Hur höga är era ettåringar ?

Marilla Skott 1åring E KorsnäsBrådis U Martisse 122cm hög (stor)

MIna 1åringar E Brådis har känts stora Skott`s Diablo ca 120cm

#0 Känns lagom tycker jag.

Min vackra bebis Qveiars Frostvind e: Greger Gross 572 u: Imma Vips 4065 uppskattar jag till ca 115-120 cm.
Har tyvärr ingen bild här på honom, sladden till mobilen ligger i bilen.
# 4 Eragon o Dallas är lika höga i manken då, men Dallas var 119 över baken när vi mätte i lördags när vi hämtade hem från betet.
Jag tror nog att Dallas hälsar till Eragon och tackar för en trevlig vår och sommar ihop !
Kanske dom ses på någon bana i framtiden.

# 7 Stilig kille !
# 7 Det var en välutvecklad kille, det!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#7 Otroligt fin!

#18 Håller till 100% med dig…..
Min ettåring går fortfarande på hingstbetet, kommer nog hem till veckan.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag blir ju sugen på att mäta mina. skall se om jag hinner ner o göra de nu strax ;) Tror ju resultet kommer variera kraftigt mellan de två :P
#21 Min plan är densamma för Eragon. Jag skyndar gärna långsamt.
Han har endast haft träns på sig och håller på att lära sig att ledas i det, stanna på kommando och även gå framåt på kommando. Sen det vanliga med att stå på stallgången, borsta och lyfta fötterna.
När han känns säker på det så ska jag börja promenera med sele på, och sen som #21, börja tömköra i vinter.
Haha jag mätte mina idag!
Min ena ettåring (Född i juli 09) är unegfär 102 cm i mankhöjd och 105 på rumpan!! :P
Den andra damen är född tidigare på året och va ca 115 i mankhöjd o 118 på rumpan! =)
Lite skillnad iaf :D
Jag bestämde mig endast för att sätta i vagn eftersom att han var så otroligt snäll att tömköra och förstod allting som det innebar. han hade blivit tömkörd innan han kom till mig så ser absolut ingenting negativt i att han får lulla runt med vagnen, snarare tvärt om.
sen kör jag inte särskillt långt, vill bara att han ska få känna på hur det är och han tycker ju dessutom att det är roligt. Sen är det inte varje dag, utan snarare högst 1 gång per vecka.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

mine 2 russ
Isabella (e. Russack u Hellestruplunds Ene) er 122 cm
Iruss (e. Russack u Rucia e. Jupard) er 122 cm
#25 Du behöver inte ursäkta dig. Var och en gör vad den anser bäst för sin ponny och dessutom utveckas de olika fort. Att tömköras och ev dra en lätt sulky är inte jobbigare än att gå i grimma om ponnyn förstått vad tömtagen betyder. Sen ska man vara försiktig med att belasta växande kroppar. Men det är en annan sak.

Livis är inte så stor, 112 cm så där.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Bloka Jokers son Bloka Hamilton är 119 - 120 cm i mankhöjd. Verkar vara många som ligger ung på den storleken.
rebb var på rådgivande unghingstbedömning den 16/10 och fick fina lovord av Kurt : )

#35 vad brun han va långt ner på benen i den där lurviga kostymen! Ser nästan ut som han har svarta kotor som tecken =D

Tror Eros är strax över 120cm….Har inte mätt honom då han har fått gått ute dygnet runt igen när det är så fint väder. :)
Bilden är från idag
#36 Ja det har du rätt i, det har jag faktiskt inte tänkt på
I hans pass borde kanske stå brun med svarta kotor !

iiiihh!!! kul att se Hallon här! längtar!! 

Fridha är ca 118-119… trodde hon var liten, men det verkar vara ganska normalt ser jag här ovan!
#46 Han har ju blivit en stor pojke nu. 
# 47 Ja han har vuxit och utvecklats mycket sedan han kom hem från Eskilstuna. 

Våran Isilon Manwë mätte jag idag till 120, ganska stor och rejäl grabb.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Vi mätte Rebb med en tumstock, ca 123-124 i manken ..
kände bara hur nervös jag blev, kanske även han blir en sådan som växer över …
#52 Vad fin han var! :)
Ne .. jag hoppas då verkligen inte det .. pappa Timon är ju inte särskillt stor, 121 cm .. Rebina har jag faktiskt ingen aning om hur stor hon är. Men han kanske har haft sin rejäla växtperiod redan, och bara växer någon cm till .. :)

russ som växer över… blir dom godkända som avelshingstar? Hur blir det med stona? Avlar man på "för stora" russ? Hur ÄR det och hur TÄNKER man?
/novis…
godkända som avelshingstar kan dom ju inte bli .. eftersom att rasen bara får bli 130 cm hög .. stona blir ju inte heller godkända att använda i avel, av samma anledning.
det är så jag förstått det i alla fall.
sen är det väl så att deras avkommor i sin tur inte heller får godkännas ?! ..

aha! nä, jag tänkte nästan så oxå.. .att så BORDE det ju vara.. .men man har ju sett lite sånt… på nätet…..
så jag undrade hur det EGENTLIGEN är…!
#56 de kanske inte har växt över som treåringar och därav blir godkända (iaf stona) sen kan de ju växa över senare tyvärr.

hmmm… ja, det förståss… men är det själva 3 årsmätningen som gills då? Och om man gör såndär slutmätning sedan när dom är typ 8 (eller vad det nu är för ålder…) och dom visar sig ligga typ 2-3 cm över…?
Nåja, det blir nog inte ett problem för mej, så jag kanske kan släppa det, men det är kul att känna till lite om det…!
Det är väll inget som säger att man inte kan avla på ett övervuxet russ.. Det är inte sagt att avkomman kommer att bli stor.. Man kan ju välja en mindre hingst som man vet har lämnat ''små'' avkommor över lag…
precis, som #59 skriver är det ju inte så att man inte får eller kan avla på övervuxna russ .. går ju alldeles utmärkt om man endast tänkt att använda dom som tävlingsindivider!
var lite det jag syftade på när jag skrev mitt inlägg också .. utställning, avelsvärdering m.m är ju uteslutet, men på tävlingssidan är det ju bara köra på! eller om man bara vill ha en fin häst att ha att rida och köra med hemma : )
Starta gärna en egen tråd om övervuxna russ ! Denna handlar om mankhöjden på våra 09:or !
är 122cm hög E korsnäs Brådis U Martisse