Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 6280 ggr
juliapettersson
0

Vilket strömedel?

Skulle behöva tips angående vad jag ska strö med i mina boxar.

Vi har ett utestall med betonggolv och små boxar. Är fruktansvärt less på spån. Svårmockat på vintern eftersom det fryser och blir till klumpar överallt. Ofräscht året runt hur noga man än mockar… Enda positiva är att det har tagit liten plats på dyngstacken, eftersom vi har svårt att göra oss av med det.

Har hört mycket positivt om spånpellets. Vad är skillnaden mot halmpellets? Är detta mer ekonomiskt än spån?

Hur funkar det med bädd egentligen? Jag tycker att det stinker amoniak som det är nu. Är bädd något som passar i små boxar, går det att göra på vintern?

Jag vill veta allt! Cool

Mixie
0

Torv :) Blanda med halm eller spån på vintern så fryser det inte! Lätt att mocka och ekonomiskt+liten dyngstack :)

//Mickan

palomia
0

Torv går jättebra att göra bädd i stort som litet utrymme.

Torvmix på vintern fryser inte. Luktar inget och liten gödselstack.

Mycket bättre än halm t.e.x i hygieniskt syfte också för hästarna.

Tusen
0

Vi har torv och då det blir riktigt kallt blandar vi själva i lite spån. (det blir billigare så än att köpa torvmix)

Det bästa med torven är att man får bort amoniaklukten och gör man bädd mockar man bara bort bajset. Torven neutraliserar amoniaken på något sätt så all doft försvinner och urinen blir mer som fukt. Och fukten i torven är något positivt.Glad

Dessutom tar gödslet ännu mindre plats och behövver inte ens brinna. Bara att häva ut i rabbaterna eller på åkern direkt. Jippi!!!

hermitage
0

har okså torv tycker det är mycket bättre än spån

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Carpedium
0

Vi kör också med torv och har bädd till hästarna.

MagganS-B
0

Vi har spån och ibland halm ovanpå. Håller med om att torv är superbra!

linnri
0

vi har senaste tiden användt oss av hampa, och blandat det med spån. hampan gör att det suger upp extra mycket, och gör det hela mycket drygare.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

mallan-nog
0

Vi har spånpellets på jobbet och vi använde även det när jag jobbade i USA. Spånpelletsen är väldigt lättmockad, så länge man inte har en häst som drar runt allt i boxen extremt mycket.

Jag tycker att spånpelletsen har lite samma egenskaper som torven, då det bli väldigt lite förrutom skiten man behöver mocka ut. Pisset hamnar typ som en klump på samma ställe. Men det går åt väldigt mycket när man fyller upp första gången, därefter går det inte alls åt mycket.

Vi gjorde en jämförelse mellan två hästar på jobbet, den ena med spån och den andra med spånpellets. Då blev det mer ekonomiskt för den med spånpellets, men eftersom man måsta fylla på så mycket i börjar tar det ett tag innan spånet kommer ikapp och om pelletsen.

VIKTIGT med pelletsen är att man vattnar den ordentligt. I USA hade vi några hästar som fick kolik då de åt utav spånpelletsen och de svällde sewdan upp i magen på dem.

alpros
0

#7 Hampa var något nytt för mig. Intressant. Var köper du hampan någonstans och vad ligger priset på?

PernillaJ
0

#9 Jag har sett balar med hampströ på Granngården, kostade 149 kr om jag inte missminner mig. Samma storlek på balen som kutterspånsbalarna (de kostade i samma butik 99 kr).

I mina boxar är det torvströ i botten, sedan kutterspån överst. I lösdrifterna är det torv.

Hästar verkar gilla boxar strödda med halm, jag har för mig det finns undersökningar om hästars sovvanor som visar att hästar ligger ner och vilar mest i boxar tjockt strödda med halm. Mysigt oxå när de kan knapra på bädden. Men dels kan bra halm vara svårt att få tag i här, dels avskyr jag att mocka halmade boxar (tycker bara det trasslar)… så det går bort.

[cancan]
0

Jag föredrar halm, men har nu spån till mina hästar..

Har inte hunnit få upp halmen jag beställt innan snön kom.. och nu kommer man inte upp med traktor, så dom får snällt stå på spån…..

hannibal-roll
0

Just nu strör jag med finhackad halm. Funkar hur bra som helst, även nu när det är riktigt kallt. Kommer förpackat i samma sorts balar som ex. spån.

Strödde med halm innan, men min ena häst  får lätt problem med hosta så det var otroligt svårt att få halm med tillräckligt bra kvalitet. Att sedan lagra den bra ännu svårare.

Har även använt spån som strö ett tag. Jämför jag det med den hackade halmen tycker jag att de har samma för och nackdelar ungefär, men med ett stort plus för halmhacket som är billigare.

juliapettersson
0

Verkar som att de flesta gillar torv bäst, alltså.

Halm går bort för vår del, blir alldeles för mycket på gödselstacken…

Tror ändå att jag ska prova halmpellets, en granne är återförsäljare så det känns smidigt. Och jag ska vattna det ordentligt, tack Malena för tipset!

ryttarn
0

Vi kör med spån. Mestadels är det en ekonomisk fråga. Skulle vilja prova halmpellets men det blir så illa dyrt efterssom det inte finns någon tillvärkare i närheten. Spån hämtar jag själv på sågen 3 mil bort med traktorn. Ingen kul resa men då jag betalar 45:-/bal+moms så är det värt det. Samma bal tar dom 89:- för på granngården.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Valli
0

Vi bytte från torv till halmpellets för några månader sedan, och är supernöjda. Lätt att hantera då säckarna inte är så tunga, tar liten plats att lagerhålla, fryser inte, ljust och rent i boxarna + att det i längden blir billigare då det inte går åt så mycket påfyllning. Jag fyller på ca. 1,5 säck i veckan i varje box. Vattna lite kan vara bra när du fyller upp boxen första gången (en kompis gamla sto med dåliga tänder fick foderstrupsförstoppning då hon slukade en större mängd halmpellets…) Nu under vintern har jag inte behövt vattna mina boxar alls, men jag tror att det nog kan bli lite dammigt när det blir torrt ute på sommaren. Lycka till!

juliapettersson
0

Nu har jag lagt in halmpellets i en box. Men känner mig lite fundersam, pelletsen är ju jättehårda, har trampat omkring flera varv men det händer ingenting. Och vattna går väl inte att göra när man har uteboxar, fryser inte allt ihop då?

Valli
0

Jag vattnade inte mina boxar när jag la in första gången. Blev väldigt fundersam över både hur hårda pelletsarna var samt hur lite det verkade att sova på. Men bara lugn;-) Om ett par dagar har hästarna trampat sönder det mesta av pelletsen, och det är mjukt & fint och mycket material!

[Grabbarna-A]
0

#16 Jag har oxå halmpellets och är super nöjd, det är precis som #15 skriver. Har inte heller vattnat på hela vintern. Det tar några dagar sen är det mesta söndertrampat.

juliapettersson
0

Okej, då får jag ha lite is i magen alltså, och hoppas på att dom inte vill käka pelletsen.

juliapettersson
0

Är hittills supernöjd med halmpelletsen! Glad Det kapslar in kisset väldigt bra, blir som små bajsbollar. Överhuvudtaget så blandas det inte med det skitiga, blir väldigt lite man slänger ut. Amoniaklukten är dessutom helt borta! Och så fryser det inte. Rekommenderas!

Tusen
0

#20 Vad kostar "påsarna" och hur stora är dom? Kanske ska testa till nästa vinter.

juliapettersson
0

Jag betalade 60:- påsen, 13 kg tror jag det var i dem.

[Grabbarna-A]
0

#21 Jag har för mig att det är 60 påsar på en pall och att den kostade 4500 kr. En pall har för mig räckt till 2 hästar i 1 år och då har jag fyllt båda boxarna samt i lösdriften.

ryttarn
0

#23 Vilket är ungefär min årskostnad för spån till 10 ponnyer och ett kallblod…..

Räknade på halmpellets inför denna vinter men konstaterade att det blev alldeles för dyrt. Hamnade på en årskostnad på mellan 15 och 20 tusen…..

Jerker Klang,

www.isil.se

[Grabbarna-A]
0

#24 Kutterspån i färdig bal (typ RS eller Staben) eller lösspån?

[Grabbarna-A]
0

Kan göra ett tillägg till #23 Jag har alltså fyllt upp hela året och inte bara under vinterhalvåret utan även sommarhalvåret…

ryttarn
0

#25 staben… köper pallvis direkt på sågen.

Jerker Klang,

www.isil.se