Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 2957 ggr
[Croneld]
0

Vilka hingstar lämnar "smått"?

Om man har höga ston och vill försöka hålla nere höjden på avkommorna, så vill man ju välja en hingst som inte plussar på höjden på avkomman. Tips på sådan hingstar som lämnar "smått" i dubbel bemärkelse!

skott
0

Ernst Ronaldo  och Parat är ju lite mindre hingstar, men har inte så mkt koll på vad de har lämnat för höjder på sina avkommer.

christ
0

Vet inte vad Citrus har lämnat förrut men vår 2-års hingst är liten!Har inte mätt honom men uppskattar hans höjd till ca 112cm…

puckosbumbi
0

har själv två Kanel avkommor som är små (F 07 samt 98) och har sett två citurs avkommor (F 09 båda två) som båda var väldigt små.

StuteriSolo
0

Jupard lämnade inte eså stora avkommor, hans son kan ju vara ett alternativ.

Ofta är det kombinationen som avgör storleken, en del hingstar lämnar smått med en del ston och stort med andra. Man får kolla litet vakåt i stamtavlan också.

VeronicaP
0

Jag vet inte men jag har ju en efter Emanuel här hemma och han är ju inte så stor precis han är ca 118 cm 3 år i ¨år

kristina-axtorp
0

Det är nog så att Emanuel ger litet med några undantag. Med tanke på hans stam o helsyster är det märkligt. Diedre ger lika stort som hon själv.

Pernilla-N
0

Min 09 efter Emanuel är drygt 120 i manken nu och 125 över baken så jag tror inte att hon blir så liten. Mamman är 121 cm.

PernillaJ
0

Små godkända hingstar (mkh enligt hingstlistan):

Bloka Joker 620, 117 cm
Bonus 632, 120 cm
Brage 637, 120 cm
Fanér 553, 120 cm
Juventus 468, 120 cm
Kanalje 591, 119 cm
Ling 547, 120 cm
Manér KL 633, 120 cm
Primat G 444, 120 cm
Rubus 626, 119 cm
Stig-Helmer 461, 120 cm

rebeccajansson
0

Även om Juventus är liten så har vi hart 6 avkommor efter honom varav en var 132cm. Dom andra var 125-128.

Lena90
0

Min 2 års sto efter Citrus är rätt liten nu, runt 105 om jag skulle gissa, har inte mätt henne :)

Carpe diem!

PernillaJ
0

#9 Juventus pappa Göte 411 var ju en stor och rejäl hingst, kanske det som slog igenom. Fast generellt tror jag att mödernet påverkar storleken mer än fadershingsten.

En av de hingstar som borde kunna lämna måttlig storlek är Ling 547, eftersom han har en liten pappa (fast stor farfar, se Göte ovan) och litet möderne i flera generationer: mor Huberta 2495, 121 cm - mormor Bläsan 989, 115 cm - mormorsmor Älvan 559, 118 cm. (Dessutom är Ling en väldigt russig kille, och inte särskilt mycket använd.)

Litet möderne har även Bloka Joker 620: mor Skorveluva Blomlina 4486, 116,5 cm - mormor Bella Cikoria 2777, 118 cm - mormorsmor Balett 2475, 115 cm, osv.

Tusen
0

#11 Ligger mycket i det du säger. Stoet har nog en ganska stor betydelse. Och det finns alltid undantag.

[Tjiwi]
0

Det är nog svårt att generellt säga att en liten hingst ger små avkommor. Det beror ju på stoet också. Det bästa är ju om man har tillgång till hingstens avkommor och kan kolla höjden på dom.

Min Grus är liten men han har många stora (över 126) avkommor och även avkomma över 130, ett annat exempel är Grane 253 som inte var så stor men lämnade flera övervuxna avkommor,  bla en som var hela 137. Det var inte någon stor mamma på den, jag hade själv en avkomma till Grane som växte över, slutade på ca 133-134 och mamman till den var inte mer än 125.

[Croneld]
0

Ja, stoet har ju en del i det hela med, precis som i annat man tar i beräkning vid en parning.

Toffifee har lämnat tre stora avkommor runt 128 cm och en av dessa var med en hingst som var lite mindre i storlek, fast en avkomma blev bara 120 cm, och då med en stor hingst.  Men då kunde jag se att bakåt fanns det "smått" bakåt i leden.
Jag har ston som är höga och det ska bli intressant hur det slår ut på sikt.

Intressant attt läsa hur det slagit ut för er.

VeronicaP
0

Mary har ju lämnat en avkomma innan med Tomtebos Enoc G och han var 126 cm som 4 åring , därför blev jag lite förvånad över att Edwin inte är så stor , men han kanske växer jättemycket sen ;)

Mary själv är mätt till 127 cm några gånger men hade krympt till slutmätningen till ca 125 (tror jag det var)

Peppson
0

#4 Håller inte riktigt med om att Jupard inte lämnar stort. Jag har en valack e.Jupard och Rubina 3391 som är ca 133 cm. Han har även två helsystrar som är välväxta dock inte för stora.

StuteriSolo
0

Det är kombinationen som gör det Skrattande

Om man tittar bakåt på sina ston och bakåt på hingsten kan man få ett hum om hur det kan tänkas slå. I slutänden blir man alltid överraskad ändå Skrattande

Teja-Bea
0

#16 Ja vi hade fyra efter Jupard där tre av dem (med olika mödrar)  var +125cm och ganska grova.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[Justie]
0

Ekslätts Just Me e. Ernst Ronaldo ligger på 123 cm men han är inte slutmätt än.