Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 3234 ggr
MagganS-B
0

Avla eller inte.......

Eftersom det i dagens läge är jättesvårt att sälja föl och unghästar, förresten en del äldre också, så undrar jag: Hur många tänker betäcka sina ston nästa år? Verkar som om marknaden är mättad och dom som vill köpa vill ha en färdig häst…….helst nästan gratis. Hittade en annons i dag om "kvalklar ponny, högst 5000,- önskas köpa"……..

För egen del låter jag två ston vila eller säljer dom, betäcker en!

juliapettersson
0

Just föl har väl alltid varit ganska svårt, eftersom det till största delen är barn som håller på, och som gärna vill ha en lite äldre. Tvååringar är väl inget större problem att sälja. Eller?

PernillaJ
0

Avla! Här föds förhoppningsvis två föl, och jag ska låta betäcka åtminstone två ston 2011.

[Croneld]
0

Avla

Miica
0

Kommer med avla. Skall betäcka ett eller två ston, mina första egna russ som skall betäckas =)

ryttarn
0

Avla kommer jag göra, men troligtvis blir det "bara" två ston, Jaritza och Jubla II. TT kommer tävla och förhoppningsvis köper nuvarande fodervärd Wella.

Vilken hingst det blir har jag inte bestämt ännu.

#0 Önska en häst "grattis" kan man ju göra, men det skulle aldrig falla mig in att sälja till det priset…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

skott
0

Jag tänker fortsätta avla på mina, Jag betäcker minst 5ston till nästa år.

Tusen
0

Både Monita och Montró skall betäckas till sommaren. Och sen får vi hoppas på att det blir något bra av detta. Vi är optimister och tror, att då båda stona är så allround, så skall vi väl kunna hitta  någon lämplig köpare. Till en början måste de ju bli dräktiga. Flört

GranoStall
0

Vi kommer inte att betäcka några ston nästa år. De ska fortsätta meritera sig inom olika tävlingsgrenar även nästa år.

//Cecilia

[Tjiwi]
0

Jag kommer troligtvis att betäcka om Wilda nästa år då jag hade turen att få såld min lilla Hallon!

savrarpstuteri
0

# 0 visst har det blivit lite lustigt. När Anna blev för gammal för ponnytravet och vi annonserade ut tre goda tävlingsponnyer i mycket gott skick o utbildning etc fick vi från Sverige endast förfrågningar om låna (helst med utrustning) medans Danmark o Finland var på "hugget" och inte ett tjafs om ekonomi eller så och ponnyerna verkar ha det jättebra i sina nya hem Glad!

Jag tror inte marknaden är mättad för det behövs ju ständigt nya individer till bla tävling.
Kan det vara så att "marknaden" har lärt sej att det går att låna sej fram från de som  lånat ut sina ponnyer -för meritering inom tävling- som sedan skall -komma hem igen-  till avel, samt att de som inte kunnat sälja har valt att låna ut tillsvidare…?

Ett smart drag för den som vill meritera blivande avelsdjur, men kanske på bekostnad av köpsug?

Bara en liten teori………Obestämd.

ryttarn
0

#10 Nja, jag tror att problemet är mer djupgående. Ponnytravet är den största enskilda tävlingsarenan för Russen. Just nu är det väldigt (ett understatement) turbulent innom ponnytravet. Många funderar på om dom överhuvud taget skall fortsätta, de som vill börja drar sig när dom hör hur mycket tjafs det är osv. I våra granländer har dom stabilare organisationer(min uppfattning) och kan därför koncentrera sig på sporten istället för regeländringar, måldokument och prestigestrider…

Marknaden innom ponnytravet kommer inte att komma igång igen förrän ponnytravet börjar fungera. Just nu är SPTF bara ett stort svart hål där ingen vet vad som kommer ut av alla turer framöver…..

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 11 Håller fullständigt med dig om att våra grannländer har bättre moderorganisationer på så sätt att man genast ser resultaten under respektive häst, plus att man ha regler som inte ändras över en natt! En del av problemet ligger där. Men också att många har lånat ut sina russ gratis hur länge som helst. Tycker nog att om man lånar ut en fullt utbildad tävlingshäst och skall betala försäkringar, kanske utrustning också, att man vill ha en slant per månad i ersättning. Den slanten kan man ju sen dra av vid ev. köp! Som inom alla (nästan) andra organisationer så finns det "tyckare", många som inte har en aning om vad dom sysslar med och då blir det som det blir! I de flesta fall är det bättre att lyssna och ta till sig andra människors erfarenheter och kunskaper.

Tittut
0

Jag ska avla och betäcka mina två äldre ston samt ev ett yngre, men jag ska också säga att för mig känns det inte som någon större skillnad.

Jag har aldrig haft lätt att sälja, varken föl eller unghästar. Har inte brytt mig om att försöka analysera varför, utan krasst konstaterat att det för mig alltid varit så. De har oftast sålts som 2-3 åringar när det börjar bli dags att jobba med dem.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[cancan]
0

Jag ska betäcka Cancan nästa år.. Men ska behålla fölet själv.. Min mamma/syster kommer att betäcka 2 eller 3 av sina…

ryttarn
0

#12 För min del var det ett måste i år att låna ut några av mina ruus. Att sälja dom var inte intressant då jag vill ha kvar dom i avel framöver. Efterssom mina egna barn, inte bor hemma längre, fanns inte kapaciteten att ge hästarna dom meriter som jag vet dom kan få.

Sedan är ju detta med att låna russ ingen nyhet. Kan säga att vi, med några få undantag alltid har lånat innan vi köpt. Däremot har vi köpt eller förmedlat försäljning på istort sätt samtliga russ vi lånat.

Det finns två possitiva sidor med att låna ut. Det är lättare att sälja en häst som inte varit hemma på ett tag(jag har iaf väldigt svårt att sälja mina djur) och köparen behöver inte känna att dom köper "grisen i säcken". Många uppfödare jag pratat med, och som lånat ut hästar, säljer ungefär 70% av de hästarna till fodervärden. Men det är oerhört viktigt att ta refferenser på de som vill låna, för alla är inte lämpliga. Men de som inte får låna en häst av mig skulle jag heller inte sälja till…..

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

Vi har inte bestämt hur många vi kommer betäcka nästa år men det blir nog alla 3 ston eftersom vi iår "blivit av med" 2 st. Vi kommer bara få ett föl iår.

#10 Angående att låna ut tror jag inte det har med saken att göra. Det fenomenet har alltid funnits och det är ju inga föl som lånes ut. Jag började min karriär som så många andra på gotland med lånade hästar. Är man dessutom som i vårat läge där vi inte har egna kuskar och vill ha tävlingsmeriter så finns inget annat val. Dessutom tror jag att om man haft möjlighet att låna häst först så ökar köpsuget i stället. Om inte annat så vill man ju som Ryttaren skriver gärna köpa foderhästen till slut eftersom man inte vill skiljas från sin kompis…

[Tjiwi]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns just nu en uppsjö av russ till salu, främst unghästar. Det är svårt att sälja, det kan vi vara överens om, men det kan även vara svårt att köpa…..

Jag letar efter en parkamrat till Njord och jag tror jag har hittat en optimal som jag väntar besked om men jag tittar vidare medans jag väntar ifall det inte blir något med denna ponny.

Det är inte lätt att hitta någon som är körd och om man dessutom har lite krav på annat så finns det inte gott om dom.Glad

JuliaC
0

I Danmark er det meget svært at sælge russ ( heste og ponyer i det hele taget).

Så derfor har vi valgt at bedække hvert andet år. Så der kommer 2 føl samtidig. Dermed kan vi så tillade os at uddanne og også holde en lidt højere pris.

Jeg vil ikke sælge et russ, som er inkørt og uddannet for 5000,- kr.

Vi har en regel på Hellestruplund, hvor vi forsøger at holde prisen på

føl (1 år) 5-7000,-

Ungheste (2 +3 års) 7- 10000 kr

Ungheste (3 + 4 års 10-15000 kr

Ældre (over 4 år )  15-25000 kr

Desuden kommer prisen an på om de er kørt/ premieret osv

Med lidt luft ( og plads) kan man vente til rette køber kommer.

Om du ikke hitter en kørpony har jeg en vallak og en unghingst til salu  - båda er kørt enbet og par.

[Tjiwi]
0

#18 Jag är inte intresserad av unghäst, den ska kunna tävla nästa år.

Tack i alla fall!!

JuliaC
0

"18   De kan båda tävla nästa år ;-)

De er föd i 2006 og 2007

Russlena
0

Jag ska avla , betäcker Hurra och Kvarts-Gull ev. en av unghästarna. Ur spår .Vi kanske ska föra in lite positivt masstänkande när det gäller hästförsäljning ,även om det är svårt att sälja så kanske vi ska diskutera hur vi ska förändra detta istället för hur svårt det är att sälja, vi kanske lägger fokus på fel saker? Det räcker inte med att det finns några få eldsjälar som sliter, vi måste gå ihop och bli mer aktiva allihop och visa hur bra russen är.Jag tycker det är samma tänk nu som det var 1990 när jag köpt mitt första russ. Hur ska vi höja russens status?

ninam
0

Jag kommer att betäcka 2-4 ston i vår, har inte riktigt bestämt säkert, säkert är i varje fall att jag kommer att ha en intressant hingst här och jag hoppas på några fina föl efter honom….:))

Pondus
0

Avla.

Jag har ett avelsto här hemma, och om allt går som det ska med fölningen så är planerna att betäcka om henne igen. Klurar lite på vilken hingst det ska bli bara!

Reko
0

Jag funderar, liksom alla andra tycks det som, också att avla. Går betäckningssiffrorna ner så blir det en brist fram över och då gäller det att ha hästar att sälja. Jag säljer inga föl utan räknar med att ha unghästarna fram i vuxen ålder, vilket också kanske spelar in. Däremot vet jag inte vilket sto det blir då jag inte har några egna ston utan lånar mig fram eller beställer föl. Otroligt kul att både välja hingst och sto!

VeronicaP
0

Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra , har ju 2 fina ston eg men då jag har alldeles tillräckligt med hästar som det är nu och får jag inte sålt några av dem som jag har till salu så blir det nog ingen betäckning nästa år varken för shettisarna eller russen ..

Ena stoet är ju till salu , avelsdiplom och GI visad med 41 poäng men även sådan är svåra att sälja .

CarinaA
0

Förhoppningsvis kommer Dis att tävla en säsong till för att sedan betäckas. Tycker om att utbilda/ta fram bra barnponnier alt. tävlingshästar ! Det finns en bra marknad för utbildade, välhanterade barnponnier ! Sen kan det ju diskuteras om man får betalt för sina mödor !!! Sålde en 5-årig valack i maj-10, startklar LB hopp/dressyr, 25.000:-,fick ta bort annonsen efter 3 dagar för jag blev fullkomligen nerringd !!

kristina-axtorp
0

Vi hoppas få två russföl 2011 och funderar på att betäcka om iallafall Diedre. Vi är så nöjda med hennes avkommor!

skott
0

#27 De kan jag förstå att ni är Skrattande

[Panza]
0

Väntar ett litet föl till våren, men betäcker inte om, då jag tänker behålla den blivande fölisen och inte har stallplats för fler. Men vem vet när vårkänslorna sätter in…?

sjofreden
0

Hade planer på att betäcka min Tejas Primona men då det verkar vara väldigt svårt att sälja föl/unghästar låter jag nog bliSkäms

Hade visserligen tänkt att behålla fölet om det blir ett sto men inte om hingst då jag numer inte har eget stall längre och således kostar varje individ "lika mkt till…." så snart den behöver en egen box, (typ efter 6mån med den här mammaKyss)

Carpedium
0

Vår Primusa fölar i sommar om allt går bra och vi skulle gärna betäcka om henne och även betäcka Iva . Men då det ser så mörkt ut så vet jag faktiskt inte hur vi ska göra ?  Vi har ingen plats för fler hästar så vi måste få dom sålda som fölungar.

Tusen
0

#31 Ett föl efter Iva borde väl vara lättsålt, tycker man. SkrattandeKyss

Carpedium
0

# 32 Ja om man visste innan att det skulle bli sålt så behövde man ju inte fundera , men det vet man ju inte !

MagganS-B
0

# 33 Just därför så betäcks inte mina ston nästa år, har alla fölen kvar!

Carpedium
0

# 34 Ja det är verkligen tråkigt ,så fint stammade föl !

alpros
0

Jag ska betäcka två ston; Alpros 4372 och Dalsgårds Nova. Den sistnämnda är debutant på området.

Vikasstuteri
0

Vi har sålt våra 2 föl vi fick i år, och förhoppningsvis så får vi 2 nya till sommaren. Vi kommer att betäcka Rosalind med Tyson och Celektra med Ronaldo.

amandahandersson
0

Kan ändå tänka mig att föl är allmänt mer svårsålda än "äldre" hästar. Föl är i allmänthet ingen "första häst", och kanske ingenting en förälder köper åt sitt barn som första häst. En äldre ponny är helt enkelt att föredra.

De som kan ta hand om ett föl/unghäst är väl i regel lite äldre och rutinerade, eller har väldigt engagerade föräldrar som är villiga att sköta uppfostran och inkörning av ponnyn. Jag kan bara tala i egen erfarenhet, jag är 18 år och skulle aldrig köpa ett föl - för jag kommer aldrig fortsätta så länge för att få tävla det. Det är jättekul att köra in och uppfostra en ponny (det är det bästa jag gjort i hästvärlden), men nog är det en "morot" att få köra något lopp.. :)

Tragisk fakta är ju också att ungdomar övergår till storhästar tidigare än idag. 16 åringar lägger ner ponnykarriären i förmån för stora travare. Tragiskt, enligt mig. Andra lägger ner ponnytravet i förmån för annat som händer i livet; flytt, plugg och studentliv (=ekonomisk tragedi).

Alltså - i regel krävs det ju lite mer att ha en unghäst, och fakta är att de aktiva kuskarna minskar (barnkullarna blir mindre och mindre). Den försämrade marknaden är helt enkelt en del av det biologiska kretsloppet + att många äldre lägger av med ponnytrav.