Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 6541 ggr
Tusen
0

Vad räknas som unghäst?

Hur gamla är hästar/ponnier som räknas som unghästar?

Finns det något allmänt eller beror det på vilken sport hästen pysslar med?

[cancan]
0

Inom ridningen kan man väll starta i unghäsklasser tills hästarna är 8..( eller var det 6) hrm.. Var nog för länge sen man sysslade med ridning..  Dom blir ju slutmätta när dom är 8 så….

Jag räknar mina som unghästar till 5-6 år.. Vet inte vad andra tycker och tänker Tungan ute

ryttarn
0

Jag räknar dom som unghästar till och med 5 års säsongen, sedan är dom veteraner ;) Men jag är ju numera ganska färjad av travet, så länge sedan jag höll på med ridning på något aktivt sätt men tror dom räknas som unghästar längre där.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

Jag räknar nog dem som unghästar tills 6 år(hela året som 6 åringar) , fast de kan ju fortfarande växa lite till annars hade man ju inte haft slutmäning vid 8 års ålder kan jag tro ;)

Sen är de lite för varje individ med en del är unghästar hela livet Cool(eller tror att de är de i alla fall)

Miica
0

Jag räknar dem som unghästar hela året de är fem. Men inom rindingen räknar jag dem hela året som sexåringar med:P

Det är tills de är sex år som de får starta i unghästklasser =)

amandahandersson
0

Hm, min "bebis" är visst 5 år nu…. Han var ju nyss 1….. Antar att han alltid kommer vara en bebis för mig… ;)

Men 5-års säsongen (i travets värld då) känns väl som sista unghästsäsongen. Egentligen nästan 4-års säsongen, beroende på när hästen kommit ut. Men 5-års säsongen i alla fall, sen är det vuxna ponnyer. I alla fall på pappret ;)