Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3388 ggr
silarp
0

Visningshuvudlag

Har börjat se mig om efter vitt visningsträns till russen inför sommaren… ute i god tid, för jag vet att det kan vara svårt.. .men det verkar nästintill HOPPLÖST!

Har kollat lite gamla chattsidor och följt upp deras länkar, och gjort ett par förfrågningar,,, NOLL resultat. Hittar ju vita träns lätt till cob/full, men för B ponnys finns det INGET.
Hade lite tur förra året och hittade en vit lädergrimma i ullared för 49 kr,, men sådan tur har jag alltså inte igen verkar det som… Har ett gammalt pfiffträns till ponnyerna nu, men pfiffs träns är ganska taskiga i kvaliteten, och det har spruckit på flera ställen.. jättefult och inte särskilt tryggt…

Vet NÅGON vart man kan hitta schyssta vita enkla läderhuvudlag till russen, som kanske inte heller kostar SKJORTAN!?

janehellen80
0

vitt skulle jag oxå vilja ha.. hittar inte heller till russ …  Hoppas ngn vet?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Russtoka
0

Ni får väl leta efter en sadelmakare som har vitt läder och beställa. Det blir dyrt förstås. Inte som på Ullared.

Är ni säkra på att ni ska ha vita träns? Om det är en ljus häst med vita tecken eller ljus man och svans harmonierar det bra. Men på en mörk häst tar det bort ögonen från hästen  (ett gammalt trick att försöka lura domaren)  som på många håll blivit tradition.

Jag har inget vitt läder hemma, men jag kan göra enkla träns utan nosgrimma för 1100:- st. Jag behöver bara 3000:- för att köpa in lädret och spännena först…

Jag har jobbat proffessionellt med sadelmakeri för 10 år sen, men räknas som arbetlös nu.

janehellen80
0

#2 jag är ute efter ett vanligt vitt träns, ej att ställa ut i ..

[Tjiwi]
0

Jag tycker inte heller att det är särskilt fint att ha vitt till utställning. Tycker färgen ska vara så lik hästen som möjligt, i alla fall inte sticka ut. Det är hästen man vill att domaren ska se först, inte tränset. Men det är MIN personliga åsikt och var och en gör som de vill.

Jag tror att Börjes brukar ha vita huvudlag, i alla fall i butiken nere i Tingsryd har jag sett det.

Tusen
0

Här finns det att välja mellan. Allt efter egna önskemål. Skrattande

Russtoka
0

#3 Jag förstod att det var vanliga träns du var ute efter. Jag ser framför mig ett vanligt träns med vanliga spännen a' la körhuvudlag - fast vitt. Allt handsytt och i bra kvalité, håller i mååånga år. Vita träns som blivit solkiga i färgen med tiden, går bra att bättra på med vit läderfärg efter behov.

janehellen80
0

#6 precis.. snyggt på min bleksvarta russtjej.. fast hon är ju bara bebis än.. men finns det standardstorlek på russ lr är det bättre och vänta tills hon växt färdigt m att beställa träns?

Russtoka
0

Hon hinner växa ur det som blir tillpassat nu.

Ett alternativ är att köpa till ett nackstycke som är längre och byta till det när hon vuxit upp. Använda samma sidstycken och käkrem. Pannbandet gör inte så mycket att det är lite stort, hellre det än för litet sen.

silarp
0

ahhh! va svar! ja,,, det där med vita huvudlag på alla hästfärger har jag hört förut… hade dock tänkt det i första hand till min isabellfärgade russmärr med vit man… hon passar bra i det.. men faktiskt även till Hallonet (nyligen införskaffad från 4an här ovan), men kanske det inte alls är bra till honom? Oavsett ska jag alltså ha ett, och kan testa på hallonet oxå när jag väl har hemma det! Ska kolla in länken här ovan, och även börjes!

Tycker kanske det ska vara lite rejälare typer av huvudlag -iallfall om det är en HAN man ska ställa ut… ofta tycker jag folk har för smala träns o huvudlag… sånt går ju AV ibland oxå…:S
Vanliga körhuvudlag, svarta eller bruna är ju ofta snygga, om man inte har nosgrimma på dom… Får se vad jag hittar!

Tack!

(fast min 1åring kan ha min vuxna märrs träns, skiljer bara några hål… och -1.. hon blir ju faktiskt 2 nu i vår….tiden skenar…konstigt att bara hästarna blir äldre och inte VI?!)

janehellen80
0

#9 ha ha .. ja konstigt att vi bara blir yngre ;)

min är född -10 .. tycker hon har väldigt litet huvud mot min 3- åring..

Russtoka
0

#9 Det stämmer, 2 åringar har ofta vuxit så mycket i huvudet att de kan ha samma träns som de vuxna russen, skiljer bara ett par hål.

Helt rätt, jag tycker också att man bör ha lite kraftigare grejor på hingstar vid visning. Jag använder vanligt körhuvudlag utan nosgrimma. Har gått ifrån blingbling som jag för 20 år sen gillade, kedjor på pannband och sånt. Back to basic!

#10 Under sensommaren och hösten kommer du att se att hennes huvud vuxit till sig i storlek också. En som är född -10 är ju fortfarande bäbis. Glad

janehellen80
0

#11 ja får se om jag ställer ut henne i sommar lr väntar till nästa år.. beror på hur hon ser ut till sommaren…

silarp
0

det är nog ungefär det roligaste som finns att ställa ut! :D:D

(en fördel om det går bra såklart… liiite roligare då….)

Visar JÄMT, oavsett ålder! Bara för att det är KUL! Men i år får vi se hur det blir med det föl som FÖRHOPPNINGSVIS kommer,, den föds ganska sent… så kanske någon höstpremiering eller höstutställning…

Har ett körhuudlag helt NYTT, men det är skygglappar på det som inte går att ta bort! :( får leta vidare lite…!

Skulle vilja visa min 11 åring oxå faktiskt, men nu är hon dräktig, och jag får SE om det går visa i höst… annars får jag vänta till nästa sommar… hon ser faktiskt jättefin ut just nu, även om dräktighetsmagen KAN börja skönjas… (matte skämmer bort… bara för att hon är … dräktig…:S)

Än sålänge har det inte synts till några russutställningar ens i närheten häromkring,,, så kanske hänvisad till sommarpremieringarna igen…

janehellen80
0

#13 vart bor du? kul m fölis … vem e hon efter? och vem e hon betäckt med?

jo det e kul å ställa men ser hon för jävlig ut tycker jag det e bättre och vänta ..

silarp
0

hehm.. det finns väll INGA russ som ser för jävliga ut!?!?!!?
(jo, seriöst kanske det visst gör det, men det vill man ju inte tro om sina egna juh!)

jag bor utanför ulricehamn, 3 mil från falköping, 5 från jönköping, 4 från borås….(kanske finns det utställningar i skaraborg? Axvall där rixet hölls är ju inte alltför långt bort…) Ska man bli medlem i någon ponnyavelsförening oxå? Eller håller russföreningen egna utställningar runtom i landet??

Min är efter tomtebos enoc och betäckt med Stans 622. Hoppas hon är dräktig… dom fick någon hosta med sig hem därifrån i höstas, så jag har tagit det säkra före det osäkra och vaccinerar herpes…

janehellen80
0

Var du hos KL? medlem i russföreningen tror jag det bara är  man ska vara.. var du på riksen? jag var där..

Teja-Bea
0

Jag har några bättre begagnade visningsträns att sälja

Dock inte vita..

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

silarp
0

ja, jag var hos KL…
Ja, jag var på rixen, fast utan ponnys,,, visade dom på premiering ist. jag hade fått visa en på morgonen och resten på em… eller ev nästa dag, vilket kändes lite trist,, så jag visade allihop på en sommarpremiering ist.
vilka russar har du?? lite nyfiken!

vad har du för visningsträns teja-bea?? Om du vill får du gärna skicka ett meddelande till mig m kontaktuppgifter!

Stoodyear
0

Klart det finns föl som ser förjävliga ut, man får väl vara självkritisk.

silarp
0

hmmm.. ja, det är klart det finns FÖL som ser förjävliga ut.. har jag sett flera gånger,,, men RUSS är sällsynt!

Ovan=IRONI, .för att vara tydlig…

Man ska absolut vara självkritisk, men oxå passa sig noga för att vara FÖR självkritisk… (inte så kul att leva då…=

en smart gubbe sa till mig en gång att man oxå ska passa på att fråga sig vad som MER är viktigt hos hästen, än utseendet?
Kanske är den snäll -eller duktig på något? Den passar kanske bra till det man har den till, och förgyller vardagen varje dag?

Då är ju DET minst lika viktigt som utseendet.

Även om jag såklart föredrar en snäll, duktig och SNYGG häst, -före en som är snäll, duktig och FUL.

Om jag går o tänker på fel o brister i utseendet hos mina hästar var dag, blir det strax inte alls speciellt kul att ösa ut deras tonvis med bajs längre….bara tänka på det LAGOM mycket…

Utöver det här AVSKYR jag sockersöta ponnymärrar som inte kan hålla sig i hagen, utan som med jämna mellanrum går RAKT igenom STRÖMtrådar för att käka i plansilos….Skrikandes

Stoodyear
0

Jag förstod det, det lät så himla överpositivt bara! Utseendet spelar definitivt ingen roll, menade bara att man bör vara medveten om ifall ens häst räknas som snygg eller ful. Sen är det självklart att man älskar den obegränsat ändå? Jag hade inte släpat ut min häst på utställningar om jag vet att den inte har utsidan med sig, utan hittat något den är bra på istället. Endel är så blinda att dom ggn efter ggn kommer dragandes med samma häst som det ändå aldrig går bra för och sedan surar och inte fattar varför. Jag blir så trött på sånt, det var det jag menade med självkritisk. Verkligen inget personligt!

silarp
0

ok! har aldrig varit med om det! Fast jag har HÖRT om sådana personer, och jag har oxå hört om folk som ringer upp domaren sedan för att klaga o skälla… Sånt förstår jag inte…!?
Där håller jag med… en häst som gång på gång kanske inte får superresultat, kan man lika gärna hålla hemma-om man inte känner att man vill stötta föreningslivet dvs! ;)

Ja, självkritisk bör man vara emellanåt! Och så får man nog ibland se sanningen i vitögat oxå!

Stoodyear
0

Haha, precis sådana människor…

Tycker jag låter vettigt!