom till Peter Pans ägare, Gun-Britt Hallberg när han var 2-3 år. Sen såldes han vidare till Janke Pettersson (Dahlén) och Elisabeth Engnes…..Tänk dig att det här är jättelänge sen och jag var bara 15-16 år när jag sålde honom…..

[Russ-park]
0

#4 ja - jag har densamma känsla när jag sittar och skrivar om ´de goda gamla tider`, men vi får göra det nu - annars försvinnar historikken - utti glömskans dimma.

Tack så mycket för din hjälp … hoppas du engång får tid till, att kopia från min sida. och skriva tillbaka det på svenska ?

Vikasstuteri
0

# 5 Har du mailadress så kan jag maila över en del kort på Aramis.

[Russ-park]
0

Va fint damsbro@dlgtele.dk

Tack så mycket !

Bjarne / dk

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Målet är nått - vi har nu koll på alla ´stjärnorne` och SM vinnarne sedan 1960 tack vara ett stort gemensamt samarbete.

Mera och flera sakor kan säkert bifogas och fell kan riktas - alla är velkomna till att skriva ´personliga` saker om de enskildte hästar / kuskar evt. bifoga flera av stor betydelse för historikken.

Man kan levande förestalla den sensation det var, att Vallakken Frej, som första russ, gik under 2,00 min/km - nästa blir väll när en russ går under 1.35 ?

Alla får självklart kopia från www.russ-park.dk / Russ trav-nyt / Russ-travstjerner !

På det sätt hoppas jag att den enestående historik om de unikke Svenska russ-travarne blir förvarat i all framtid.

Som kuriosum kan jag nämna att vi bara har en enda Dansk født russ under 2.00 - Dansk Mästare 2010 Atilla ( Champs Ellyseés ) 1.56,5 e Facio GRH 3 u Anita GR 7 - kusken är Erik Rasmussen, Skive dk ( foto )

Hälsning och tack till alla

bj / dk

[Russ-park]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

I min glädje över, att vi har hittat alla ´russ trav-stjärnor` vill jag medbringa Fiderussen til nästa sammenspell i ´De Vitten Spillemænd´ och då vil den vara att finde på voran repertoire framåt.

Rune Grundin som är kompositör på denna låt sajer:

… tilkom på Gotland i en ort som heter Fide och där fins en hästras som heter russ och det var hästerna som gav mig inspiration till låtan …

Ta´fram fiolen och dragspellet och spell med …

Kh gamla bj / dk