Inbjudan stamboksläsningsträff
Påminnelse!
Mälar-Russ inbjuder till träff i stamboksläsning
Tid och plats: Lördagen den 29 januari 2011, kl 11.00 på Svenska Russavelsföreningens kansli i Odensala, Märsta. Tanken med träffen är att vi samlas och pratar runt stamtavlor, stamböcker mm. Vilken nivå är lite beroende av vilka som anmäler sig. Exempel på frågeställningar kan vara vilket syfte har stamboken, hur är den uppbyggd och vilka uppgifter finns att finna i den? Vad är en hingstlinje och en stolinje? Finns det gemensamma nämnare i dessa?
Vi har på kansliet tillgång till alla delar av Riksstambok för russ, den danska och den finska stamboken samt pärmar över de registrerade russen, och kan med det som grund leta oss tillbaka genom härstamningarna på de flesta russ.
Föreningens stambokförare kommer att vara med och ha med sig sitt program där det går att beräkna inavelskoefficient.
Har ni önskemål om vad vi ska gå igenom är ni också välkomna att höra av er om det.
Kursledare är Svenska Russavelsföreningens registrator Liselotte Erixon.
Träffen är kostnadsfri för Mälar-russ medlemmar och föreningen bjuder på lunch och fika för dem som kommer.
Anmälan och förfrågningar sker till Liselotte Erixon, tel 070-370 24 14 eller e-post liselotte.erixon@telia.com senast den 26 januari.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Oj det skulle jag vilja gå på… Ska se om jag får med mig någon mer :) Vad kostar det om man inte är medlem?
//Mickan

Äsch jag blir medlem istället :)
//Mickan

Det där lät ju oerhört roligt!!! Synd bara att det är litet långt bort 
Vi har anmält oss!
Nu är vi nio stycken. Finns plats för fler!
Men du….vilken grej du kommit på här!!!
Wow alltså. synd det är så långt bort, man kanske kan få konsultera dej om vi kunde göra en resa till svraf:s kansli från Östruss?
OBS bara en "vild" tanke som for upp i mitt huvud
!
# 6 Inte jag, stulet från Föreningen Nordsvenska Hästen….
Kan ni inte sparka igång nåt liknande i Öst-Russ?

Det ska bli skoj med en dagsutflykt till Odensala. Ingår det en glutt på russinen i Pitan oxå?
# 8 Det vore kul tycker jag med, med utflykt och se russin!
# 8 & 9 Det beror välan på hur vetgiriga ni är om vi hinner se dem medan det är ljust. ANnars får vi väl ta en lunchpaus.
Hade varit kul… men för långt.. vore ngt för väst oxå :)
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 

Jag tycker det ska bli jättekul =)
//Mickan

# 13 Visst ska det bli så
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
Hur länge beräknar det hålla på?
# 14 Jag har inte planerat i detalj, men om vi börjar vid 11 och ska hinna med att äta lite och så, håller vi väl i alla fall på til 15-16 sisådär?
Vi får som sagt se hur vetgiriga ni är, och vad ni själva tycker.
# 7 Jo, det är ju en jättebra ide´
!
Tänkte det kunde varit kul med all information som finns på kansliet men det kanske fins på närmare håll? Det tål att undersökas.
Hoppas ni får en riktigt trevlig dag!

Skulle ju vara väldigt kul! Frågan är om jag kan ta mig dit…
# 17 Kan du ta dig till Märsta stn eller möjligen Knivsta, kan vi säkert fixa att någon hämtar dig.

# 17 Jag kanske plocka upp dig någon stans ?
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

#17 Eller så kan du lifta med Kajsa-B och mig? Vi åker Falun till Gävle på rv 80, sedan E4 till Uppsala.

Tyvärr är jag inbokad på annat (iof inte något tyvärr egentligeen men tyvärr för denna aktivitet) hade varit väldigt kul…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#20 Då åker ni ju faktiskt förbi mig om ni åker rv80! Då kan vi vara lite miljövänliga och jag behöver inte låna bil av föräldrarna
Tack för en mkt trevlig och givande träff, även om jag var tvungen att gå vid halvtid, Hoppas på flera :)
Tack Liselotte och alla andra som deltog i dag. Mycket trevligt. Nu kan vi alla stamböcker utantill. Ser fram mot nästa träff.
Och tack för gott fika och god mat.
Tack även från oss för trevlig och intressant dag. Maten och fikat var super!!! Katastrofbrädan var rolig och kusarna russkigt fina!
Nu har jag skrivit ned invavelskoefficienterna i mina listor, en kombination som jag trodde skulle vara för hög % blev helt ok. Man får ett helt annat perspektiv när man snabbt via ett program kan se siffror, utan att sitta med enorma stamtavlor på stora papper på golvet!

Det var jättetrevligt! Tack från mig också :)
//Mickan

Tack även från mig! Hemfärden gick bra, tre självmordsbenägna rådsjur som skuttade framför Subarun utanför Hofors klarade livhanken med ett -hårstrås marginal (jag visste inte att Kajsa hade så färgstarkt ordförråd!).
Jag har mailat stamtavlor i 7 led till de som ville ha såna; tyvärr var ju inte tekniken riktigt med mig så jag kunde inte printa ut under dagen som jag tänkt.
# 27 Tack Pernilla!
Jag vill även jag tacka Pernilla för stamtavlor. Tack !!
Tack själva!
Om ni vill skulle vi kunna göra en uppföljning då vi tittar vidare på något speciellt. Nu blev det lite spretigt, men återkom gärna med förslag om vad vi ni vill att vi ska jobba med, så kan vi planera in en återträff.