Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 5795 ggr
Russtoka
0

Kostnad inkörning?

Jag har ett antal gånger fått förfrågan på att ta emot russ för inkörning.

Nu har jag lovat att ta emot en unghingst som mot betalning ska få gå i vår flock och bli inkörd i skog och för vagn. Jag räknar med ca tre månader för ett bra resultat.

Men hur mycket ska man ta betalt??

Låt höra era erfarenheter och vad ni tycker, både hästägare och ni som kör in.

janehellen80
0

jag fråga runt lite ang mitt egna russ för inkörning och då låg priset mellan 75-200kr per dag…  tiden varierade oxå kan jag säga.. nu lämna jag aldrig in henne utan gjorde det själ då jag fick tag på en medhjälpare…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

skott
0

Jag har tagit 3000kr för en måand, skulle de behöva längre tid så får de betala samma nästa månad. I de ingår allt.

Russtoka
0

#2 Då allt ingår, vad är det? Har du kostnader för hovslagare, veterinär, avmaskning? Eller mer? Kraftfoder? Box eller lösdrift? Berätta Glad

skott
0

Jag menar att all man ingår plus själva inkörningen, borstning, fodring osv de får själv välja om de vill ha box eller lösdrift. Jag har både och. Avmaskad ska hästen vara innan den kommer till mig och den ska ju gärna  se bra ut på hovarna oxå,skulle den behöva skos så tillkommer de,men jag tränar bara på gräs så de brukar inte behövas.

Fidelia
0

Jag betalade 2000:-/mån. Då ingick foder och strö. Lämnade ponnyn avmaskad och nyverkad. Betalade hovslagare extra en gång under tiden den var där.

Jättesvårt att veta vad som är skäligt. Tjejen som hjälpte mig räknade på 500:- i omkostnader. Sedan höll hon på varannan dag med ponnyn vilket innebar 100:-/gång. Rimligt tycker jag.

Jag skickade dessutom med egna saker för att inte slita på eller förstöra hennes. Använder man som inkörare sina egna saker bör man väga in det i priset.

karisma
0

Satta för vagn ---- eller Inkörda

Här i roslagen kan du få det mellan 1500 ( under bete) till 8000;- i månaden

Men det är en stor skilnad imellan att vara satt i vagn eller inkörd. Om du bara tänker på att en billig lösdrift med bra omvårdnad är 1500/månaden minst  Så ska du ju ha något för jobbet som du gör.

Det verkar vara skamligt att ta betalt när det gäller häst (russ ännu mer)men minst 4500/månaden

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

LouiseS
0

Jag har haft två av mina russ på inkörning hos en duktig kusk på Gotland och betalade då 1500:-/vecka. Då ingick mat, omvårdnad och själva jobbet. Utgifter som hovslagare och veterinär tillkom naturligtvis.

[Croneld]
0

2007 betalade jag 4000kr för att få ett russ tömkörd och satt i vagn under en vintermånad.

Sen fick hon vara kvar ytterligare en månad för lite mer körning.

EwaAngantyr
0

Jag, tog 8 500:- /månad för häst och 7 500:- /månad för ponny. Då ingår box, foder men inte hovslagare och ev vet. Vill de ha speciellt kraftfoder så fick de stå för det själva. Många tyckte att det var ett högt pris men jag fick ändå så många som jag ville ha….
Minimintid 3 månader.  Jag räknar på 1000:-/häst i kostnader. (spån, hö, mineraler, havre)  
Det blir en timkostnad på ca 125:- (inklusive moms) Alltså 100:-/tim när momsen är dragen. Jag räknar med att hästen ta 15 tim per vecka.
Lägg sedan till att när man kommer till vagnen så bör man vara två personer….   

Jag såg att någon tar 3000:-/månad. Med samma beräkning så blir det en timkostnad på 34 kr innan momsen är dragen.. 

Om man betalar 2000:- så blir timkostnaden 17 kr per timme!! Jippieeeee!

mariajalrup
1

Priset jag som hästägare är beredd att betala beror också på till vem jag lämnar hästen; är det hos en erkänd kusk med utbildning och dokumenterade meriter/resultat så är jag beredd att betala mer för den specialkompetensen.

Lämnar jag hos en "lekman" om än en duktig sådan (annars hade man inte lämnat där alls förstås) så tycker jag att mer än 5000kr/månad är jag inte beredd att betala. Då ska allt ingå förutom skoning. För det priset vill jag också se en skriftlig plan på hur utbildningsstegen ser ut och en beräknad tidsåtgång, de ska alltså vara beredda att intyga att när hästen lämnar utbildaren ska de ha genomgått följande steg. Sen kan ju allt hända, det finns hästar som kanske behöver lite mer tid eller att det uppstår något särskilt problem som ligger utanför det "normala".

savrarpstuteri
0

Medans jag fortfarande tog emot ponnyer för inkörning tog jag 1000:-/vecka alt. 3000:--/ månad.

Visste man att man från början fick en månad på sej så la man upp jobbet på ett annat vis än om man jobbade på vecka.

Oftast var det inga problem. oavsett förutbildning, att på en månad ha ponnyn i vagn och körd i alla tre! gångarterna på kommando.

Om ägaren av någon anledning ville ha vidareutbildning så var det halva priset på nästkommande månad,,

Tyvärr kan problem upstå, och då får man rådgöra med ägaren om att avbryta/ändra utbildningsplanen.

Gurkane
0

#11 Det var snabba ryck det! Men för mig som varit med vid flera inkörningar med unga individer låter det för bra för att vara sant.

Men så har vi ju också alla olika begrepp på vad en inkörd häst är.

Vår erfarenhet säger ca tre månader innan de är i vagn på ett tryggt och säkert sätt. Ju mer hanterad hästen är från början dessto lättare/enklare blir det.

#0 Förlåt trådkapet!  Glöm inte att Du kan/ska ta betalt för vad Du gör. Så mitt råd är minst 4500:- per månad, exl hovvård och veterinär.

LYCKA TILL!

skott
0

#12 Jag har nog aldirg behövt mer än en månad på mig att köra in en häst, precis som #11 säger fast jag har haft en del problem hästar oxå så har jag alltid räknat en månad och tror aldrig jag har överskridit de.

EwaAngantyr
0

Hästen hinner inte med mentalt att lära sig alla stegen i inkörningen på en månad.

brukskorningskusk
0

Kanske lite trådkap…

Jag ser ofta hästar som sägs vara är inkörda. Men ofta saknas en bra grundutbildning på hästarna. Gråter Alltså det saknas viktiga bitar i hästens inkörning som ialla fall jag vill ha för att få en så säker körhäst som möjligt att tex en mindre erfaren kusk kan köra hästen sen på ett säkert och tryggt sätt.

Så begreppet inkörd är så olika på just vem man frågar… /A

VeronicaP
0

FAst det är ju olika från häst till häst . Dee-Dee här hemma var inkörd innan vi hade börjtat typ, där kunde vem som helst köra henne från början hon var lugn och lydig direkt och fattade allt .

Men att få de satta i vagn + skritt och trav , lära sig stå stilla brukar inte ta mer än en månad i alla fall inte med våra heller sen finns det ju alltid vissa extrema som tar längre tid .

När jag tog emot så tog jag 2000 för en månad och jag planerade inkörningen efter en månad , då gick de på lösdrift . allt extra fick ägarna står för själva..

ryttarn
0

Att deffiniera vad inkörning är kan ju  bara det ta en månad :D

Jag vet ju hur Solveig (#0) jobbar och en häst inkörd av henne är värd sin vikt i guld. Men många har varken råd eller behov av att ha en så välinkörd häst utan man vill ha hjälp med de första bitarna och sedan fortsätta arbetet själv. Här brukar vi deffiniera två olika huvudnivåer, satt i vagn och inkörd.

Att få ett russ satt i vagn så att en någorlunda rutinerad kusk kan fortsätta arbetet hemma är absolut inga problem att få till på en månad. Men det skulle jag inte deffiniera som inkörd. För mig skall en ponny som är inkörd bete sig som Solveigs russ på de videofilmer som hon har visat här under åren. Det kan jag garantera tar betydligt mer än en månad.

När vi tagit emot hästar för inkörning har vi varit noga med att vi är överens med kunden vad h*n har för förväntningar och krav. Utifrån det sätter vi priset.

En liten tummregel är att beräkna 25:-/dygn sommartid på lösdrift. Vintertid 50:-/dygn på lösdrift. Kräver kunden installning, egen hage, full skötsel osv så blir det ju pris utefter det.

Skall man sedan se arbetet som yrkesmässigt så bör man räkna med minst 150-200:-/timme för nedlagt arbete. För på den timmpenningen skall man ju även räkna sociala avgifter och skatt mm, så det blir inte så många kronor i slutänden iallafall.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

Att ta 200 kr i timmen lär inte bli så många kronor i slutändan ändå eftersom man sällan kör en hel timme. Oftast jobbar man ju korta stunder och upprepar ofta. Däremellan behöver hästen vila och fundera på vad den har lärt sig, för att sedan kunna gå vidare i inkörningen. Glad

ryttarn
0

#18 Nä, men du skall ju även addera uppstallningskostnaden. Men man får se hur helheten ser ut och vad man har för övrigt osv. Förhoppningsvis har man mer än en häst att köra in om man jobbar yrkesmässigt med det. Efter sociala avgifter och dyligt blir 200:- ca 150:- som sedan skall beskattas.Prisnivån jag skrev var vad jag anser att man minimum skall ta.

Sedan vill jag nog påstå att ett inkörningspass tar minimum en timme om man räknar in all tid, inte bara den effektiva inkörningstiden. Det tar ju tid att hämta upp, rykta, sela osv osv.

Tyvärr har vi nog inte möjlighet att ta samma timpris som en bilmekaniker (1000-1500 :-/timmen) även om det vore önskvärt ;)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se