Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettföl
Läst 2980 ggr
bewundern
2011-01-23 00:44
0

Hantering om föl

Ska eventuelt  sköta om ett föl/unghäst hittar inga sidor där det står hur man sköter om ett föl.Är det typ som vanligt med en vuxen häst fast man inte rider den och så?

StuteriSolo
2011-01-23 09:49
0

Ja, skillnaden är väl att man hela tiden ska lära ett föl eller unghäst vad man förväntar sig av den

MagganS-B
2011-01-23 10:41
0

Social träning: Promenader, lyfta ben, bli borstad, bindas upp, inte bli rädd för saker mm. mm.

PernillaJ
2011-01-23 11:28
0

Om jag skulle be någon om hjälp att sköta mina föl/unghästar skulle jag som hästägare förvänta mig att den personen följde mina instruktioner. Så jag undrar, vad vill ägaren att du ska göra med fölet/unghästen?

Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet du har, men generellt skulle jag inte vilja att en ung oerfaren person hanterade mina föl eller unghästar - definitivt inte utan handledare. Jag tycker det är bättre om vuxna rutinerade personer jobbar med unghästar, och barn/ungdomar pysslar med och lär sig av de äldre uppfostrade hästarna. Inte minst ur säkerhetssynpunkt.

Här är ett lästips (länk).

MagganS-B
2011-01-23 16:08
0

# 3 Pernilla har helt rätt! Dessutom kan vi inte ge personliga råd till någon som är anonym…….det är  svårt, eftersom vi inte vet om det är barn eller vuxen!