Har ni hört talas om detta?
En tjej berättade om sin häst, en fjording som var rätt tjock. Hästen kunde inte äta någonting annat än grovfoder, gick alltså med munkorg i hagen osv. Men den kunde inte ens äta hö, utan den fick äta halm. Den får bara ett par kilo om dagen, som måste kokas innan hästen kan äta det för att få bort lite av näringen från det.
Hästen har något fel på ämnesomsättningen, nu minns jag inte vad det var för något. Hur skulle ni gjort med en sån häst, låta den leva som den gjorde? För hästen verkade må bra för övrigt och de red på den så att den måste iallafall fått i sig tillräckligt av allt för att kunna ha lite energi
Det är ju upp till var och en men personligen hade jag låtit hästen få somna in - det är inget värdigt hästliv att inte kunna äta normalt, att ständigt gå med munkorg på. Där går min gräns.
Känns ju som att den borde vara rätt hungrig på endast ett par kilo halm om dagen! Har för mig att det var något fel på sköldkörteln eller liknande.,.

Till människor finns ju medicin mot sånt. Personligen skulle jag nog inte låtit den leva vidare under såna omständigheter. det är inget värdigt hästliv att bara äta ett par kilo halm per dag.
Skynda långsamt så går det fortare.
Håller fullständigt med ovanstående inlägg, varför orsaka hästen en massa lidande? Den har ett hormoniellt fel som inte går att åtgärda, och då bör man ta bort den! Jag kallar det djurplågeri att hålla en sjuk häst vid liv på enbart dålig halm.
Jag har tyvärr en sån häst……
Han lider av någon typ av hormonellt problem, vissa veterinärer kallar det insulinresistens andra tror att det är mer komplicerat än så. Det som iaf är säkert är att det påverkar hästens matsmältning, hull och i många fall leder till fång. Min har haft problem i snart 4 år, de enda gångerna man kan säga att han lidit är då han haft aktiva fånganfall vid två tillfällen, innan den akuta smärtan hävts av smärtstillande. De andra symptomen påverkar inte hans liv vad jag och min vet. kan se, han tål inte sockerrikt foder och lagrar sitt kroppsfett annorlunda än andra hästar. Alltså fungerar han som vilken häst som helst så länge han inte fodras med stärkelse och sockerrikt foder ex. spannmål, melass och gräs, och hålls i ett för honom lämpligt hull. Han bildar depåer av fett i nacke, bog, rygg och rumpa och lägger inte på sig runt revbenen som hästar normalt gör. Storleken på depåerna avgör hans status för dagen. Många pikar mig gärna för att "det är ju bara att ge kraken tillräckligt lite mat", så håller han ju sig frisk. Tyvärr är det inte så enkelt, han måste ju äta tillräckligt med foder för att ha ett värdigt hästliv.
Därför är fodrets innehåll väldigt viktigt för att det ska funka. Idag äter han enbart grovfoder i form av halm, gräsfröhalm och lusern. Då kan han äta 6-7 kg grovfoder per dag, lika mycket som sin kompis. Hans kompis har gått i full träning och tävling på denna foderstat och det har funkat utmärkt. Hade jag haft hö hade det bara blivit 3-4 kg per dag vilket är på tok för lite i mitt tycke. Tyvärr är bete helt uteslutet, det funkar inte. Jag har ju bara två hästar, så hans kompis får anpassa sig till hans behov.
Vad det gäller munkorg kan jag inte se hur den skulle behövas om hästen får gå i hage med tillgång till lämpligt foder. Att släppa den i en hage med bete eller fri tillgång på foder den inte kan äta för munkorgen är inget jag skulle göra. Bättre då att den får dela hage med iaf en kompis och att fodret anpassas så behövs ingen munkorg. Vissa påstår att blötläggning av grovfodret gör att en del av sockret i det vattnas bort, min vet. är dock inte övertygad och inte jag heller.
I dagsläget fungerar min ponny fint som promenadhäst och både jag och min vet. är nöjda med hur han mår. Han har inte ont och är helt återställd från fånganfallen. Det går att hålla hästar med dessa problem i gott skick, men det krävs kunskap och lite extra arbete.
Munkorg tycker jag är ett helt okej att använda till hästar. Hellre att de får gå på gräs med munkorg än att gå i sandhage enligt mig.
Svårt att säga vad jag skulle göra, det är lätt att säga att man ska avliva, men sen när man väl är där själv är det nog inte så enkelt. Antagligen skulle jag kämpat för hästen så mycket det bara går, men det finns ju vissa gränser också, och när en viss gräns är nådd så ger man ju nog upp.

#5 Så länge an kan ge hästen normalmycket hö/halm eller vad man nu ger så visst, då är det inte så farligt. Det är mängden som avgör lite tycker jag. Du har valt att ge halm ist för hö för då kan du ge större mängd och det tycker jag är helt rätt men om han bara kunde äta 3 kilo halm (typ som i #0), det minst näringsrika man kan hitta då anser jag inte att det funkar bra längre.
Skynda långsamt så går det fortare.
#7 Nej precis. En häst som enbart klarar att hålla sig frisk på så lite är ju inte frisk nog att leva ett fullgott liv.
Dock har jag varit tvungen att fodra min med absolut minimum vid ett tillfälle. Då fick han klara sig på sitt minibehov av grovfoder, 4 kg per dag (hälften hö och hälften halm). Det var inte roligt men det gick, fick fodra var 6:e timme, dygnet runt i en månad. Han var helt enkelt tvungen att tappa sina fettlager så fort som möjligt för att bli frisk, vilket han också blev.