Min Pärla är försvunnen!!!!
Hon rymde ut ur hagen igår tillsammans med sin polare sedan flera år tillbaka. Vienna är nu tillbaka, det var bara att hämta henne ute på vallen. Pärlan vägrade dock att fångas in och nu är hon borta sedan ett dygn….
Vi hoppades att hon skulle komma hem själv under natten men icke… Grejen är att jag är på Gotland å Snoffan är i djupa skogarna i Norrland. Vi hoppas att hon fortfarande är kvar på den halvön hon bor på men varför kommer hon inte hem?? Har hon fastnat ngnstans?? De är bara is runt om å en ganska eländig terräng å man ser ju bara det värsta framför sig…
Nu börjar vi en resa härifrån i em men är ju inte på plats däruppe förrän imorgon em, känns som en evighet. Men hur hittar man en försvunnen häst i de skogarna å med 1,5 m snö att pulsa i??
Börjar känna lite panik nu… Vill ju tro att hon har stenkoll å bara myser därute ngnstans men när man inte vet…
//M
Jisses! Vilken mardröm!
Vi håller tummarna för er att allt går bra och att Pärlan hittar tillbaka.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Mardröm är verkligen ordet.
Jag har själv varit i samma sits en gång då mina hästar blev skrämda och sprang rätt igenom staketet till sin hage, jag var inte hemma när det hände utan fann hagen tom när jag gick ut för att ta in hästarna då det börjat blåsa upp till snöstorm. Mina återfanns efter 4-5 timmars sökande i full snöstorm, springandes framför en snöplog på landsvägen 2-3 km hemifrån. Båda klarade sig utan men, trots att dom sprang oskodda på isig asfalt. Snacka om änglavakt!
Håller tummarna för att Pärlan också har det!

Nu är hon siktad välbehållen kl 12.10 ca 3 km hemifrån ute i skogen. Ex:et hade pulsat i 2h enkel resa i 1,5 m snö men han fick inte komma närmare än 100 m för då drog hon igen. Nu åker vi härifrån men är ju inte där förrän om ett dygn så vi kan väl bara hoppas att hon håller sig kvar där el tar sitt fönuft till fånga å går hem… Sen vet vi ju inte om hon vill bli infångad av oss heller… Å imorgon skall det tydligen börja snöa å då försvinner spåren efter henne…
Fortsättning följer…
//M
Skönt med ett livstecken i alla fall.

Håller tummar och tår för att detta skall gå bra….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Finns väl inte mycket mat när det är så mycket snö så mathink kanske lockar…..?
Usch så hemskt för er! Håller tummarna för att hon vill infångas.

Tack allihopa! Kan säga att de har provat med allt i matväg som de har orkat släpa med sig. Just nu ligger det ett morotsspår hemåt utlagt…
Nu kör vi mot båten…
//M
Ååå så hemskt för Er alla inblandade. Tummehållning att detta går vägen på enn bra sätt. <3 KRAM <3
testa att ta med an annan häst o locka henne med. Det brukar funka.

Aj, aj. Hoppas det går bra, det brukar det för det mesta göra. Hur gammal är Pärlan? Det verkar som hon vill bli vildhäst…
Men en annan häst att locka med är nog det bästa. Om hennes kompis är ridbar kan man ju rida intill och försöka få tag i henne eller locka med sig henne hem.

Vi har försökt med Vienna men hon är triangelmärkt och ur kondition och dessutom ev dräktig. Hon har kämpat tappert i snön men nu vill vi inte pressa henne mer… Vi får se hur det går imorgon. Landar i Nynäs nu och kör upp till Gävle där vi sover ett par timmar å sedan far vi vidare uppåt…
//M

Ni får väl låna nån snygg russkille 
Skönt att höra att hon synts till iaf :)
Hoppas nu att ni lyckas fånga henne!
Lycka till!
Jag vet inte alls om det finns någon möjlighet att fi in henne i någon fom av hage, trästaket, lada eller vad som i närheten.
Men att sätta upp en fåra med plaststaket (sådant där orange) och sedan fösa in (ev med hundar?) i fåran in till ett passande mindre område kanske vore en idé om det verkligen inte går på något annat vis.
Man får ju även tänka på att om man inte fungerar så blir de snarare mer "förvildade" än tama med tiden i.af.
Men ville hon inte ha kraftfoder då så skulle jag nog hellre lägga ut mat och vatten så hon mår bra i.af.
Lycka till med lilla pärlan!
Hakuna matata!

Lycka till, jag vet hur det känns! Vi hittade som tur var vår rymling, så jag hoppas det slutar lika lyckligt för dig!

#11 Pärlemo är nu 8 år, en mycket speciell dam. Jag är helt säker att du Marika är den enda som får tag på henne. Lycka till jag håller tummarna det vet du, och kör försiktigt. Kram.

Tack för alla tips och idéer!! Nu har vi ätit en snabb frukost i Gävle å sedan iväg igen. Hoppas att vägarna är bra, har dåliga däck… Benke (ex:et) har pratad med veterinär men för att kunna sedera på håll så måste man komma mkt närmare henne än vad de nu kunnat göra. Dessutom har hon ju vintertäcke med halvhals å då finns det ju inte mkt att sikta på. Hoppas att hon kommer till oss av sig självt…
Benke berättade just om en som sa att hennes häst just blev förvildad, det tog över 2 veckor med matspår å dylikt att få hem den hästen igen. Men jag är ganska envis å dotter likaså så är hon bara välbehållen ännu så hoppas jag att det löser sig smidigare än så…
Tyvärr är hon inte mkt för grabbar heller, man märker inte av brunst el ngt på henne om inte grabben står precis bredvid å hon är högbrunstig, men vem vet, alla sätt är ju bra utom de dåliga, så vi kanske får ta till det med. Om vi hittar ngn snygging här…
Carro bloggar även lite här: http://carolinestromberg.blogg.se/ när tid finnes…
//M

Nej urch vad hemskt att höra!
Vi håller alla tummar och hovar vi har att ni ska få tag på henne och skickar många styrke kramar till er!
/ Elin och Nokia

Urs va hemskt!!
Jag hörde igår att Pärlan var på rymmen! Hoppas hopppas hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga och kommer hem!!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

3h pulsande men inget resultat förutom trasiga lungor på mig själv. Det här är inget man ska göra med förkylning och hosta känner jag… Vi har gått hela vägen där hon syntes senast och ända tills vi såg i spåren att hon vänt. Vi det laget var det becksvart ute så det var inte läge att försöka följa några nya spår. Tyvärr så knallar det omkring en älgko med två kalvar i samma område så det är spår överallt. Med nysnö på så ser alla spår lika ut… Å klev man det minsta utanför de gamla spåren så sjönk man ner till midjan… Nu vet jag inte riktigt hur vi ska lägga upp det hela för området är ganska så stort. Kanske ska kolla med jaktlag, orienteringsklubbar, hemvärn, brukshundklubbar mm…

Blev dubbelt inlagt…
//M
finns det ingen form av spår/sök hundar i närheten som ni kan ta hjälp av?

Vet inte, funderar på det. Men de flesta går ju på människospår å blodspår… Men vi luskar lite på det oxå…

#Finns det ingen flygklubb i närheten så ni kan hyra en helikopter Det går fort att avsöka stora områden på lten tid
Lycka till
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Tyvärr är kassan extremt tom för tillfället. Nära och kära har skrapat ihop till vår resa hit just nu. Så hyra en helikopter har vi nog inte råd med hur gärna jag än skulle vilja… 
Har iaf fått tag på ett par gubbar ur ett jaktlag och orienteringsklubb som kommer hit vid 9-tiden imorgon… Ska ringa lite till nu…
//M

Finns det ingen med skoter som kan söka henne och mota henne hemåt? Då bör hon ju bli trött så någon kan fånga in henne sedan. Kan verka drastiskt men bättre än att svälta.
Hoppas det löser sig. Kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara.

Går inte att ta sig fram med skoter, vi har försökt. Det är för lös snö så den gick bara ner sig… 

Kolla med den närmaste flygklubben så att de i allafall kan hålla utkik det kan finnas nån snäll själ åxå som gör det gratis
Kontakta bytidningen och lokaltv så de går ut med försvinnandet Du får söka så många vägar det bara går
Fortsatt lycka till
Fy sjutton, men jag tycker de låter bra att kontakta brukshundklubbar me, även om hundarna inte hittar henne så får du ju ut ännu mer folk i skogen som kan leta.
Håller tummarna!

Morsan har kontaktat en flygklubb i närheten. Får se vad det ger…

Går det inte att låna några hästar och rida ut och leta eller är det för djup snö, kanske finns det nån ridskola eller dyl. Ett förslag från mig bara. Jag tror det ordnar sig men det är jättejobbigt just nu mest för er men även för oss som följer detta äventyr. Militären då???

För djup snö för att rida… Vi har tänkt på Hemvärnet men just nu avvaktar vi lite då det verkar som om de som kommer imorgon har bra känningar. Å så tyckte de att det hela lät lite "intressant" så det är ju bra. Får se om de kanske får tag i några fler, det äldre lokala har ju bra kontakter med de flesta runt omkring.
#34 Var någonstans uppåt i landet befinner ni er? Håller alla tummar jag har för att det går bra, kan inte släppa detta rikitgt.
ååh herregud va hemskt! hoppas allt ordnar sig igen!

Gud så hemskt! Håller verkligen alla tummar i världen för att hon ska komma hem.

Hon befinner sig i Värns, Kramfors. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=v%e4rns
Sågs senast (i tisdags kl 12.10) på vägen mot Trollbo i höjd med slutet av den stora myren. Stallet och "hemma" är ungefär där det står "Värns". Vi såg igår att hon vänt ca 200 m från huset vid Trollbo och sedan vet vi alltså inte då det går spår överallt där i skogen.
Nu inväntar vi vår förstärkning och hoppas på att detta är en bra dag. Är svårt att sova, ibland är man hoppfull å ibland ser man framför sig att hon är borta för alltid å att hon kommer att vara här som ngt slags russpöke för evigt… 
Nu fick vi just förstärkning av en man till som kan området, tack!!!

Nu har två gubbar gett sig iväg på skidor… "Vi är gamla fjälljägare så det här borde vi ju klara av. Vi ringer när vi hittat henne!" Sköna människor, hoppas det går bra för dem. 

Nu är skoter ute å far oxå. Han skall dock känna sig för vart han kan ta sig fram och sedan kanske ngn av oss skulle följa med honom på den om det är körbart… Så frustrerande å sitta här å vänta på besked. Känner att man inte har ro till det riktigt. Iofs är det bra med en "sambandscentral" men sekunderna går oerhört sakta…
Jag, dvs mamma och mormor, sitter här i Tyresö och känner mig hjälplös ,ivrigt väntande på nyheter från halvön utanför Docksta några mil söder om Örnsköldsvik, Detta som svar på en förfrågan ovan,
Kan inte fatta att sekunderna kan gå så långsamt och fort på samma gång, Är med gänget där uppe i varje sekund,
Usch! Vilken dramatik! Hoppas innerligt att hon kommer hem snart.
Men tänk så många snälla människor det finns. Det är så man blir tårögd då man läser hur folk ställer upp. Man blir glad av att höra att sånna människor fortfarande finns ibland oss. Gillar "skidgubbarnas" kommentar.
Hoppas verkligen att de finner henne.

Nu har Carro begett sig ut på Vienna på de vägar som är ridbara. Skoterförare på väg tillbaka för överläggning. De har sett spår men ingen Pärla… 

Nu har gubbsen gett sig ut igen. Hö är oxå medtaget för placering ngnstans. Polisen kan inte hjälpa till, de hänvisar till media. Lokaltidning är nu kontaktad, skall ringa radion oxå. Vi behöver ju folk för ev drev. Dock är det så fruktansvärt tungt att ta sig fram så jag vet inte vem som frivilligt skulle ställa upp på en sådan sak??
Pratade med helikopterförare men han ville ha 6000 kr å det har jag inte… 
Skänker oxå en tanke till min stackars sambo som är ensam kvar på gården därhemma och fick gå upp 04.00 imorse för att hinna med allt innan han började jobba. Till på köpet så fyller han år idag oxå å här sitter vi!! Kul födelsedag… 
Men usch, håller tummarna för att det går vägen!

NU ÄR HON SIKTAD IGEN VÄLBEHÅLLEN!! Hon tog en morot och en sockerbit men sedan stack hon igen. Det ver en av skidgubbarna som ringde å berättade det! Han sa att vi inte kunde ta oss dit så nu vet jag inte hur vi ska göra för här kan vi ju inte sitta!!
# 46 Lilla Pärlan, blir lite tjockt i halsen…
Jag hoppas verkligen ni finner ett sätt att fånga henne snart. Håller alla tummar jag har!!!

Fy vilken mardröm! Kan int annat göra än att säga att jag håller alla tummar och hoppas på det bästa! Tänker på er….
Jag skulle vända mig till ex.-vis Expressen, säkert betalar dom helikopter för storyn……Skönt att hon är välbehållen i alla fall, så småningom ger hon sig väl får vi hoppas. Vi håller tummarna!

Har folk bara skidor borde det ju gå, mycket bättre än att gå även om snön är tung, eller snöskor för den som har. Lägg ut hö i närheten av stallet så borde hon ju söka sig dit, finns väl inte mycket att äta nu.
Skynda långsamt så går det fortare.

En kompis till mig berättade att rädningsverkets räddningshundar är experter på sådant här. Hon har utbildat rädningshundar och flera gånger använt dom för att spåra och driva förymda hästar. Men man måste ringa rädningsverket och be om hjälp med hund…..
Håller alla tummar och tår….
Jerker Klang,

Expressen var kontaktade men inte intresserade. Lokaltidningen skulle skriva men NU STÅR DAMEN HEMMA I STALLET!! 

Mot slutet sprang 3 km på en väg i full kareta ca en halvtimme efter hon fått moroten och när skoterföraren insåg att han inte skulle hinna före henne innan E4an ringde han stallet närmast vägen och de kunde möta upp henne och fick då faktiskt tag i henne!! När vi kom dit så gick den stallgubben och skoterföraren på var sin sida om henne å ledde henne i täcket. När hon hörde vår bil så höll hon på att slå knut på sig själv vår älskade Snoffa!!! Hon var sjöblöt av svett å jättestressad! Å jisses vad mager hon var, det hade nog inte gått många dagar till därute när nu vädret skall bli sämre. Hon har verkligen slitit hund därute i djupsnön under dessa nästan 4 dygn. Antar att hon inte sovit mkt heller. Hon lugnade inte ner sig förrän hon kom in i lösdriften och vi hade fått in Vienna där oxå. Torra täcken å massor av mysig halm har hon nu iaf och när jag tittade till henne nyss så var blicken mkt mer sansad igen. Nu ska hon få hämta sig lite innan vi beger oss hem till ön igen.
Vill säga TACK till allt stöd vi fått! Å jättetack till den personen som erbjöd sig att får fram pengar till helikoptern tom!!! Å dessa gubbar som spårat hela dagen, vad hade vi gjort utan dem!!! Hur tackar man för sådant??!! Jag grät i deras armar när jag stod där med Pärlan…

Å vad glad jag blir över att Pärlan är hemma. Har följt dramat med en klump i halsen, det är så lätt hänt att en häst "smiter". Så skönt att allt har gått bra.
Jerker Klang,
Härligt att höra!! Har tänkt på detta hela tiden!
Underbart!!!
Och jag som är så blödig grät naturligtvis
när jag läste ditt inlägg. Så skönt att allt gick bra.

Vilken rysare Marika o Carro, skönt att det slutade lyckligt. Jag tror vi är rätt många som följt äventyret.
Dags att skriva en bok om Pärlan och hennes bravader. bestseller!!!
Underbart med lyckligt slut !

Härligt att det gått bra och tappert kämpat!

Ja, vi är många som följt dramat med fasa. Det är nog alla hästägares mardröm. Vila upp er nu allesammans!
Åh, vad skönt att hon är hemma 

Gud så skönt!!!
Trillar en tår här också. Hoppas nu hon repar sej och inte fått för stora psykiska och fysiska men.
Här föll en tår med! Så skönt att hon kom tillbaka!!!
Behöver jag säga ens hur jag mår! Varit orolig både för min dotter och dotterdotter likaväl som för vår älskade Pärla. Har inte ord nog att tacka alla som kämpat idag och alla som kommit med uppmuntrande inlägg. På mig själv flödade tårarna både när jag fick meddelandet att hon var infångad och levde om än mycket mager och sedan när jag läste alla nya inlägg. Tack alla underbara människor som stött och hjäpt oss.
Mamma/ mormor
Kunne inte somna - tänkte på Pärla - men kom i håg hon är russ och dermed härdig. Vilket lycklig avslut - 1000 tanker från Danmark.
bj / dk

Så underbart!

Skönt att höra att hon kommit tillbaka

Skönt att hon är tillbaka. Har också följt detta drama.

Skönt med ett Lyckligt slut

Nu har vi varit ute å pysslat om henne lite, bytt täcke gett lite gotta till dem båda. Hon ser ut som en superslimmad ponnytravare men med uppdragen buklinje. Grejen är att Pärlan inte brukar vara den där slimmade typen utan typ lite väl rund om magen om man säger så…
Så hon hade väl en del att ta av men kan tänka mig en ca 75 kg bort sedan vi såg henne sist. Carros pappa blev nästan rädd när han såg henne nu. Men känner vi henne rätt så hämtar hon sig ganska snart, får nog begränsa det hela lite när hon nu varit utan mat nu ett tag. Men det är skrämmande vad fort det går faktiskt med vikten. Iofs har hon ju pulsat snö oxå å det har ju krävt sitt förstås… Jag kan riktigt känna hur Pärlan säger: "-Där ser du, man ska äta mkt för man vet aldrig när man behöver det!!"
Lokaltidningen ringde upp å ville träffa Pärlan och hennes 3 hjältar. Det blev ju trots allt en solskenshistoria och de ville hylla gubbsens insatser lite, med all rätt tycker jag.
Jag ringde upp dem å sa det men de är ju lite norrländskt blyga så det tyckte att det väl räckte men att hon kom lyckligt hem… Så blygsamma så. Men de gick iaf med på å träffas igen så vi får se vad det blir…
Känner ett lugn i kroppen nu äntligen å tröttheten kommer smygande lite skönt… Är nog dags för soffan nu. Återigen TACK allihopa!!
//M & C OCH Snoffan
#69 En länk till artikeln sen kanske?

#69 Bara stressen hon utsatts för har säker krävt ett antal kilo också. Så skönt att det ordnade sej till det bästa! 
Härligt att allt gick bra.
Ta det lugnt nu och njut att ni alla mår bra
Skönt att höra att hon är hemma igen :)

Åh underbart!!
Lilla vackra Pärlan :D

Vad skönt att höra!
Vad skönt!
Jätteskönt måste det kännas för er! Född på Lojsta Hed, alltid vildhäst när man kommer lös……Loella var sån!

Vad skönt att hon kom hem igen och vad härligt att det finns så fina människor som hjälper till. Man blir rörd.

Gud vad skönt!!!! 
Så himla skönt! Ta hand om varandra nu, både 2-beningar och 4-beningar och sov riktigt gott!

Har följt händelseförloppet med stort intresse och tänkt mycket på er, undrat hur det skulle gå. Vad glad jag blev när jag läste ni hade fått tag i henne. Ett russ blir snabbt förvildad. Min Gaist vet jag har såna tendenser, skulle han komma lös här i närkesskogarna får vi också göra stora sök.
Lycka till i fortsättningen och ta väl hand om henne.
Gud va skönt att hon är välbehållen. Jag har varit alldeles föfärad när jag läst allt. Slutet gott allting gott :)

Ojojoj har läst hela tråden nu. Började med en känsla av fasa sedan sorg och sedan tillslut glädjetårar!!!
Tack och lov att hon lät sig infångas tillsut.
Hoppas det inte händer igen. / Åsa.

Jag har också följt dramat och glädjetårarna kom när hon var hemma igen!
Så himla skönt att mardrömmen är över för er!!!!!! 
Alla ord känns så fjuttiga men ett kan kanske kan beskriva liite:
UNDERBART!
Vilken skräck o fasa detta måste varit för Er alla. Lycka Till nu med PÄRLAN!
Vad skönt att ni fick tillbaka henne! 

Lite eftersnack… Tidningen var här igår, kommer ut ngt på måndag. Vet inte om det kommer ngt på webben men det är isf www.allehanda.se.
Pärlan är sig helt vanliga superotåliga jag. Tycker inte om att hon inte få gå ut i hagen utan vackert får stå kvar i lösdriften så att vi är säkra på att få med oss henne hem imorgon. Men det går att springa i lösdriften oxå och det gör hon + bock å bus. 
Idag är det -23 grader å en fullständigt bländande natur här uppe för oss söderbor. Har försök fota lite men det gör sig inte riktigt rättvisa, är för dålig med kameran.
Bifogar lite bilder, denna är på Pärlan å hennes hjältar. Yngre skidåkarbror Sten längst fram, sedan skoterförare Jacke och längst bak äldre skidåkarbror Åke. Carro håller i kameran.

Jag tycker ni har varit med om tillräckligt mycke nu. Ses snart (i sommar) och du kör försiktigt det är isgata på vägarna. Ta gärna med dig hjältarna hem!!!!!

Haha, nu har hjulen låst sig på transporten oxå… Bägge fram så vid macken gav jag upp för det rök ju om däcken. Raggade tag i en stackars dansk tradarchaffis som försökte få loss dem med slägga men icke. Så kan du inte åka sa han (skulle på ett sista pass till tränaren + hämta vagnen och selen) så han tog hel sonika bort bägge framhjulen å så blev boggin enaxlad, tjoflöjt! Men så kan jag ju inte åka tillbaka till ön imorgon…
Nu fick vi återigen hjälp av hyggliga lokalbor i form av en snäll mack som låter släpet stå i deras varma tvätthall under natten. Carros farsa har legat en dryg timma under släpet och meckat (jag oxå) å nu hoppas vi att jag kommer hem iaf efter lite tinande i hallen under natten…
Varför ska det flyta på om det inte behöver… 
# det löser sig säkert m transporten.. skönt att pärla e hemma iallafall…
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Happy ending - kan vi inte få för myckat av.
När man , som Danskar ser detta ( underbara ) vilda landskabet, förstår man vilka svårigheter det ger att leta upp en lilla häst !
Vi önskar lycka framåt …
bj / dk

Jösses vilken tuff liten dam Pärlan är ändå! Hoppas att ni kan få lite lugn och ro nu!