Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 2553 ggr
karisma
0

Treårstest & Championat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Öppnar en ny tråd för detta Här kan vi diskutera  ämnet.

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Reko
0

Nicket silarp undrar lite om löshoppningar och treårstest i en annan tråd. Inför den treårstest jag deltog i hade jag tränat löshoppning arrangerat av Skaraborgs Ponnyavel. Träningen avslutades med en bedömning av en domare vill jag minnas. http://www.skaraborgsponnyavel.se/ href="http://www.skaraborgsponnyavel.se/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">länk

karisma
0

Hantera inlägg Namn: 1 test ponny.jpg Typ: JPEG-bild Storlek: 373,75 kB Visa bild

Det finns ingen 2-årstest men en del klubbar arrangerar talangjakt för 2-åringar som går samtidigt med 3-årstesten

Gå in på SPAFs hemsida under länkar här ovan sedan till ungponnygruppen längst ner på sidan

Sedan kan du där läsa om 3-årstest kvaliten och olika chapionat

Jag är så dålig på att länka så ni får leta er fram

Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  

#94Bild på Snuttegos

Snuttegos

11-01-10
14:07

Hantera inlägg

http://www.ungponny.se/ Där kan man läsa en del!

#95Bild på Stoodyear

Stoodyear

11-01-10
14:40

Hantera inlägg

Det är talangjakt jag menar, funderar nu på ifall det är samma sak som 2årstest… Dom gör det när dom är två år iaf. Det är löshoppning som ingår, och så får man poäng på teknik och liknande. Jag tycker definitivt man ska löshoppa sina russ, det är en kul grej och russ behöver uppmärksammas inom hoppning mer än de gör idag! För vissa russ kan jäkla mig hoppa!

#96Bild på Tusen

Tusen

11-01-10
14:47

Hantera inlägg

Vi har varit på 3-årstest med vår uppfödning. Där skedde allt utan ryttare. Att kräva att en tvååring (och av en så långsamt växande ras som russet) ska hoppa hinder känns rätt onödigt. 2-åringar är ju långt borta från allt tävlande utom trav. Så då kan man gott vänta tills de blir 3 år. Tycker jag!Skrattande

#97Bild på Stoodyear

Stoodyear

11-01-10
14:56

Hantera inlägg

Tanken är mer kanske att man ska upptäcka talang lite tidigare och isf träna dem på något de är bra på? Så har jag förstått det, och varför skulle det vara onödigt att ta ut sin 2 åring på löshoppning? Det är inte speciellt ansträngande, utan jag ser det mest som en nyttig erfarenhet, och där man gör något annat än att visar upp Glad Tror variation är bra och många unghästar verkar tycka det är riktigt roligt!

#98Bild på silarp

silarp

11-01-10
16:20

Hantera inlägg

ja…. jag läste igenom det där med 3 årstestet… det skadar säkert inte att löshoppa sin 2 åring ibland, men kanske man ska passa sig för att göra det för mycket såklart. Såsom ALL större påfrestning på en växande kropp. Dock har motion och lättare, enklare träning i lagom små doser förmodligen endast positiva effekter på ungponnys. (och andra hästar med för den delen…)

Jag har kört in min 2 åring, och ämnar fortsätta köra henne i liten skala under vår och sommaren, för motionens skull. Utöver detta brukar jag faktiskt löpträna med mina hästar, framförallt unghästarna, som man inte kan rida eller köra så mycket. Understryker här att jag EJ är maratonlöpare…. tyvärr….!;)

Det jag funderar över är om 2 åringarna BARA gör hoppdelen då eller? För det står ju något där om bruksprov, med ridning/körning oxå…. så man gör ingen komplett test då antar jag…

och det verkar vara stor tidspress oxå enligt vad dom framför i beskrivningen,,, är dom glada i att man kommer med 2 åringar då?
Finns ANDRA typer av löshoppningar eller bedömningar för 2 åringar, där man får utlåtande av domare? (förutom premiering då förståss…)

#99Bild på janehellen80

janehellen80

11-01-10
17:34

Hantera inlägg

#98 Talangjakt som vi var på är bara för 2 åringar.. och det bedöms av en domare och man fick poäng.. det var bara löshoppning och inget exteriört..

Tyckte det var bra social träning inför  3 årstestet att göra detta m min 2 åring.. och vi träna henne m löshoppning endast 2 ggr…

#100Bild på silarp

silarp

11-01-10
17:45

Hantera inlägg

ja.. det där lät rätt bra! det hade jag gärna hittat något sådant! … perfekt juh! inte jättemycket träning och poäng och domare… ! Ska jag se om jag kan hitta då…! Säg gärna till om ni ser något sådant!

#101Bild på MagganS-B

MagganS-B

11-01-10
18:32

Hantera inlägg

# 96 "2-åringar är ju långt borta från allt tävlande utom trav" ? Vad menar du? Dom flesta 2-åringar börjar inte tränas för trav förrän dom är minst 2,5 år, även om dom körs in tidigare, och det kan man ju göra med alla hästar…..Träning i egentlig mening på så unga russ kan straffa sig i längden, eftersom dom har växtperioder då och då…..

I den här tråden skulle det diskuteras priser på russ…..Starta gärna en tråd om 3-årstest!

#102Bild på Tusen

Tusen

11-01-11
10:57

Maggan S-B, Medarbetare på gotlandsruss.ifokus

***Livet fick en skjuts när vi skaffa russ***

~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Gurkane
0

Har en 3 årig  russ valack: Det skulle vara kul att visa honom på 3-års test.

Får man själv väja visningsplats? Var hittar jag de olika platserna för år 2011? (Hittat 2010 års visningsplatser).

Om jag förstår rätt är det vanlig exteriör bedömning, löshoppning och visning i galopp i frihet som bedöms, stämmer det?

Reko
0

#3 Har du hittat förra årets visningsplatser hittar du säkert årets platser också, när det är klart var det blir. Var du vill visa väljer du själv.

Du har alldeles klart för dig vilka delar som ingår.