Hästar jagade av varg?
Det ryktas att vargar skrämde ett 30-tal hästar och ponnier för en av våra ridskolor här i trakten strax före jul. De blev så illa skrämda att de sprang iväg rakt ut på en trafikerad väg och en ponny blev ihjälkörd tyvärr. Har någon av er i landet någon erfarenhet av att vargar skrämmer hästar? Kanske enbart av att vara utanför hagen?
En av mina vänner i Värmland misstänker att varg skrämde hennes islandshästar så pass att de hoppade över staketen mellan hagarna och två ston kastade senare sina föl.
Är det någon som har varit med om något liknande?
En vinter för några år sdan hade vi en varg som gick igenom vår hästhage. Ingenting hände mer än att vi såg fotspåren och läste i tidningen vart vagren hade gått. Hästarna har i och för sig en rätt stor hage med mycket träd så det är inte säkert att de ens upptäckte vargen. Hagen går precis vid huset så om de hade blivit jagade hade vi hört det.
Ja, våra hästar "rymde" förra vintern pga vargen. Vi förstod det först när vi såg tassavtrycken i snön och hästarna var då låååångt borta. Jägarna var på oss direkt och ville att vi skulle höra av oss om vi såg vargen, men som tur är gjorde vi aldrig det. Det var de ökända Rialavargarna som var i farten den gången. Är rädd varje gång jag går genom skogen att jag ska träffa på dem för vem vet om de gör något. De kanske inte ger sig på oss människor, men hundar har de tagit.
usch så hemskt.. Tur man bor i skåne..

Har inte haft varg i hagen, men två stycken varghybrider. Varghybrider är avkommor mellan varg och hund.
Dessa två, ganska vilda bastarder, kom in till vår stora russ flock. De två flockledarna sparkade bokstavligen ut dessa två individer så dom rände iväg med svansen mellan benen.
Som jag ser det så är vildsvinen ett mycket större hot mot hästarna än vad vargen är. Har man ett bra elstaket så går inte en varg in i hagen men ett vildsvin röjer ner hela staketet och jagar iväg hästarna över byggden.
Vargar är oerhört skygga djur, man skall ha en väldig tur om man lyckas få syn på en.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 4 Varghybrider är farligare än vargar. Känner en familj som köpte en sån, den var livsfarlig så dom tog bort den snabbt!
Vad jag har hört (bor nära) så tros det att det var vildsvin som skrämt flocken. Ena hästen dog inte i trafikolyckan utan fick avlivas senare på grund utav skadorna. En häst blev skadad och skall opereras i ett knä och en fick sys på plats. Det finns många spekulationer kring händelsen, men de flesta (bla jägare) tror att det är vildsvin, men det kan nog mycket möjligt även varit vargar.

Oftast så ska det väl alltid skyllas på vargarna så fort det är något .
Men som sagt vildsvinen är värre än vargarna på att skrämma hästar

#5 Det är enligt lag förbjudet att ha varghybrider i ens ägo!
Har svårt at tro att 1-2vargar skulle ge sig på ett så stort byte som en häst (möjligen ett föl eller ensam/skadad häst).
Även om man vet att vargstammen i Sverige ökat är det knappast några större flockar. Tillskillnad mot i får eller renbesättningar finns ju ofta människor, fordon odyl i närheten av hästar och vargar är som sagt mkt skygga djur.
Jag tycker att det är intressant att rädslan för vargen är så djupt rotad att vi diskuterar den här medan vildsvinen faktiskt håller på att ta över våra skogar. Med så många vildsvin och älgskadade djur vi får in på mitt jobb varje år är jag av den bestämda åsikten att det är där vi bör "lägga krutet"
Många djurägare tror att de är skadade av varg/lo men efter att viltvårdstyrelsen varit där och annalyserat betten handlar det oftast om vildsvin….
Men klart att en varg kan skrämma en häst! Met kan ju ett vilvrande löv också

# 9 

#9 Ett mycket bra inlägg. Jag bor ju mitt i "varghatarland" och förundras hur otroligt mycket okunskap det finns om vargen.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#9 och 11 

#8, de är inte olagligt att äga varghybrid, men de är olagligt att sälja och köpa dem. Vet en familj som har fått sig en kull varghybrider (ofrivilligt ska tilläggas) och de hade på att välja att avliva kullen elr behålla dem, då de som sagt är olagligt att sälja/köpa dem.
bra inlägg!
Tror faktiskt att det blivit olagligt att äga en varghybrid?
Minns att vi fått ngn info ngn gång på jobbet om att vi måste anmäla om vi tror att vi sett/behandlat en sådan…..
Jag har faktiskt röntgat och tagit blodprov på en sådan en gång…..

#13 Rovdjur får inte vara sällskapsdjur
Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får inte heller hålla eller sälja
- hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur, till exempel varg eller dingo
- hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur
- korsningar mellan sådana hybrider och vilda arter.
Hybrider är avkomma i första till och med fjärde geneationen efter korsning mellan
här har vi 2 -3 vargar som stryker om kring.. tack o lov har dom inte gått på några hästar eller andra tamdjur.. utan har istället tagit älgkalvar istället
Så skygga verkar inte Rialavargarna vara. Vet att folk stött på dem och så skygga har de inte varit då. En man var ute och gick och de kom upp 10 meter framför honom.
Jag har egentligen inget emot vargen, mer än att jag är rädd om min hund och jag har respekt för dem. Det är vi människor som förstör för dem, men många vill att de ska skjutas. Nu bor vi inte längre i deras revir, men jag jobbar i reviret och även om jag kan känna mig rädd, så vill jag att de ska få vara kvar. Jag vet många eftersökshundar vars förare inte vågar släppa ut de i området pga vargen, vilket är väldigt synd, men jag förstår dem. Rialavargarna är 5 till antalet nu, förra vintern var de bara 2, hona och hane.
Intressanta inlägg! Vildsvinen är en plåga - det får jag hålla med om. De plöjer upp skogarna och kan säkert skrämma hästar som inte är vana vid dem. Här finns de överallt nu så jag undrar om hästarna verkligen blir rädda för dem fortfarande. De borde bli vana i alla fall eftersom jag ser att vildsvinen plöjer upp hästhagar både här och där. Man kan ju hoppas att vargarna tar lite vildsvin kanske - men de är nog svåra för dem och har sylvassa betar.
Det är lite trist att vargen ofta får skulden för mycket - man kan undra varför. Men man bör vara noggrann med fakta och vara öppen och ärlig i all information till de som är rädda och oroliga, samt respektera deras oro. Det gör man tyvärr inte alltid.
Jag har alltid trott att vargarna är väldigt skygga men fick den åsikten ändrad av en av våra rovdjursspårare som vid en information till fårägare själv sade att de tyvärr inte alltid är så skygga som man skulle önska. De kan mycket väl gå nära husen och ge sig på t ex får. Sannolikt blir de rädda om man går ut och försöker skrämma iväg dem.
#9 Förstod jag dig rätt - attackerar vildsvin tamdjur? Det lät intressant i så fall. Hundar kan jag förstå men andra djur? Vilka i så fall?

När jag tittar på s.k vargdebatter på TV eller lyssnar på radio så slås jag ofta av med vilken aggresivitet många debattörer pratar om sin avsky mot "ulven". Så oproportionerlig och hatet liksom lyser ur ögonen eller hörs i rösten. När andra debattörer finns på plats som förespråkar varg blir argumentationen från "varghatarna" kort och hetsk. Det känns som dem tycker att dem får personlig kritik. Ingen distans eller ödmjukhet inför någon annans åsikter. Jag skulle kunna förstå det där från en förälder till ett barn som blivit attackerat av varg; att man bara känner avsky för djuret; men mig veterligen har detta inte hänt i modern tid och absolut inte dem som sitter i panelen och diskuterar saken i media. Jag tror att "varghatet" kanaliserar något annat i många människor. Något mörkt (brunt) och ganska otrevligt att betrakta. Sedan finns förstås alla dessa människor som har erfarenhet av varg och inte vill att dem ska finnas i Sveriges fauna som har vettiga argument för detta och inte drivs av hat i sin argumentation. Men dem kanske inte får vara med i TV…
#17 Eftersökshundar släpper man inte. Dem har man i spårsele och lina (10-15 meter).
Jag tror inte att vildsvin attackerar tamdjur, som häst, får odyl de är ju inte rovdjur som tex vargen.
Däremot är ju vildsvin väldigt territoriella och verkar ha tämligen lätt att välj att ge sig på (i försvarssyfte då) tex hundar. Att de är så stora, kraftfulla och har stora betar är ju deras fysik.
Jag är inte emot varken vargar eller vildsvin och tycker rent generellt att vi måste lära oss att leva i samverkan med naturen men visst, eftersom vi flyttar in på djurens territorium kan det med VÅRA mått mätt bli för mkt rovdjur i skogarna. Jag tror att vi måste se rovdjuren som de är, rovdjur. De har jaktinstinkt, de tar inte får för att vara elaka mot männsikor, de tar dem för at de kan, för att de finns och är lättare att ta än tex rådjur. Jag tror att en skärrad fårhjord som irrar omkring under ett anfall triggar jaktinstinkten så till den milda grad att det får vargen att döda/riva fler än en att äta.
Vildsvin attackerar våra hundar för att de kommer och stör/hotar dem. En jakthund kan vara nog så påstridig…
Jag och min familj lever med en Rhodesian ridgeback, en 42kg potentiell mördarmaskin. När jag tränar alt leker med henne ser man vad det är för slags djur, ändå sover hon med mina barn på natten….Igår fick vi in en mkt illa bitskadad hund på mitt jobb, att se vad en annan vanlig tamhund av ungeför samma storlek kunnat göra med denna får en att fundera.Varje månad läser man om illa sparkade människor av häst. Ändå har vi ett större antal av dessa i våra stallar och hagar. Men om ryktet går att VARGAR skrämt våra hästar, då går vi i taket!!
Varför? Varför skrämmer vargen oss så?
Kuriosa: Det finns inte ett dokumenterat fall av varg som skadat människor på mer än 200år, till skillnad mot då björn, men de tycker vi nästan är lite "gulliga" och hoppas få en skymt av dem när vi kör genom skogarna i norra sverige…

Jag fick ta bort mitt newforest sto förra vintern pga av misstänkt vargangrepp. Jag är livrädd för att det ska hända igen…..
#22 Vem misstänkte det? Jägare? Veterinär?

#23 Veterinär och folk som bor run omkring där jag hade hästen hade sätt dagen innan en varg smyga omkring. Och denna granne vi pratade med VET hur en varg ser ut. Länsstyrelsen har varit inkopplad med.

Vi har haft både polis och radiohjälp pga vargen med våra hästar.
Ena tillfället var vi i hagarna och fodrade när vi fick syn på vargen som helt sonika spände ögonen i hästarna och sprang in i hagen, vi lyckades skrämma bort vargen tillslut men det var då på håret!
Andra tillfället var hästarna bara borta, 8 st. Vargspår fanns i hagen så jägare tillkallades som konstaterade vargspåren. Hästarna hade haft full panik, delat på sig åt alla håll och med hjälp av spårhundar märktes att vargen följt två av hästarna i några kilometer. Sista hästen hittades med hjälp av lokalradion 12 timmar senare.

#24 Vet andra som har trott att det varit vargar och lo djur där hästarna har antingen dött bla föl , men när de kollats upp ordentligt visat att det inte varit det som dödat hästarna.
Jag gillar inte misstänkt utan de ska vara bevisat för att man ska anklaga något djur för att döda ett annat djur. Det går att se på hästarna om de undersöks av vilvårds experter om det skulle vara en varg som skadat/dödat djuret
Hade tex en häst som låg död i hagen i somras den har ju blivit sparkad av någon av de andra hästarna men inte kan jag säga vem av dem som har gjort det och inte skulle jag skjuta den hästen heller som har gjort det 
#26 Klart man inte kan veta utan bevis, men med tanke på köttsåren hästen i inlägg #22 hade på rumpan, så känns det ganska uteslutet att någon annan häst skulle ha gjort de skadorna.
När det gäller vildsvin så har vi faktiskt aldrig haft problem med dem. När vi bodde i Oskarshamn så hade de massor av ställen i hagen som de bökade på, men hästarna lät de vara och stänglerna var hela. Som tur var höll de sig på avstånd när vi var i närheten.
#26 "Tumme upp"
#28 Förespråkar "du öga för öga…"?

#28 Många av de sår som det spekuleras i på häst visar sig vid besiktning av kunnig person inte vara varg eller lo oftast något i hagen de gjort sig illa på.

#30 Inte på min häst. Det var ett rovdjur det har veterinären bekräftat är inte det kunnig nog person??
Varför bråkar ni om detta? Inse fakta och ha lite medkänsla för oss som verkligen har misst en älskade vän pga rovdjur!
Finns många som bara spekulera men också många som har svar… För mig kändes dagen det hände som ett tomt skal. Min älskade vän som jag haft sen hon var föl, och upplevt så mcyket med som inte fick leva mer. bara 16 år gammal! Jag har svårt att glömma! Ett år känns som igår!;(
# 31 Det är jättetrist när något sådant här händer och jag har dessvärre fått höra liknande saker som man märkligt nog helst inte vill lyfta fram i diskussionerna om vargar och andra stora rovdjur. Det blir inte bra! Vi måste respektera alla åsikter och inse att det är stora rovdjur som kan ta eller skrämma våra husdjur. Visst finns det varghatare som är snett ute i diskussionerna men tyvärr har vi även det motsatta, rovdjursfanatiker också. De har bl a fört en otäck diskussion i vår lokaltidning som gör att många inte törs varken diskutera detta eller ens anmäla rovdjursattacker. Det var lite därför jag ville kolla läget här. Det är en bra diskussion här tycker jag - kanske mycket förnuftiga personer på GiF!
Fakta är det viktigaste - man får inte göra hönor av fjädrar men inte heller motsatsen - våra rovdjur är inte små gulliga saker att titta på i skogen. De är vilda djur som självklart behöver föda sig och tar den föda som är lättast att få tag på. Så länge det finns tillräckligt med rådjur och vilda djur så äter de dem men har de inget annat, eller upptäcker hur lätt det är att ta ett tamdjur så går de på dem om vi har otur. Jag var inte helt klar över om hästar faktiskt hade blivit skrämda eller t o m attackerade av varg eller t ex björn. Nu på vintern fungerar ju inte stängslen speciellt bra heller vilket inte är så lyckat.
Jag tycker att våra stora rovdjur är fantastiskt vackra djur och skulle gärna vilja få se mer än spåren av dem. Samtidigt vet jag att det kan vara väldigt svårt att fortsätta med djurhållning om man har dem i ett revir för varg eller lo. Jag har vänner med fåruppfödning som fått sluta beta vissa platser där de alltid blev av med ett antal får till lodjur. Själv håller jag tummarna att jag ska kunna fortsätta med både russ och gutefår fast jag har björn, varg och lo i faggorna. Än så länge har det gått bra även om några lamm gått åt - fast jag har ingen aning om något rovdjur varit inblandat där - sannolikt inte. Visserligen fanns det lodjursspår vid fårhagen i leran - men det var utanför hagen så jag anser dem vara oskyldiga till det senaste lammets hädanfärd. Det är ju en större risk att lösspringade hundar kommer in till djuren, vilket också hände i somras. Som tur var skadades inget får.
Men nog är det som #26 skriver. Bara för att en häst måste avlivas kan man väl inte ge sig på alla misstänkta och ta död på dem. Dör hästen eller avlivas pga av skador den fått av varg, lo eller möjligen björn och vildsvin, då anser man det är helt okej att döda alla av den rasen. Men om en annan häst i hagen orsakar skadan så inte avlivas hela flocken för det?! Som straff…
Visst, ett rovdjur kanske skadar/dödar din häst men det ger dig inte rätten att döda dessa rovdjur ändå. Inte om du samtidigt låter hästarna i flocken keva om någon blivit skadad av någon annan i flocken.

#31 #32Dom finns i våra skogar och ska där få vara! Det är naturens gång! Men när man börjar plantera in varg i skogen då tycker jag att man kan dra öronen åt sig det är inte naturligt! Dom ska inte dödas bara för att dom gett sig på ett tamdjur. Det har aldrig jag påståt är bara väldigt ledsen över att aldrig kunna få i botten med det som hände!
Vargar är vackra djur!

#34 Jag har förstått att man vill plantera in djur för att mildra inaveln av vargpopulationen vilket på sikt skulle betyda att vargen i Sverige överlever i en framtid. Det är förskräckligt jobbigt för den som mister ett kärt djur för rovdjur. Det förstår nog alla här tror jag. Och vi i södra Sverige har ingen vana med att leva med risken att våra djur blir tagna av rovdjur eller att behöva vidta åtgärder som särskild stängsling för att förhindra angrepp. Det måste vi lära oss på nytt när det blir aktuellt.
Vet en tjej som trodde hennes häst attackerats av varg, veterinären höll med, när en viltvårdare kollade på såren var det tydligen en björn unge som vart på hästen.
Vi får väl komma på en ny form av hage till våra tamdjur som skyddar mot vargen?
Den gamla heliga stolpe+el-tråd funkar inte, då får vi komma på nåt nytt :)

Hallå där ute
Ni anklagar varg lo och vildsvin Men jag tror att det störst hotet mot våra tamdjur är HUNDEN Har under många år sett skader efter dem mitt x har djur på LV3 i Norrtälje där folk rastar sina hundar X-et får varje år avliva flera djur som är bitskadade senast ett rådjur flera får lamm och kalv har fått sätta livet till pågrund av lösspringande hundar Det gick en Vildsvinsgalt där en lång tid för han kom inte ut från området pga elstaket som de har stor respekt för Under den tiden hände inget varken skrämda djur elle skadade.
Själv bor jag i skogen och där har vi gott om vildsvin som skadar mark & skog men har alldrig sett att de skrämmer hästarna eller skadar dem
Var för många år dedan och betäkte ett russ med föl vid sidan i Bergshamra Då stoet går på volten för att bekanta sig med hingsten i hagen brevid vi sitter inne och fikar med utsikt över volten som tur är Då kommer det ca 15 draghundar (skriver inte ut rasen) med en typ av vinthund som jagar på synen i spetsen och ringar mitt föl Stoet försökte försvara sitt föl men det var en svår uppgift för henne
Vi springer ut och får hundarna ifrån fölet får in sto och föl i stallet . Men sedan fick vi kämpa för att rädda griskultingar och andra smådjur på gården Polisen var snabbt på plats för dessa hundar var kända sedan länge hur de jagade och varför
Bitskader kan man inte för ögat avgör vad som bitit hästen utan man måste undersöka det noga för att avgöra vilket djur betet kommit från
Men våra hästar är ju flyktdjur så stallkatten kan ju skrämma dem om man har otur
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#31 beklagar din förlust och ifrågasatte inte ditt inlägg.
Eftersom jag har en närstående som i många år jobbat åt länstyrelsen med besiktning av skadade tamdjur så vet jag vilken liten % som vilt står för och hur stor % hund som #37 skriver och saker i hagen står för. Veterinärer är i de flesta fallen inte utbildade för att kunna bedömma bitskador och det är som #37 svårt att bedömma med blotta ögat.

# 38 ??? har inte skrivit något om vet eller var det 36 du svarade
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Ja