Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1572 ggr
MagganS-B
0

Ni kollar väl era stängsel så här års?

Återigen en olycka med ihjälkörda hästar som smitit ut (antagligen)……Läs här!

Riktigt ruskigt! Den här årstiden är det svårt att hålla el i stängslen……

ryttarn
0

Använder Polarband i Palles hage, han har inte rymt en enda gång sedan jag satte upp det. Innan dess var det en annan historia…..

Hadde jag råd skulle jag ha polarband i samtliga hagar…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Faradiba
0

Jag hemmasnickrade "polarband". Har inga hästar ute efter det…

savrarpstuteri
0

……här spelar det för närvarande ingen roll vad vi har för elband för inte ett endaste stängsel syns bakom snövallarna upp mot vägarna….Rynkar på näsan.

Peppar, peppar….alla hästar är hitintills rätt sida staketet Glad!

VeronicaP
0

Först måste man ha ström på gården innan man kan få ström i hagarna ;) just nu ligger inte EON högt i kurs hos mig , än en gång har vi haft strömavbrott idag försvann det vid 10 tiden och kom tillbaka vid 11 tiden , så Spidde fick vara inne hela dagen då han rymmer så fort de inte är ström i trådarna i hans hage.

Stona har kanon ström och hingstarnas hage har jag trästaket så det är rätt skönt för även om strömmen går så stannar de  kvar i hagen

[Tjiwi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Känner som du för elbolagen….vi har strömlöst flera ggr per vecka! Allt från någon timme till uppåt åtta timmar varje gång-hopplöst!

Här är det så mycket snö över staketen att det inte går fram någon el i dom så det är inget på nu. Har ju bara två i varje hage och ingen är rymningsbenägen. Så jag hoppas och tror att mina stannar i sina hagar.

StuteriSolo
0

Jag har polarband i vinterhagarna, finns inget annat på kartan. Förra vintern var staketen helt översnöade till slut, men hästarna ger sig inte gärna ut i snö som är lika djup som de är höga.

[Croneld]
0

Jag fixade till en hage i hagen som vinterhage, tillräckligt stor, den ligger mitt i hagen runt en kulle med träd och där har jag vindskyddet med. Fördelen är att det inte plogas upp vallar runt hagen när den inte ligger längs vägen. Skulle hästarna komma ut så hamnar de i den andra hagen.

Jag blev galen när Tigerlija var liten för hon testade staketet jämt och kröp ut så fort det svajade med el.

Nackdelen är att snöar det för mkt och blåser igen så blir det svårt att pulsa sig fram för att komma in till stallet med dem när man ska göra ngt. Fast vid huset så kommer jag åt hagen lätt och kan ge dem vatten.

juliapettersson
0

Gick och skottade runt hela vinterhagen förra veckan för att få fram undre tråden. PUST, nu kan snön försvinna tack…

garrilina
0

Spelar ingen roll Obestämd så mycket snö så att våra höga trästaket knappt syns  och mot vägen är vallen t.o.m högre. Men de går enbart där vi skottat i hagarna, en del av snön är inkörd i dessa då det inte längre finns någonstans att lägga på gården.

hannibal-roll
0

Här är det hopplöst mycket snö, staketen har inte synts på länge. Men nu har det töat ett par dagar och tyvärr är mycket sönder. Har en bit av hagen som ligger ut till landsvägen, den är helt sönderkörd av snöplogen, som tur är går dom inte i den delen av hagen nu. El i tråden går inte att få (utan att sätta upp "polarband"), men så länge det är mat i hagen är mina inte intresserade av att bege sig någon annan stans :)

bea28
0

Vi får skotta längs staketen efter varje snöfall, annars snöar den översta tråden över. Turligt nog är majoriteten av våra hästar så fega när det gäller elstängsel. Den här vintern har vi bara haft en rymning, och då berodde det på bråk i hagen,  inte på grund av snön :)

alpros
0

Jajamensan! Två jordspett nerdragna i jordkällegolvet. Spetten hamrade jag ner i nivå med magman. Dem går aldrig att få upp igen. Fniss.

Blokaruss
0

Jag har samma problem som många andra - snön! Vi har ju hästarna gående uppe på ca 60 -70 cm packad snö och staketen är bara synliga till hälften. Vi har inte en chans att skotta runt några hagar  - de är alldeles för stora! Som tur är går de så att säga med massor av snö runtom - de hamnar i andra hagar med snö långt över magen på dem om de skulle försöka rymma.

Hur kan Polarband fungera i sådana sammanhang? Om de gör det blir jag glad - men jag fattar bara inte hur? Vi har rena ståltrådar och även elband blandat - minst fem trådar, på trästolpar samt ca 20 meter jordning (under snön). Men nu när det mesta ligger begravt och hästarna traskar ovanpå ett lager snö så verkar det hela inte fungera speciellt bra.

Vi funderar på att koppla bort allt utom en kort repa mellan hagarna där ston och hingstar går och där se till att vi får på ström om vi kan lyckas för att upprätthålla respekten för trådarna. Det är där de går på trådarna då vi har en utfodringsgång och vi spiller en del hö där.

Det var lite kul att se när ungstona fick för sig att ta en lite promenad rakt ut i hagen - det såg väl trevligt ut på håll med härlig vit snö - men när de upptäckte att snön var ca en meter djup så blev det en kort promenad! Snabbt tillbaka till de upptrampade stigarna - hjälp vad jobbigt de hade! Jag skrattade gott!

StuteriSolo
0

i polarbanden har man jord i ena sidan av banden och plus i den andra, så när hästen tar i bandet är det alltid väljordat. Förra vintern funkade banden hela tiden, utom när det vid ett tillfälle var flera cm blötsnö på banden, då blir ju allt strömförande. Hästarna har dock sådan respekt för staketet att de inte gärna går nära. Och när det är närmare 1,50 m med snö utanför de upptrampade stigarna känns det inte så akut att hästarna ska försöka rymma…

Även om ett eller två band är helt nersnöade är det ändå bra med ström i det som är kvar ovanför snön, och vid grinden är det bra kräm i alla tre banden, en toppenlösning om man bor i trakter med vinter varje år

Faradiba
0

#12 Jordspett i jordkällaren…. DET måste jag ju prova….. Skrattande